Şcoala în pandemie – o temă de maximă importanţă

0

Începutul anului şcolar a reprezentat o provocare cu totul deosebită, în contextul pandemiei, nu doar pentru societatea românească, ci practic pentru toate statele care urmează acelaşi calendar de activităţi. Din păcate, nu peste tot copiii s-au putut reîntoarce în sălile de clasă, întrucât în unele comunităţi răspândirea infecţiilor cu noul coronavirus a făcut imposibilă reluarea activităţii didactice „faţă în faţă”. La momentul la care scriu acest material, situaţia devine tot mai complicată, pentru că tot mai multe localităţi sunt nevoite să instituie noi restricţii, iar unele vizează şi domeniul învăţământului. Aparent, trecerea la învăţământul online reprezintă o soluţie simplă în vremea pandemiei, dar experienţa ultimelor luni ne-a arătat că lucrurile nu stau deloc aşa.

Problemele tranziţiei către şcoala online sunt multiple şi au fost analizate atât de către specialişti, cât şi de opinia publică, în general. Spectrul acestor probleme este unul cât se poate de cuprinzător: de la dotările instituţionale insuficiente şi dificultăţile de adaptare a cadrelor didactice şi a elevilor până la lipsa unor echipamente corespunzătoare în cadrul familiilor cu venituri mici, în particular din mediul rural. În ciuda faptului că dispune de un sector IT puternic, care a beneficiat şi de investiţii semnificative, România gestionează cu mari dificultăţi tocmai problema fundamentală a educaţiei online.

Din păcate, principalul efect este scăderea nivelului de pregătire a elevilor, iar consecinţele sunt nu doar la nivelul personal al fiecăruia, ci şi la nivelul întregii societăţi. Pandemia nu dă deloc semnalul că ar scădea în intensitate şi toţi experţii ne avertizează că urmează o luptă-maraton. Prin urmare, funcţionarea în hopuri a sistemului de învăţământ poate lăsa în urmă lacune care-şi vor pune amprenta, pe termen lung, asupra bunăstării socio-economice, în cele din urmă. Desigur, problemele nu sunt numai în învăţământul preuniversitar, ci şi în cel superior, pe care îl cunosc foarte bine din perioada nu foarte îndepărtată în care m-am numărat printre liderii mişcării studenţeşti din România.

Este firesc, în aceste condiţii, să ne îndreptăm atenţia către Guvern şi către structurile care au responsabilitatea gestionării directe a sistemului de învăţământ. Din punct de vedere legislativ, încă din anul 2011, atunci când a fost adoptată actuala Lege a Educaţiei, există cadrul pentru Platforma şcolară de e-learning. Această platformă a fost însă neglijată şi a revenit în centrul atenţiei abia acum, în contextul pandemiei; desigur, nu se pot obţine rezultate spectaculoase peste noapte. Tema educaţiei şi a funcţionării corespunzătoare a sistemului de învăţământ – mai ales în condiţiile deosebite de acum – ar trebui să reprezinte unul dintre punctele-cheie ale oricărui mesaj electoral din perioada următoare. Pentru toate formaţiunile politice care îşi propun să se implice în actul de guvernare, educaţia trebuie să reprezinte o prioritate.

Deputat Bogdan-Alin Stoica

Facebook Comments