La patru ani de la „revoluţia” parcărilor cu plată, vine şi studiul justificativ
Cu politica prin parcările craiovene

Puţină politică nu strică, nici măcar în domeniul parcărilor municipale, pare a fi noul slogan după care se ghidează edilii craioveni, care investesc o jumătate de milion de lei noi într-un studiu exhaustiv pe această temă.

0

Procedura de achiziţie publică a fost lansată de municipalitatea craioveană în urmă cu câteva zile, iar perioada scurtă pentru depunerea ofertelor denotă urgenţa cu care privesc problema cei din primărie. Pentru achiziţia publică de servicii: „Studiu privind politica de parcare la nivelul Municipiului Craiova”, primăria pune la bătaie nu mai puţin de 500.000 de lei noi. Firmele interesate să traseze cartea de căpătâi a parcărilor din Craiova au câteva zile la dispoziţie să depună oferte concludente. Pe de altă parte, trebuie spus că municipalitatea a început intervenţiile în forţă în domeniul parcărilor publice încă de câţiva ani, fără să simtă nevoia unui asemenea document.

Recensământul parcărilor, ediţia a doua

Potrivit caietului de sarcini, firma câştigătoare are obligaţia să facă un „recensământ” al parcărilor existente la nivelul municipiului Craiova, să identifice zonele cu cea mai mare nevoie de noi locuri de parcare, precum şi eventuale terenuri libere disponibile pentru realizarea acestora, precum şi să propună spre adoptare consiliului local o strategie în domeniul parcărilor, care să rezolve problema unitar, la nivelul municipiului reşedinţă de judeţ, inclusiv o strategie de „monetizare” a parcărilor. De menţionat însă că nu e vorba exclusiv de crearea de noi parcări, edilii specificând în caietul de sarcini că printre principiile care vor sta la baza studiului se află încurajarea transportului public în dauna celui cu autoturisme personale, promovarea stransportului electric şi a celui alternativ, cu biciclete, precum şi crearea de spaţii park and ride la limitele terioriale ale oraşului pentru încurajarea navetiştilor să-şi lase maşinile în afara oraşului. Studiul va trata deopotrivă parcările publice şi private, pe cele din zonele centrale precum şi pe cele rezidenţiale, urmând să propună spre adoptarea aleşilor locali şi tarife medii pentru utilizarea parcărilor publice, dar şi zone pentru care s-ar impune interzicerea sau descurajarea drastică a parcării. De menţionat că documentaţia de atribuire lasă să se întrevadă şi o schimbare de direcţie în privinţa spaţiilor disponibile din cartierele de blocuri, care, „contrar opiniei rezidenţilor”, nu ar trebui folosite exclusiv pentru amenajarea de locuri de parcare, ci şi pentru amenajarea de spaţii verzi şi a locurilor de joacă pentru copii.

 Ne apropiem de primul cincinal cu parcări pe stil nou

Trebuie spus că, chiar şi în lipsa unui studiu privind politica de parcare, Primăria Craiova a început să mute decisiv în acest domeniu cu mai bine de patru ani în urmă. Parcările cu plată au fost reintroduse în Craiova, în două valuri, în zona centrală a oraşului, municipalitatea stârnind destule proteste din partea locuitorilor, mai ales cei cu domiciliul în proximitatea zonelor trecute la taxă de primărie. Mai ales că, în primă instanţă, edilii nu au permis decât modalitatea de plată prin sms pentru ocuparea locurilor de parcare. La această oră, câteva sute de asemenea locuri de parcare cu taxă sunt delimitate în zona centrală, municipalitatea punând la dispoziţia amatorilor şi parcometre pentru achitarea contravalorii taxelor. Mai trebuie spus că, la nivelul primăriei, s-a lucrat destul de serios şi la taxarea parcărilor rezidenţiale din oraş, acestea fiind îndelung „inventariate” de personalul primăriei, cu doi ani înainte ca aceeaşi instituţie să ceară un „recensământ”. Planul era deja pus la punct şi aprobat de consiliul local la finele anului 2019, doar izbucnirea pandemiei de Covid – 19 stopând avântul edililor de a taxa orice loc de parcare din oraş. Asta pentru că planul municipal prevedea practic scoaterea la licitaţie a locurilor de parcare rezidenţial în situaţia în care pentru fiecare dintre ele să găsea mai mult de un muşteriu.

În privinţa zonelor cu nevoie stringentă de locuri de parcare, trebuie spus că Primăria Craiova are în agendă de câţiv ani şi realizarea a două mega parcări supraterane suprapuse, ambele rămase doecamdat la stadiul de dorinţă. După repetate tentative, edilii nu au reuşit până acum să atribuie nici măcar realizarea studiilor de fezabilitate.

Facebook Comments