

Ca o mică recapitulare a peripețiilor celor două stații de la Mofleni: acestea au fost puse în funcțiune în 2022, au obținut avizul ISU în 2023, dar n-au reușit până acum să facă rost de autorizația de securitate la incendiu. Vestea bună e că bâjbâiala se termină, vrând nevrând, în luna decembrie a acestui an.
Vestea proastă este că s-ar putea termina cu o decizie de returnare a fondurilor europene investite la Mofleni, dacă administrația județeană nu se pune la punct cu actele.
Până acum, CJ Dolj a atribuit un contract de proiectare în vederea obținerii autorizației de securitate la incendiu, în 2020 – în valoare de 500.000 de lei, precum și unul de execuție a lucrărilor necesare pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu, în iunie 2024 – în valoare de 2, 1 milioane de lei. Acestea însă se dovedesc a fi insuficiente, așa că, recent, mai marii județului au aruncat pe piață un contract de consultanță pentru același obiectiv, în valoare de 35.000 de lei noi.
Asta pentru că reprezentranții CJ suflă acum și în iaurt. Adică, după ce au plătit bani grei pentru proiectare și pentru execuție, au realizat că nu pot inspecta de capul lor lucrările realizate în scopul obținerii autorizației de securitate la incendiu și că au nevoie de cineva care să-i ducă de mână de-a lungul întregului proces. Și pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume, li s-a spus „servicii de consultanță și asistență tehnică acordată beneficiarului pe linie de securitate la incendiu, în procesul de realizare a obiectivului de investiție „, Intervenții și lucrări necesare îndeplinirii cerințelor normativelor de securitate la incendiu pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu pentru obiectivul de investiții – Stație de Sortare – Staţie de Compostare Mofleni Craiova”, după cum este botezată achiziția din SEAP.

CJ Dolj, inspecție și monitorizare. Cu însoțitor
Dacă vi se pare că folosim un limbaj exagerat sau alarmist, luați de citiți din caietul de sarcini întocmit de reprezentanții CJ Dolj, în care spun exact de ce au nevoie: „Având in vedere faptul ca lucrările specifice din categoria celor necesare obținerii autorizației ISU sunt esențiale atât pentru admiterea recepției la terminarea lucrărilor cat si pentru funcționarea ulterioara a investiției, consideram ca Beneficiarul trebuie sa exercite cu mare atenție inspecția, testarea si monitorizare acestei categorii de lucrări, prevăzute in documentația aferenta avizului ISU si prin contractul de lucrări, sau prin eventualele dispoziții de şantier, precum si pe parcursul procesului de autorizare. Pentru ca beneficiarul sa elimine riscul de neautorizare a obiectivului din punct de vedere al securitatii la incendiu in termenul impus de finantator, este nevoie de consultanta, atat in activitatea de monitorizare din partea beneficiarului si de verificare a lucrarilor care se efectueaza in acest scop, cat si a scenariului pentru autorizare care va trebui sa respecte toate modificarile legislative din domeniul securității la incendiu in realizarea obiectivului de mai sus survenite ulterior. (…) Serviciile de consultanta si asistenta tehnica pe linie de securitate la incendiu in execuția lucrărilor si pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu, au drept obiectiv sprijinirea personalului Beneficiarului in realizarea inspecției si testării lucrărilor in vederea identificării in timp util a neconcordantelor ce pot surveni in execuție fata de normativele in vigoare si luarea masurilor corective in mod operativ si eficient”.

TIC TAC: de Revelion ne „ard” cei de la UE
Elaborarea documentației pentru obţinerea autorizației de securitate la incendiu este in sarcina proiectantului general S.C. FILIPS ART DESIGN S.R.L., iar execuția lucrărilor a fost contractată cu SC RF Construct SRL, în timp ce, pentru consultanță, administrația județeană s-a îndreptat spre firma FIRE ENGINEERING & CONSULTING din Craiova.
Marele stres la ,momentul de față, pe lângă incredibila tărăgănare a procedurilor de la darea în folosință a stațiilor de la Mofleni, este faptul că la capătul tunelului se întrevăd sancțiunile financiare din partea Comisiei Europene, cea care a finanțat proiectul și care va cere implacabil banii înapoi dacă nu se finalizează ca la carte până la sfârșitul anului. „Beneficiarul, Consiliul Județean Dolj, conform notificarii Autoritatii de management pentru PROGRAMUL Operational Infrastructura Mare (AM POIM), are obligatia sa realizeze integral indicatorii si obiectivele proiectului si sa se asigure ca investitia este complet operationala si functionala (finalizata din punct de vedere fizic), precum si ca sunt indeplinite toate cerintele si conditionalitatile necesare pentru cuantificarea tintelor aferente indicatorilor de realizare sau de rezultat (inclusiv obtinerea de catre beneficiar a calitatii de prosumator, dupa caz) pana cel tarziu la data de 31.12.2025, in caz contrar existand riscul de a restitui integral sumele rambursate in cadrul proiectului”.