Educaţia, „prinsă” nepregătită de pandemie

La mijlocul lunii iulie a acestui an, Monica Anisie, actualul ministru al educaţiei, declara că şcolile din România îşi vor relua activitatea începând cu noul an şcolar în condiţiile dictate de starea epidemiologică în care ne vom afla în acel moment. Acelaşi ministru propunea, în urma consultărilor din Guvern, trei scenarii de reîncepere a cursurilor. Primul şi cel mai optimist dintre aceste scenarii prevede începerea şcolior în condiţii normale, cu elevii participând la ore. Al doilea, denumit „scenariu hibrid”, ar însemna ca jumătate din elevi să fie în clasele de curs, iar altă jumătate să asiste on-line, în acelaşi timp, la orele care se fac în clase. Cel de al treilea scenariu de reluare a cursurilor pus în discuţie ia în calcul desfăşurarea tuturor activităţilor şcolare în sistem on-line. În cursul zilei de marţi, 4 august, Administraţia Prezidenţială a anunţat că prim-ministrul Ludovic Orban, vicepremierul Raluca Turcan şi Monica Anisie, ministrul educaţiei şi cercetării, dar şi mai mulţi miniştri din Cabinetul Orban, au fost convocaţi de preşedintele Klaus Iohannis pentru ziua următoare, 5 august, la Palatul Cotroceni, unde va avea loc o şedinţă pe tema educaţiei.

0

Mai puţin de o lună şi jumătate mai este până la 14 septembrie, data stabilită pentru începutul următorului an şcolar şi lucrurile nu sunt deloc clare în ceea ce priveşte felul în care vor învăţa elevii începând cu această toamnă. Deocamdată, Guvernul României şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu au venit cu nicio soluţie concretă, în afară de cele trei variante făcute publice, luna trecută, de ministrul educaţiei. „Inclusiv partenerii noştri de dialog social sau reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale care au participat în grupurile de lucru, cu toţii am ajuns la concluzia că putem începe în mod normal, aşa cum este structura anului şcolar, pe 14 septembrie, dacă situaţia epidemiologică nu o să fie atât de gravă. În acelaşi timp, un alt scenariu care s-a conturat în cadrul grupurilor de lucru a fost acela ”hibrid”, în care unii vor fi fizic în clasă, iar alţi elevi vor urmări în acelaşi timp cursurile de acasă în sistem online, urmând ca după aceea să alterneze grupurile de elevi. (…) Şi un alt treilea scenariu este acela în care vom învăţa numai online, dacă situaţia epidemiologică va fi una foarte gravă”, declara Monica Anisie pe 15 iulie. Sesizând buimăceala guvernanţilor, preşedintele Klaus Iohannis i-a convocat pe majoritatea miniştrilor, dar şi pe prim-ministrul Ludovic Orban, la o dezbatere pe acest subiect, care va avea loc miercuri, 5 august, la Palatul Cotroceni.

Lavinia Craioveanu, senator PSD: „Trebuie să ştim foarte clar în ce condiţii vom începe noul an şcolar”

Lavinia Craioveanu

Interesaţi de condiţiile în care vor studia elevii începând cu noul an şcolar sunt şi părinţii, nu numai elevii, ai căror reprezentanţi au participat marţi, 4 august, la o şedinţă în cadrul Comisiei  pentru învăţământ din Senat. Potrivit senatorului social-democrat Lavinia Craioveanu, membru al acestei comisii şi fost inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, problemele care întâmpină anul şcolar 2020-2021 sunt destul de grave. Oricare dintre scenariile propuse de Guvern solicită modificări majore faţă de situaţia din trecut, necesită, de asemenea, îmbunătăţiri considerabile ale sistemului de educaţie, dar şi soluţii pentru accesul tuturor elevilor la ore, fie că ne referim la participarea fizică sau cea în on-line. „Azi (4 august, n. red.), am avut o şedinţă în cadrul Comisiei pentru învăţământ din Senat, care a durat peste trei ore, la care au fost prezenţi reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din România. De asemenea, au fost conectaţi, pentru că şedinţa a fost on-line, reprezentanţi ai părinţilor din foarte multe judeţe, iar discuţia a fost una constructivă. Noi, parlamentarii, reprezentanţii părinţilor şi ai elevilor, evident că solicităm foarte clar să ştim care este situaţia şi cum vom începe anul şcolar următor. Trebuie să ştim foarte clar în ce condiţii vom începe noul an şcolar. Specialiştii ne spun că un învăţământ exclusiv on-line este foarte dăunător pentru procesul educativ şi nu numai, deoarece copiii au nevoie şi de socializare. Desfăşurându-se doar on-line, procesul educativ este unul deficitar. În primul rând, nu avem mijloacele necesare pentru învăţământ on-line. Eu mă număr printre iniţiatorii unei legi, promulgată de preşedintele Iohannis, prin care Statul român este obligat să asigure fiecărui elev şi cadru didactic un laptop sau o tabletă, cu internet, pentru a putea să aibă acces la învăţământul on-line. Nu ştim care va fi evoluţia. Eu îmi doresc să ne întoarcem la şcoală, dar fără să punem viaţa elevilor sau a profesorilor în pericol. Evident că nu ne putem întoarce la şcoală într-o clasă cu 37 de elevi. De aceea, în cadrul şedinţei de azi, de care v-am amintit, am susţinut că Ministerul Sănătăţii are datoria să ne spună care sunt condiţiile de siguranţă, pentru elevi şi profesori, astfel încât să se poată desfăşura cursurile şi fizic. Dacă se pune problema ca jumătate dintre elevi să vină alternativ la şcoală şi cealaltă jumătate să asiste on-line, trebuie să asigurăm logistica necesară, pentru că în acest moment ea nu există. De asemenea, avem nevoie de o suplimentare de cadre didactice, pentru că nu se mai pot desfăşura ore cu un număr atât de mare de elevi. Mai avem nevoie, nu în ultimul rând, de mai multe săli de clase pentru elevi”, a declarat senatorul PSD Lavinia Craioveanu, membru al Comisiei pentru învăţământ din Senat.

