Craiova: „Curentul“ privat pentru mașini electrice, o himeră administrativă

Primăria Craiova şi-a propus să realizeze, pe domeniul public, o reţea de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice. Un lucru bun, la prima vedere, mai ales că în municipiu nu existau prea multe variante de încărcare a autoturismelor hibrid sau electrice. Primăria se putea lăuda la acest capitol doar cu cele două staţii de încărcare din parcarea subterană şi cele 244 de prize de acolo. Autorităţile locale s-au mai lăudat şi cu un proiect privind înfiinţarea a nouă staţii de încărcare rapidă, cu patru puncte de încărcare: pe strada Romul (o staţie), pe strada Nicolăescu-Plopşor (o staţie), pe bulevardul Decebal, la Facultatea de Automatică (o staţie), şi pe Calea Bucureşti, în dreptul Electroputere Mall (şase staţii). Până ca proiectul să devină însă palpabil, iar cei care au maşini electrice să le poată încărca la punctele menţionate mai sus, primăria a mai venit cu o variantă. Alte nouă staţii de încărcare, de data asta prin cartierele Craiovei.

0

Iniţiativa a aparţinut grupului USR-PLUS din Consiliul Local, iar executivul a pus-o în practică. Asta până la un punct. Mai întâi, a fost aprobată identificarea a nouă locaţii care se pretau pentru amenajarea de staţii de reîncărcare pentru vehiculele electrice, apoi au fost aprobate amplasamentele respective. Până acum, nimic neobişnuit. Modul cum municipalitatea a pus apoi problema ar putea face ca proiectul, util până la urmă, să fie mort din faşă.

Staţiile ar putea avea soarta staţiei de gaz natural comprimat

În ultima şedinţă ordinară, Consiliul Local Craiova a aprobat scoaterea la licitaţie publică, în vederea închirierii, pe o perioadă de 10 ani, a terenurilor publice unde ar urma să fie construite cele nouă staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice. Cu alte cuvinte, în toată această afacere primăria vine doar cu terenul şi aşteaptă ca investiţia să fie făcută de un privat. Firma ar urma să amplaseze staţiile pe cheltuiala proprie, să plătească pentru toate avizele şi autorizaţiile, să suporte lunar cheltuielile cu utilităţile (pe care le trage tot pe banii ei) şi să plătească apoi o chirie anuală către primărie, pentru folosirea terenului. Sau, mai bine spus, a celor nouă terenuri. În Craiova sunt înregistrate, în prezent, aproape o mie de vehicule electrice, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. E clar că trendul este unul crescător şi că vehiculele electrice încep să-şi facă tot mai mult loc pe piaţă, dar ce privat ar investi într-o astfel de afacere, în acest moment? Dacă ar fi dorit să ofere un imbold craiovenilor în privinţa achiziţiei unui vehicul electric, primăria ar fi trebuit să dea ea un prim exemplu: să construiască staţiile de reîncărcare şi chiar să le pună la dispoziţie gratuit, în primă fază.

Stația de gaz rămâne, deocamdată, doar pe hârtie

Interesant este că Primăria Craiova s-a mai „fript“ odată cu o decizie similară: cea privind construirea unei staţii de gaz natural comprimat pentru vehicule. Şi asta tot în acest an. A fost rupt un teren de 1.499 mp din domeniul public, situat pe Calea Severinului, şi scos la licitaţie, în vederea concesionării, tot pe 10 ani, pentru o investiţie privată într-o staţie de gaz comprimat. La această decizie, Olguţa Vasilescu a avut opozanţi, printre care s-au aflat şi consilierii locali USR-PLUS, dar edilul a mers înainte. A trecut proiectele prin Consiliul Local, unde PSD are majoritate, şi a scos terenul respectiv la licitaţie. Evident că nu a primit nicio ofertă, cel puţin până acum. Anunţul de concesionare prin licitaţie publică a fost postat de două ori până în prezent, dar fără rezultat. Cuantumul redevenţei anuale de la care pornea licitaţia era de 31.050 de lei (20,71 lei/mp/an), echivalentul a 6.354 de euro (4,24 euro/mp/an), valori fără TVA. Adică 2.587 de lei pe lună (1,73 lei/mp/lună), echivalentul a 530 de euro (0,35 euro/mp/lună).

Pentru staţia de gaz natural comprimat, ca şi în cazul staţiilor de reîncărcare pentru vehiculele electrice, concesionarul urma să suporte toate costurile pentru realizarea şi funcţionarea staţiei, fără posibilitatea de a fi deduse din redevenţa datorată primăriei. „Acesta este un proiect mort din start. Arătaţi-mi şi mie un utilizator de gaz natural comprimat în Craiova şi eu mă declar de acord“, spunea, în şedinţa de atunci, unul dintre consilierii USR-PLUS. Cu staţia de gaz natural comprimat a avut dreptate. Ce se va întâmpla, însă, cu staţiile de încărcare vehicule electrice, în regim privat? Vor avea aceeaşi soartă?

Unde se doreşte amplasarea staţiilor de încărcare vehicule electrice

În documentele aprobate de Consiliul Local se precizează că, dacă în urma publicării anunţului de licitaţie nu au fost depuse cel puţin două oferte valabile, autoritatea publică locală are obligaţia de a anula procedura şi de a organiza o nouă licitaţie. Dacă nici după repetarea procedurii de licitaţie nu a fost depusă cel puţin o ofertă valabilă, se va anula procedura de închiriere şi se va repeta procedura de licitaţie publică până se va fi atribuit contractul de închiriere. La aceste noi proceduri repetate este suficientă depunerea unei singure oferte, dar care să fie conformă (valabilă). Vor exista doritori? Rămâne de văzut! Preţul de pornire a licitaţiei publice pentru cele nouă staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice va fi stabilit, ulterior, printr-un raport de evaluare care va fi însuşit de către Consiliul Local.

Iată care sunt amplasamentele pentru cele nouă staţii private de alimentare a vehiculelor electrice. Este vorba de terenuri de 20 mp – 30 mp, situate în parcări publice, după cum urmează: Piaţa Constantin Brâncuşi (Gară), Piaţa Mare (Calea Bucuresti, tronsonul cuprins între strada Fraţii Goleşti şi strada Nicolae Bălcescu), Big Craioviţa Nouă (bulevardul Tineretului, tronsonul cuprins între strada George Enescu şi aleea Magnoliei), Spitalul Judeţean de Urgenţă (strada Tabaci, tronsonul cuprins între bulevardul 1 Mai şi strada Râului), Parcul „Nicolae Romanescu“ (strada Corneliu Coposu, tronsonul cuprins între Calea Unirii şi strada Eroilor), Grădina Botanică (strada Iancu Jianu, tronsonul cuprins între strada Nicolae Titulescu şi strada Constantin Lecca), strada Împăratul Traian (tronsonul cuprins între strada Spania şi strada Henri Coandă), strada Sfântu Dumitru (tronsonul cuprins între Calea Unirii şi strada Felix Aderca), strada A.I. Cuza (tronsonul cuprins între str. Arieş şi strada Nicolae Bălcescu). Staţiile de reîncărcare pentru vehiculele electrice vor fi prevăzute cu cel puţin două prize de încărcare, fiecare priză având o putere minimă de cel puţin 22kW şi vor fi echipate, din motive de interoperabilitate, cel puţin cu prize sau conectori de tip 2 pentru vehicule.

Facebook Comments