Premierul Marcel Ciolacu spune că primarul Craiovei a făcut lobby intens pentru firma craioveană
Olguța, „locomotiva“ Softronic 

După mai bine de două decenii de când produce la Craiova locomotive extrem de apreciate la export, compania Softronic a reușit să atragă, într-un final, atenția autorităților române care au apelat la serviciile firmei pentru modernizarea unui număr de 19 locomotive pentru CFR Călători, afacere care se ridică la aproximativ 100 de milioane de euro, bani proveniți prin PNRR. Totuși, odată cu finalizarea primelor două locomotive, am aflat, din gura premierului Marcel Ciolacu, că acest contract se datorează, într-o foarte mare măsură, insistențelor primarului Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, care a făcut un lobby intens pentru producătorul de locomotive din Bănie.

0

Una dintre firmele fanion ale Craiovei, dar și ale României, Softronic a bifat în această săptămână o premieră, finalizând lucrările la două locomotive care, odată ieșite pe poarta fabricii, vor ajunge în bătătura CFR Călători. Acestea fac parte dintr-un lot de 19 locomotive ce vor fi modernizate cu banii din Planul Național de Redresare și Reziliență, contractul fiind semnat la începutul acestui an cu SNCFR. Obiectul contractului este „Servicii de modernizare locomotiva electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone şi sistem ETCS nivel 2 şi achiziţia de servicii de mentenanţă pentru locomotivele modernizate“, iar valoarea totală estimată a contractului este de 100.678.720 de euro.

Ciolacu, mecanic de ocazie

Finalizarea primelor două locomotive a fost un prilej pentru premierul Marcel Ciolacu, proaspăt lansat în cursa prezidențială din partea PSD, să facă o vizită cu iz electoral în Bănie, unul dintre fiefurile importante ale social-democraților. Conform primarului Craiovei, primul-ministru a fost cel care a „dat prima cheie“ la prima locomotivă care iese pe poarta fabricii pentru CFR, după mai bine de 25 de ani de activitate, conducând-o câțiva metri.

„E normal să fii mândru. Este a doua uzină oltenească pe care o vizitez împreună cu doamna primar, după uzina de la Ford. Cu adevărat, mândria astăzi este și mai mare, pentru că am venit într-o uzină cu capital exclusiv românesc. Tot capitalul în această uzină are proveniență românească, ceea ce este fantastic și arată că, dacă te implici, dacă muncești, reușești după 25 de ani să devii singurul producător de locomotive electrice și, nu numai, de trenuri din sud-estul Europei. Și, mai mult, mă bucur că o uzină cu capital românesc este și beneficiară a fondurilor din PNRR. LEMA, cum spun cei peste 500 de angajați, LEMA – regina căilor ferate – în continuare se vinde nu numai în România. Vindem în primul rând în țările nordice, unde sunt temperaturi de -40 de grade. Vă dați seama câtă exigență trebuie pentru a vinde în țările nordice. Este unul dintre exportatorii cei mai importanți ai României și eu cred că vom continua acest parteneriat. (…) Eu nu vreau decât să vă felicit în continuare și aveți în mine și în Guvernul României un partener real. Repet, este o mândrie să vezi cum capitalul românesc a ajuns la o asemenea performanță“, a declarat premierul Ciolacu. 

Insistențele primarului Craiovei au adus primul contract cu CFR

Așa cum chiar premierul Marcel Ciolacu a punctat, Softronic este una dintre companiile românești foarte apreciate peste hotare, acolo unde, de mai bine de două decenii, ajung locomotivele produse la Craiova. Totuși, în ciuda acestor performanțe deloc ușor de atins, compania a fost ocolită cu insistență de toate guvernările care s-au succedat. Așadar, ce a determinat Ministerul Transporturilor să își întoarcă privirea către constructorul craiovean?! Dacă ar fi să-l ascultăm pe premier, răspunsul ar fi insistența cu care Lia Olguța Vasilescu a prezentat punctele forte ale Softronic. Mai exact, întrebat de ce acum, Ciolacu a răspuns: „Dacă dumneavoastră credeți că pot scăpa de Olguța Vasilescu și nu vine să spună exact ce se produce la Craiova, ce fabrici funcționează, cum funcționează, ce probleme sunt la Avioane, ce probleme sunt la Ford, vă înșelați“!

PNRR, „motorul“ schimbării pentru CFR

Contractul încheiat de SNCFR cu firma Softronic este parte a unui proiect mai amplu al Ministerului Transporturilor, inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, care prevede modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 vagoane de călători.

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor spuneau că acesta va avea ca efect atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socio-economice ale ţării şi creşterea calităţii serviciilor, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. „Modernizarea vagoanelor şi locomotivelor a primit un contract pe PNRR, deci la jumătatea anului 2026 trebuie finalizată, în august 2026. Practic, se schimbă absolut totul. La locomotive se schimbă motoare, transformatoare, osii, absolut totul, iar la vagoane rămân doar caroseriile şi se echipează cu echipamente moderne“, afirma directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, la momentul semnării contractelor.

Ciolacu promite ajutor pentru Softronic

După ce a discutat cu conducerea companiei Softronic, premierul Marcel Ciolacu a declarat că va avea o întâlnire cu reprezentanții instituțiilor statului unde va pleda cauza companiei craiovene. „Mi-am luat, cum e și normal, de lucru și acasă. Am de vorbit și la ANRE, pentru că patentul și secretul acestor locomotive este faptul că economisesc aproape 28-29% din energie. E un patent românesc dezvoltat în această uzină. Cu alte cuvinte, produc energie în mișcare. Și până acum eram obișnuiți de energia produsă static. Încă nu avem legislația necesară pentru a recupera această energie produsă în mișcare și cred că trebuie să ținem și noi pasul cu dezvoltarea tehnologiei“, a declarat primul-ministru.

Facebook Comments