Gabriel Păunică, preşedinte PLUS Dolj: „Cred că soluţia este aceea de a veni la şcoală diferenţiat, păstrând grupurile de elevi şi profesori”

Gabriel Păunică

Pentru revenirea la cursurile în clase se declară şi preşedintele PLUS Dolj. Gabriel Păunică este de părere că cea mai bună variantă pentru reluarea orelor este împărţirea elevilor în mai multe grupe, în funcţie de situaţia fiecărei şcoli în parte. „În situaţia dată, trebuie să existe o diferenţiere clară între instituţiile de învăţământ. Ceea ce vreau să spun este că nu putem trata în acelaşi fel şcolile din mediul rural, cu cele din urbanul mic sau din urbanul mare. Concret, din punctul meu de vedere, şcolile ar trebui diferenţiate în funcţie de numărul de elevi din clase. O soluţie directă, acolo unde numărul de elevi este foarte mare, ar trebui să fie aceea prin care elevii să vină pe rând la şcoală şi să fie menţinut acelaşi grup de elevi, pentru ca, dacă există o situaţie nefericită, să nu intre foarte mulţi în contact. Se poate merge până acolo încât fiecare director de şcoală să decidă ce fel de diferenţiere se aplică în cazul şcolii pe care o conduce. Cred că soluţia este aceea de a veni la şcoală diferenţiat, păstrând grupurile de elevi şi profesori”, a declarat Gabriel Păunică, preşedintele PLUS Dolj.

Alexandru Gâdăr, PNL Dolj: „În funcţie de ce decizie se va lua, Guvernul va fi obligat să asigure tot ceea ce este necesar pentru desfăşurarea orelor”

Alexandru Gâdăr

Inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj în mai multe rânduri, funcţie pe care o deţine şi în acest moment, profesorul Alexandru Gâdăr a afirmat că la nivelul Ministerelor Sănătăţii şi Educaţiei se derulează deja mai multe discuţii cu privire la modalitatea de desfăşurare a orelor din toamna viitoare. Un cuvânt important îl are de spus Ministerul Sănătăţii, dar, indiferent de soluţia aleasă, Guvernul va trebui să asigure tot necesarul pentru buna desfăşurare a lecţiilor. „În momentul de faţă există mai multe discuţii, în cadrul unui comitet interministerial, în care sunt analizate mai multe variante. Acestea vor fi date spre discuţie către inspectorate, către asociaţiile de părinţi şi către partenerii noştri din educaţie şi se va ajunge la o soluţie care va ţine cont, în primul rând, de sănătatea elevilor şi a cadrelor didactice. Încercăm să identificăm mai multe spaţii pentru şcoli şi aşteptăm ca cele două ministere vizate direct, cel al Sănătăţii şi cel al Educaţiei, să ne spună ce este de făcut. În funcţie de ce decizie se va lua, Guvernul va fi obligat să asigure tot ceea ce este necesar pentru desfăşurarea orelor. De exemplu, ştim de la doamna ministru că s-a realizat licitaţia pentru achiziţionarea a 250.000 de tablete, mai există mijloace şi la nivelul comunităţilor locale şi va trebui să facem toate eforturile pentru a relua cursurile. Este clar că orele se vor relua”, a afirmat Alexandru Gâdăr, membru PNL Dolj şi inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.

Prin urmare, mâine va fi o zi importantă în cadrul discuţiilor pe marginea acestui subiect. Să sperăm că educaţia şi formarea generaţiilor de copii care se află acum în şcoli sunt priorităţi pentru toţi politicienii din România, nu doar pentru guvernanţi, politicieni care sunt datori să găsească cât mai rapid o soluţie viabilă pentru reluarea orelor şi desfăşurarea lor în condiţii optime. De asemenea, credem că este un bun moment pentru îmbunătăţirea procesului de predare-învăţare din ţara noastră, care s-a dovedit acum mai depăşit ca niciodată!

Facebook Comments