Fără păcăleală - Primăria Craiova este obligată să-și cumpere mijloace de transport în comun
Licitaţia pentru autobuze electrice, sculată din morţi de Paştele Catolic

S-a întors lumea cu fundul în sus: până mai ieri, edilii se plângeau că nu-şi pot cumpăra autobuze din cauza răilor contestatari care le atacă licitaţiile în valuri, acum nu şi-ar mai cumpăra, dar sunt obligaţi. Tot în urma unei contestaţii, depusă de Mărţişor, judecată de CNSC şi finalizată cu o decizie emisă într-o dată cum nu se poate mai veselă: 1 aprilie 2021.

0

Este vorba de achiziţia celui de-al doilea lot de autobuze electrice, cele 30 de vehicule de capacitate medie, de 12 metri lungime, pentru care Primăria Craiova a demarat procedura de achiziţie publică în vara anulu trecut. Edilii au primit şi au evaluat din punct de vedere tehnic nu mai puţin de 6 oferte petru livrarea autobuzelor electrice, după care au decis, surprinzător, să anuleze licitaţia, taman înainte de a purcede la evaluarea ofertelor financiare şi la desemnarea câştigătorului, invocând „abateri grave de la legislaţia achiziţiilor publice”. La fel de surprinzător e şi faptul că abaterile grave invocate nu aparţineau unor terţi, ci chiar angajaţilor Primăriei Craiova, mai precis celor care au întocmit caietul de sarcini al licitaţiei, unde s-ar fi strecurat o clauză considerată abuzivă şi de natură a îngrădi accesul agenţilor economici la procedură. Este vorba de prevederea care obliga ofertanţii să se asigure că „originea şi producătorul subansamblelor, agregatelor şi echipamentelor din dotarea autobuzelor electrice se vor păstra pentru întregul lot de autobuze livrat”.

Primăria, arsă deja cu autobuzele electrice, suflă şi în iaurt

De-a dreptul hazliu este însă modul în care şi-au dat seama edilii că au strecurat o clauză ilegală în caietul de sarcini, ei invocând o notă de neconformitate a AM-POR, emisă cu privire la „o procedură de achiziţie similară”, caz în care s-a impus şi o corecţie financiară. Achiziţia similară este însă chiar a Primăriei Craiova, tot una privind transportul public, cel mai probabil achiziţia primului lot de autobuze electrice, contract încheiat anul trecut cu Solaris, pentru suma de 57,5 milioane de lei. Aflăm asta din motivarea deciziei CNSC nr. 652/1.04.2021, prin care CNSC anulează raportul prin care comisia de evaluare a primăriei a decis anularea procedurii. „Consiliul reţine că prin nota de neconformitate nr. 141619.1/05.11.2020, urmare a verificărilor efectuate în cadrul derulării proiectului «Proiect integrat de modernizare a transportului public cu autobuzul în Craiova – Motric», având ca beneficiar tot municipiul Craiova, autoritatea de management a reţinut încălcarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice, cu consecinţa aplicării unei corecţii financiare de 5 la sută, însă aspectele de neconformitate indicate nu s-au limitat la existenţa cerinţei (…), ci au fost constatate şi alte cerinţe considerate restrictive, care coroborate au condus la sancţiunea aplicată. Astfel situaţia anterioară nu se aplică întru totul celei din cauza de faţă şi, pe cale de consecinţă, nu se poate considera că va avea acelaşi rezultat”.

Anulare la anulare, condamnare la cumpărare

Contestaţia a fost depus de subsidiara din România a turcilor de la BMC, cei care au mai livrat primăriei, nu cu multă vreme în urmă, lotul de autobuze diesel euro 6, finanţat din împrumutul BERD. Decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor mai sus pomenită anulează „decizia de anulare a procedurii” emisă de primărie şi dispune continuarea licitaţiei. „Admite contestaţia formulată de BMC TRUCK & BUS SA, în contradictoriu cu MUNICIPIUL CRAIOVA, în calitate de autoritate contractantă. Anulează decizia de anulare a procedurii din cuprinsul raportului procedurii nr. 33302/22.02.2021, precum şi actele subsecvente. Obligă autoritatea contractantă la continuarea procedurii cu respectarea întocmai a celor consemnate în motivare, a documentaţiei de atribuire şi a legislaţiei aplicabile privind achiziţiile publice, în termen de cel mult 15 zile de la data primirii prezentei decizii. Obligatorie. Împotriva prezentei se poate formula plângere, în termen de 10 zile de la comunicare pentru părţile cauzei, respectiv de la data luării la cunoştinţă de către alte persoane vătămate, în temeiul art. 29 din Legea nr. 101/2016”, se arată în documentul recent postat în sistemul electronic de achiziţii publice.

„Blitzkrieg” birocratic: Un document a făcut trei luni pe drum până să ajungă la ochii comisiei, o lună şi jumătate chiar pe culoarele instituţiei

Vom vedea cum vor rămâne lucrurile cu licitaţia reluată, moartă, dezgropată şi resuscitată pentru autobuzele electrice municipale, decizia CNSC putând fi la rândul său contestată şi, de ce nu, anulată în instanţă. Până atunci, demn de menţionat mai este un pasaj care descrie viteza halucinantă cu care circulă documentele în statul român în general şi în primărie în special, în chiar cuvintele autorilor. Este vorba despre răspunsul primăriei la acuzaţia că, deşi a avut la dispoziţie timp de trei luni un act care privea eventuale nereguli din caietul de sarcini, a ales să-l scoată la iveală taman spre sfârşitul lunii februarie 2021, după evaluarea ofertelor tehnice: „în ceea ce priveşte susţinerea contestatarului cu privire la faptul că nota de neconformitate a fost emisă încă din data de 05.11.2020, dar a fost exhibată abia cu ocazia evaluărilor tehnice, autoritatea contractantă precizează că nota de neconformitate a fost înregistrată la sediul primăriei în data de 05.01.2021, iar comisia de evaluare a fost informată de aceasta în data de 19.02.2021, prin adresa nr. 26999/11.02.2021, întocmită de echipa de implementare a proiectului, prin care s-a propus anularea procedurii de atribuire”.

Facebook Comments