Lansat la finalul anului trecut, sistemul de garanție-returnare, în care s-au înscris peste 75.000 de operatori economici, a reușit să depășească toate așteptările, devenind într-un timp extrem de scurt principala armă în lupta pentru protejarea mediului înconjurător. Mai exact, în doar opt luni de funcționare, în cadrul acestui program au fost colectate de la consumatorii finali peste 1,3 miliarde de ambalaje, în special PET-uri, care nu au mai sfârșit în râuri, păduri sau pe marginea drumurilor. „Suntem la mai bine de opt luni de la implementarea Sistemului de Garanție-Returnare în România, iar progresul înregistrat până acum este remarcabil. SGR se dovedește un instrument eficient pentru susținerea eforturilor de reciclare. Returnarea ambalajelor de băuturi a devenit o practică recurentă pentru consumatori, ceea ce reflectă o înțelegere tot mai bună a sistemului și o apreciere a beneficiilor pe care acesta le are asupra mediului“, a declarat Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO.
Efectele benefice ale sistemului RetuRO au fost evidențiate și de către ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet, care spune că vedem deja cum ţara noastră este mai curată de la o zi la alta. „Rezultatele sunt pozitive. Dacă ne uităm la cifre am depășit 1,3 miliarde la sfârșitul lunii iulie. O să atingem în curând şi cel de-al doilea miliard, ceea ce înseamnă foarte mult pentru mediu, la fel cum înseamnă foarte mult şi pentru mediul de afaceri şi locurile de muncă. (…) Fie că vorbim despre păduri, fie că vorbim despre albiile cursurilor de apă, fie că vorbim despre marginea drumurilor din România, cu toţii vedem că ţara noastră e mai curată de la o zi la alta şi cred că asta ar putea să însemne faptul că Sistemul de Garanţie – Returnare merge aşa cum trebuie“, a spus ministrul.
120 de noi locuri de muncă
Deschis în comuna Almăj, în apropierea municipiului Craiova, cel de-al șaselea centru regional de numărare și sortare a ambalajelor SGR va gestiona și procesa ambalajele de băuturi colectate de la comercianți și va deservi, în principal, zona de Sud a țării. Amplasat în incinta parcului industrial Global Vision, noul centru RetuRO inaugurat la începutul săptămânii integrează echipamente performante pentru asigurarea unui proces eficient de sortare și numărare pentru toate tipurile de ambalaje incluse în SGR. Cu o suprafață de aproximativ 6.000 de metri pătrați, centrul din județul Dolj are o capacitate anuală de numărare de aproximativ 280 de milioane de ambalaje SGR și o capacitate de sortare și procesare pe tipuri de materiale (PET, metal, sticlă) de peste 820 de milioane de ambalaje SGR.
„Extinderea continuă a infrastructurii noastre este esențială pentru a răspunde nevoilor în continuă evoluție ale sistemului și creșterea ratelor de reciclare. Până la sfârșitul acestui an planificăm deschiderea altor patru noi centre în Prahova, Suceava, Oradea și Constanța. Selecția zonelor în care operăm prin intermediul centrelor regionale vizează o acoperire strategică a întregii țări, precum și accesul la infrastructura esențială a SGR“, a mai spus Gemma Webb, care a evidențiat faptul că noul centrul RetuRO din Dolj va crea și 120 de locuri de muncă verzi pe plan local.
„O investiție colosală în economia circulară“
Conform cifrelor oficiale, încă de la implementare, Sistemul de Garanție-Returnare s-a dezvoltat extrem de rapid, înregistrând lunar cifre în evoluție. Astfel, în luna iulie a acestui an, conform raportării preliminare, consumatorii au returnat 470 de milioane de ambalaje SGR, cu 35% mai mult comparativ cu luna iunie. Per total, consumatorii au returnat, în primele opt luni ale acestui an, peste 1,3 de miliarde ambalaje cu sigla SGR din cele de 3,5 miliarde care au fost puse pe piață de către producători. Reprezentanții RetuRO spun că 75.000 tone de materiale, reprezentând aproximativ 83% din cantitatea de ambalaje colectată, au fost direcționate către unități de reciclare, ultima etapă a acestui mecanism complex. „Este o zi de sărbătoare pentru că, iată, la doar opt luni de funcționare, ne aflăm la inaugurarea celui de-al șaselea centru regional. Este o dovadă că sistemul funcționează. Iar el funcționează, în principal, datorită cetățenilor țării care, în pofida unor probleme persistente, au dat dovadă că au respect pentru mediu și au răbdare la punctele de colectare. RetuRO este o investiție colosală într-o economie circulară. Și mai trebuie spus că 2024 este un an de tranziție, un an în care noi toți cei implicați încercăm să găsim pârghiile necesare pentru a avea premisele unui 2025 cât mai bun“, a declarant Constantin Bratu, președintele Asociația Berarilor din România, membru fondator al RetuRO.
La rândul său, Emanuel Pârvulescu, președintele Asociația Retailerilor pentru Mediu, a preconizat că, în următorii ani, numărul ambalajelor colectate va depăși ușor cifra de 3 miliarde în fiecare an. „Suntem acum la 1,3 miliarde de recipiente returnate, iar 90% a fost colectată în magazine. În acest moment avem 80.000 de magazine care fac acest lucru. Există o schimbare culturală în România în ceea ce privește comportamentul consumatorilor. Dacă până acum oamenii ieșeau în fața porții sau mergeau la diverse pubele galbene, acum consumatorii se duc la magazin. Ceea ce este o noutate, dar și o dificultate, atât pentru consumator, cât și pentru comercianți. Dar trebuie să înțelegem că aceasta este noua normalitate, o normalitate care face lucrurile să funcționeze. 80.000 de magazine înseamnă că avem 80.000 de oameni, cel puțin, care au grijă zilnic de milioane de consumatori pentru ca aceștia să poată să returneze toate aceste ambalaje. (…) 1,3 miliarde de ambalaje deja returnate poate părea mult. Dar, sunt convins, în următorii doi ani, la finalul lunii iulie 2026, vom vedea că s-au colectat 3 miliarde de ambalaje. Ceea ce este absolut extraordinar. (…) Deja putem vedea că totul în jurul nostru este mult mai curat. Pădurile sunt mai curate, marginea drumului este mai curată, tomberoanele sunt fără PET-uri, fără sticle și fără doze“, a declarat Emanuel Pârvulescu.
Punctele de colectare, „veriga“ slabă a sistemului
Ca orice lucru aflat la început de drum, Sistemul de Garanție-Returnare nu este încă perfect, existând destule aspecte care pot sau trebuie îmbunătățite. Și, după cum recunosc chiar reprezentanții RetuRO, cea mai mare problemă în prezent o reprezintă cozile pe care consumatorii trebuie să le petreacă în fața aparatelor de colectare din incinta magazinelor. „Sunt, de multe ori, cozi nejustificat de mari la acele aparate de colectare. Sunt magazine care astăzi, la opt luni distanţă de la lansarea Sistemului de Garanţie-Returnare, pur şi simplu refuză, deşi legea îi obliga, să preia ambalajele de la oameni. Din acest motiv am rugat colegii din minister, de la Garda Naţională de Mediu, la fel cum am discutat şi cu colegii de la Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, să identifice toate acele puncte de colectare care nu respectă legea pentru că e un efort comun. Nu doar cetăţenii trebuie să participe, dar şi comercianţii şi producătorii. Până la urmă e un întreg ansamblu care nu funcţionează în lipsa participării unui actor din acest întreg ecosistem pe care îl numim noi atât de frumos hora reciclării“, a declarat ministrul Mircea Fechet.