Ionuţ Stroe, PNL: „România educată”, proiectul următorului deceniu

0

Am vorbit foarte mult, în acest an, despre investiţiile şi reformele pe care le vom face în următorii ani, despre PNRR şi fonduri europene. Cu toate acestea, capitolul unde România poate face un salt istoric în următorul deceniu, concentrând şi bani şi energie, este educaţia.

După câţiva ani de consultări şi comisii de lucru, proiectul lansat de Preşedintele Klaus Iohannis, „România Educată”, ajunge în Guvern şi va fi asumat sub forma unui memorandum. Ţintele acestui plan devin oficiale. Viziunea este una integrată, o parte din obiective urmând a fi finanţate chiar prin celebrul PNRR, adică din bani europeni.

Există un consens pe care sperăm că toate forţele politice îl vor respecta. Mai ales atunci când vor trebui promovate legile necesare în Parlament. A fost cea mai amplă dezbatere de după Revoluţie despre acest subiect.

Da, educaţia trebuie să fie un domeniu dincolo de interese de partid, fără culoare politică. Documentul a fost discutat cu puterea şi opoziţia deopotrivă, dar şi cu reprezentanţi ai sistemului de educaţie, cu profesori sau cu cei care îi reprezintă pe părinţi sau elevi, cu reprezentanţi ai mediului economic. 67 de organizaţii sau instituţii au contribuit la calendarul oficial al proiectului.

A existat în spaţiul public o critică, cum că obiectivele ar fi prea îndepărtate (2030), că ele ar depăşi cu mult mandatul lui Klaus Iohannis. Dar cum altfel poate fi un plan pentru educaţie, altfel decât cu privire de perspectivă, în viitor? Care ar mai fi sensul unui „plan” serios dacă nu ne-am asigura că există un consens între actorii politici, că el va fi continuat indiferent cine vine la putere?

„România Educată” este, ca şi în cazul PNRR, un plan pentru adaptarea României la acest secol, la tehnologie şi la tot ce vine împreună cu ea. E vorba despre a creşte competenţele digitale, inclusiv pentru profesori, sau a creşte competenţele la citire, matematică ori ştiinţe, conform criteriilor PISA. Proiectul propune între obiective: să reducem analfabetismul funcţional cu jumătate; să reducem rata de părăsire timpurii a şcolii la maximum 10%; sau să ajungem la un standard european în privinţa numărului de absolvenţi de facultate cu vârsta între 30 şi 34 de ani.

Vor fi, cu siguranţă, schimbări profunde legate, de exemplu, de cum se organizează examenele de admitere, cum se poate generaliza Bacalaureatul indiferent de ruta educaţională, ori cum asigurăm atât învăţământ teoretic, cât şi vocaţional şi profesional, pentru a oferi tuturor o şansă la educaţie.

Doar o transformare a sistemului de educaţie făcută după un document strategic şi coerent poate susţine o dezvoltare a României şi o creştere a calităţii vieţii românilor. „România Educată” este acest plan de lucru.

Ionuţ Stroe, deputat PNL de Dolj, publică periodic o rubrică-editorial şi comentariu în săptămânalul nostru.

Facebook Comments