Valorile maxim admise, depășite de 35 de ori anul trecut, potrivit datelor culese de stațiile de monitorizare a calității aerului
Craiova, poluată din zece în zece zile

Craiova nu e poluată, ci doar prăfuită sezonier, spune primarul Mihail Genoiu, care nu e de acord cu plasarea municipiului reședință de județ pe lista neagră emisă recent de Ministerul Mediului. Edilul-șef spune că primăria are un plan de acțiune imediată pentru remedierea problemelor, dar și o strategie pe termen lung, prin proiectul Craiova – green city.

0

După ce din partea ministerului de resort a venit o avertizare publică privind orașele cu probleme de mediu, listă pe care figura și Craiova, mai-marii primăriei au ieșit cu o replică. „Nu suntem printre acele orașe cu risc de infrigement. Am văzut că apărem în acea listă de 11 orașe, dar la noi nu sunt probleme de gravitatea celor din București sau din alte orașe. În anul 2019, din 365 de zile, în 35 de zile a fost depășită cota maximă de poluare la Craiova. În restul zilelor, a fost în parametri normali. Stațiile, în număr de cinci, funcționează în totalitate la ora actuală și sunt în permanență colectoare de informații”, a spus Mihail Genoiu.

Zona Billa, ciuca poluării în oraș

Acesta a mai precizat că, din cele 5 stații de monitorizare a calității aerului amplasate în oraș, una singură a înregistrat valori depășite în privința poluării atmosferice, cea situată în zona Billa. În plus, susține edilul-șef, cel mai important factor de poluare din oraș ar fi nu vreun compus chimic, ci praful ridicat de pe străzi, mai ales în perioada de primăvară. „Cea mai mare problemă o avem cu praful, pentru că s-a constatat că depășirile au fost înregistrate în perioada de primăvară, când străzile sunt prăfuite, mai ales dacă au fost tratate pe timp de iarnă cu sare și nisip, iar praful se ridică. Am și discutat cu colegii din conducere și cu cei de la Salubritate să începem mai devreme anul acesta cu spălatul străzilor, pentru a remedia situația. În plus, am solicitat funcționarilor din primărie și poliției locale, prin serviciul de disciplină în construcții, să monitorizeze mult mai atent și să ia măsuri cu constructorii. În ultimii ani s-a construit imens în Craiova și mari probleme sunt cu acest șantiere de unde ies mereu camioane pline de praf și noroi. Consider că antreprenorii care realizează mari imobile sau cartiere întregi au posibilitatea și să amenajeze o platformă să-și spele mașinile din șantier”, a mai spus primarul Mihail Genoiu (foto).

După autobuzele diesel, achiziții mai verzi

Mai-marii primăriei susțin că Bănia va lua în scurt timp un avans în cursa pentru eliminarea poluării, prin înnoirea parcului auto al RAT Craiova, care a fost completat recent cu câteva zeci de autobuze euro 6 și așteaptă să primească, în varianta optimistă din acest an, autobuze electrice și tramvaie noi. „Am reluat licitația pentru 16 autobuze electrice, sperăm să semnăm curând și contractul de finanțare și, dacă toate lucrurile merg bine, să avem mașinile cumpărate în vara acestui an. În perioada următoare, când ministerul de resort ne va comunica suma economisită de fonduri europene pe care putem conta, vom da drumul și la procedura pentru restul de 30 de autobuze electrice. În plus, Ministerul Dezvoltării a reluat licitația pentru tramvaie, a treia oară, și sperăm ca de data aceasta să o și finalizeze pentru a implementa acest proiect. Vom avea astfel o înnoire aproape completă a parcului auto al RAT și vom elimina astfel vehiculele second-hand achiziționate în trecut și care evident că sunt extrem de poluante”, a precizat primarul Craiovei.

Craiova – green city în derulare

Municipiul Craiova are deja în derulare un proiect de ecologizare a orașului, derulat în parteneriat cu BERD, instituția financiară care a finanțat ultimul lot de autobuze achiziționate de municipalitate, cel prin care au fost achiziționate vehicule cu normă de poluare euro 6 la finalul anului trecut și începutul lui 2020. „Când am semnat contractul de finanţare pentru autobuzele euro 6, prin credit BERD, am primit un bonus, gratuit, un proiect de green city. Acest proiect se implementează din 2019 și are patru etape. În primele două etape s-au făcut măsurători de către consultantul ales de BERD, care a studiat foarte multe domenii: calitatea solului, a apei, a aerului, spațiul verde, transport, schimbările climatice, biodiversitatea etc. După aceste măsurători au fost organizate dezbateri publice în urma cărora s-a stabilit un plan de acţiune pentru Craiova. În perioada următoare ne vom întâlni cu firma consultantă şi vom stabili concret ce avem de făcut. Apoi va fi o etapă de verificare a progreselor făcute în cadrul proiectului”, a declarat primarul Mihail Genoiu.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