Şi totuşi, Dunărea?!…

0

Dunărea nu a devenit nici în ultimii patru ani ceea ce ar fi trebuit să fie – o „Autostradă” de dezvoltare a României. În pofida strategiilor europene, naţionale şi locale, cei 1.000 de km româneşti din cei 2.857 ai Dunării sunt subvalorificaţi din toate punctele de vedere. De la un capăt la altul al ei, dar mai cu seamă, aici, în Oltenia de sud-vest.
Fie că vorbim de portul turistic şi de cel comercial de la Severin, fie că vorbim de porturile doljene Calafat, Bechet, Cetate sau de pseudoportul de la Rast (investiţie ratată de 1 milion de euro, porţi închise), lucrurile arată rău şi foarte rău. Clădiri şi terenuri lăsate în paragină, nicio viziune integrată (infrastructură+ turism) care să stimuleze navele de croazieră să oprească aici. La vecinii sârbi şi bulgari situaţia e incomparabil mai bună, fără ca aceştia să aibă vreun atu suplimentar în afara voinţei şi putinţei de a face.
Porturile din Severin sunt în subordonarea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale – APDF Giurgiu. La fel cele din Calafat şi Bechet. Niciun beneficiu major. Niciun proiect important care să genereze modernizarea şi dezvoltarea lor. Bătutul pasului pe loc – singura filosofie de management!
Aici, în Dolj, avem 150 de km de Dunăre, dar fluviul pare inutil pentru cei care ar avea datoria de a-l pune în valoare. În strategia de dezvoltare a judeţului Dolj, se scria negru pe alb acum câţiva ani că „Potenţialul economic al Dunării este subexploatat, iar integrarea localităţilor din zona transfrontalieră este slabă”.
Autorităţile judeţului Dolj promiteau, în aceeaşi strategie, că porturile Cetate, Calafat, Bechet şi Rast vor beneficia de investiţii masive din fonduri europene pentru extindere şi modernizare. Cât s-a făcut din toate acestea?! Ce a rămas din toate aceste promisiuni?!
Cred că este momentul ca aceste autorităţi, inclusiv Consiliul Judeţean, să vină în faţa opiniei publice, nu cu noi promisiuni, ci cu o prezentare corectă a realităţii din acest sector.
Consiliul Judeţean trebuie să-şi asume partea de responsabilitate pentru eşecul valorificării unui asset (bun de mare preţ) al judeţului care este Dunărea, eşec care văduveşte Doljul de oportunităţi economice şi de locuri de muncă atât de necesare.

Facebook Comments