Potrivit actului normativ adoptat de aleșii locali craioveni, aflați la una din ultimele întruniri în această formulă, se aprobă avizarea Studiului de oportunitate pentru delegarea serviciului de transport public local la nivel metropolitan, efectuat prin curse regulate pe raza unităților administrativ-teritoriale membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova”, precum și gestiunea directă, ca modalitate de atribuire a serviciului de transport public local de persoane, prin curse regulate, către RAT SRL. Proiectul de hotărâre votat în CLM mai aprobă și Regulamentul serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate pe raza de competență a unităților administrativ-teritoriale membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova” și caietul de sarcini corespunzător. Totodată, se mandatează Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Asociatia Metropolitană de Transport Public Craiova” să atribuie în numele și pe seama unităților administrativ-teritoriale membre, contractul de delegare a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate către operatorul RAT SRL. Durata mai sus pomenitului contract de delegare a Serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate este, potrivit hotărârii adoptate de aleșii locali craioveni, de 10 ani.
Gestiune directă, cu voie de la UE
Potrivit raportului întocmit de funcționarii Primăriei Craiova, metoda de gestiune a serviciului de transport public e în concordanță cu normele Uniunii Europene. „Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului, are ca scop definirea modului „în care, în conformitate cu normele dreptului comunitar, autorităţile competente pot acţiona în domeniul transportului public de călători pentru a garanta prestarea de servicii de interes general care sunt, printre altele, mai numeroase, mai sigure, de calitate mai bună sau au costuri mai scăzute decât cele pe care le-ar fi permis numai acţiunea forţelor pieţei” şi care are un impact major asupra organizării, reglementării şi controlului prestării serviciului de transport public local de călători. În considerentul art. 18 din Regulament este permis autorităţii locale să atribuie în mod direct contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public unui operator intern fără a organiza o procedură competitivă de atribuire, în situaţia în care aceasta deţine controlul total asupra acestui operator intern”, se arată în raport. În plus, aceasta ar prezenta și o serie de avantaje: asigurarea prestării fără a fi nevoie de o procedură de achiziţie publică pentru contractarea serviciului; control direct asupra activităţii; menținerea responsabilității fată de populația deservită; angajarea de forţă de muncă şi scăderea şomajului; accesul la fonduri europene; gestionarea judicioasă a resurselor financiare și a patrimoniului; tarife mai mici decât în cazul gestiunii delegate, după cum precizează documentația prezentată aleșilor locali.
Biletele „metropolitane”, între 4, 5 și 10 lei
Activitatea de transport metropolitan a RAT Craiova a demarat în urmă cu doi ani când, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 28/2022, s-a aprobat asocierea municipiului Craiova, prin Consiliul Local al Municipiului Craiova, în calitate de membru fondator, cu consiliile locale ale comunelor Breasta, Bucovăț, Cârcea, Ișalnița, Malu Mare, Pielești și Șimnicul de Sus, în vederea constituirii Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova”, persoană juridică de drept privat și de utilitate publică în vederea extinderii serviciilor de transport public local de călători. După doi ani de activitate, noile trasee metropolitane s-au dovedit viabile, prin hotărârea adoptată în ședința de luni a CLM actuala stare de lucruri fiind prelungită cu încă un deceniu. Tarifele pentru cursele efectuate de srl-ul municipal se aprobă de fiecare consiliu local în parte. La această oră, față de tariful urban de 3 lei pe călătorie, cele metropolitane se situează, potrivit datelor prezentate pe portalul de internet al RAT Craiova, între 4,5 lei pe călătorie (Cârcea și Malu Mare – n.r.) și 10 lei pe călătorie (Pielești), restul localităților având alocate tarife de 5 sau 6 lei. În cazul abonamentelor lunare, cele mai ieftine sunt tot cele de la Cârcea și Malu Mare (100 de lei), urmate de cele de la Breasta și Ișalnița (120 de lei), Ghercești și Bucovăț (150 de lei), respectiv Pielești (200 de lei).