Avem de-a face cu al treilea lot de autobuze electrice pentru dotarea societăţii locale de transport public. SRL-ul municipal a luat deja în primire două loturi de vehicule cu propulsie eco, achiziţionate de Primăria Craiova pe fonduri europene, la capătul câtorva ani de încercări. De data aceasta, este vorba despre un lot de 22 de autobuze electrice de capacitate medie, care ar urma să fie cumpărate prin intermediul unei finanţări PNRR. „Contractul de achiziţie publică de furnizare a autobuzelor şi staţiilor de încărcare vizează achiziţionarea a 22 bucăţi autobuze noi cu sistem de propulsie electric cu lungimea de cca. 12m (solo), 22 staţii de încărcare lentă şi 8 staţii de încărcare rapidă, pentru care autoritatea contractantă a solicitat finanţare nerambursabilă conform Contract de finanţare nr.135290/28.11.2022 în cadrul proiectului «Modernizarea sistemului de Transport public cu autobuzul în zona Metropolitana Craiova – MOTRIC Metropolitan», PNRR, Componenta 10”, se arată în documentaţia postată de reprezentanţii Primăriei Craiova în sistemul electronic de achiziţii publice.
Al treilea lot de autobuze electrice pentru RAT
Cu noua achiziţie, numărul autobuzelor electrice din Craiova ar ajunge la 68, municipiul reşedinţă de judeţ având deja achiziţionate prin două contracte anterioare 16 autobuze articulate, de mare capacitate şi 30 de autobuze medii. Trendul se menţine, autorităţile locale părând convinse să mizeze pe propulsia electrică în privinţa transportului în comun. „Obiectivul general al proiectului este îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, a transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme. Obiectivul specific la care contribuie furnizarea produselor: creşterea atractivităţii transportului public şi a procentului de utilizare a acestui mod de transport, în cadrul distribuţiei modale a deplasărilor, prin creşterea vitezei comerciale de deplasare a vehiculelor de transport public; reducerea numărului de accidente şi creşterea siguranţei rutiere pentru toţi participanţii la trafic – conducători auto, biciclişti, pietoni; reducerea emisiilor GES; reducerea poluării, inclusiv a celei sonore, datorate traficului urban; promovarea transportului public urban drept o soluţie alternativă utilizării vehiculului personal, pentru asigurarea accesului cetăţenilor la locul de muncă, la furnizorii de servicii şi alte puncte de interes; eficientizarea transportului public prin reducerea timpilor de călătorie, precum şi prin creşterea numărului de utilizatori; creşterea gradului de accesibilitate al cetăţenilor la punctele de interes din municipiul Craiova; diminuarea cheltuielilor reale de deplasare şi a timpului petrecut în ambuteiajele urbane; creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului Craiova”, se mai arată în documentaţia întocmită de funcţionarii Primăriei Craiova.
12 milioane de euro, valoarea achiziţiei
Valoarea estimată a contractului scos la licitaţie de edilii craiveni este de 57.936.169, adică aproape 12 milioane de euro. Potrivit anunţului publicat în sistemul electronic de achiziţii publice, data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor este de 6 iunie, cu trei zile înaintea alegerilor locale, deci cel mai devreme contractul va putea fi parafat în vara acestui an, dacă pe parcursul procedurii de achiziţie publică nu intervin contestaţii la CNSC ori litigii în instanţă, evenimente aproape sigure dacă ţinem cont de precedentele licitaţii pentru vehicule electrice organizate de Primăria Craiova. O dată semnat contractul, furnizorul desemnat va avea la dispoziţie un an să livreze vehiculele acontate de primărie.
Criteriul de atribuire al licitaţiei este cea mai bună ofertă din punct de vedere tehnico-economic, comisia de evaluare a ofertelor având de comparat nu mai puţin de şase aspecte. Preţul oferit este doar unul dintre ele, având cea mai mare pondere, de 40 la sută din total, pe lângă acesta fiind luate în considerare şi consumul de energie electrică în kwh/km – cu o pondere de 15 la sută din punctaj, garanţia extinsă oferită de furnizor peste cei 5 ani, respectiv 500.000 de km solicitaţi de autoritatea contractantă drept criteriu de eligibilitate în caietul de sarcini – 10 procente, perioada de livrare a autobuzelor electrice – 10 procente, autonomia autobuzelor între două încărcări, peste cei 150 de km solicitaţi prin caietul de sarcini – 10 procente şi numărul suplimentar de călători transportaţi faţă de minimul solicitat în caietul de sarcini de 70 de călători din care 27 cu loc pe scaune – 15 procente din punctaj.