Transportul metropolitan, aprobat în CLM Craiova

0

Consilierii locali craioveni au aprobat în ședința de astăzi, la cererea Asociației de
Dezvoltare Intercomunitară ”Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova” gestiunea directă a transportului de persoane între Craiova și comunele limitrofe către RAT SRL. Cursele propriu-zise către Breasta, Bucovăț, Cârcea, Ișalnița, Malu Mare, Pielești și Șimnicul de Sus ar urma să înceapă luna următoare, pe măsură ce autoritățile locale din fiecare comună aprobă docyumentația necesară și stabilesc tarifele.

Procesul a început prin Hotărârea Consiliului Local nr. 28/2022, cu modificările și completările ulterioare, prin care s-a aprobat asocierea Municipiului Craiova, prin Consiliul Local al Municipiului Craiova, în calitate de membru fondator, cu Consiliile Locale ale Comunelor Breasta, Bucovăț, Cârcea, Ișalnița, Malu Mare,
Pielești și Șimnicul de Sus în vederea constituirii Asociației de Dezvoltare Intercomunitară
„Asociația Metropolitană de transport Public Craiova”, persoană juridică de drept privat și de utilitate
publica în vederea extinderii serviciilor de transport public local de călători.

Ulterior s-au urmat procedurile pentru operaționalizarea ADI iar la ședința de azi aleșii locali au aprobat, pe lângă delegarea serviciilor către RAT SRL, regulamentul de pransport metropolitan și caietul de sarcini pe care trebuie să și-l asume srl-ul municipal.


„Concentrarea activităților economice și implicit a locurilor de muncă în jurul marilor orașe a
condus la dezvoltarea zonelor adiacente bazate pe migrația bi-direcțională, formate dintr-un centru
urban și localitățile înconjurătoare. Dimensionarea transportului în contextul dezvoltării teritoriale are un rol foarte important și se referă la conectivitate și accesibilitate. Numărul căilor de transport și varietatea modurilor de transport sunt două aspecte cheie necesare asigurării dezvoltării metropolitane. Alături de structura populației, conectivitatea și accesibilitatea sunt factori care contează în atragerea investițiilor.
În acelaşi timp, Planul de mobilitate urbană durabilă pentru Polul de Creştere Craiova,
identifică printre problemele ce caracterizează transportul public desfăşurat în Zona Metropolitană
Craiova, suprapunerea rutelor, investiţii inadecvate şi o lipsă de integrare a acestui serviciu şi
propune pentru depăşirea acestor probleme înfiinţarea unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară
în domeniul Transportului (ADI-Transport). Prin înfiinţarea ADI-Transport se va îmbunătăţi eficienţa
de planificare a transportului public, se va crea o reţea integrată, eficientă din punct de vedere al
costurilor şi se va îmbunătăţi accesibilitatea cetăţenilor la serviciile de transport public”, se arată în raportul înaintat aleșilor locali craioveni.

Extinderea curselor RAT în comunele limitrofe devine posibilă după ce societatea municipală de transport public și-a înnoit și mărit parcul auto, ultima oară luna trecută, cu un nou lot de 30 de autobuze electrice. Acestea au fost alocate transportului urban, alte vehicule devenind astfel disponibile pentru traseele externe.

Potrivit reprezentanților RAT, frecvența curselor efectuate pe traseele metropolitane a depins de opțiunea autorităților locale, fiecare primărie solicitând numărul de curse pe care l-a considerat necesar pentru locuitorii comunei și suportabil pentru posibilitățile bugetelor locale.

Asta pentru că, tot edilii din comune vor trebui să stabilească și tarifele percepute pe cursele RAT și, la nevoie, să acopere costurile operatorului de transport nerecuperate din vânzările de bilete și abonamente.

„Prețul biletelor depinde de fiecare consiliu local în parte. Noi am efectuat curse de probă pe fiecare traseu și am calculat un preț pe kilometru. La sfârșit de lună calculăm costurile totale, în funcție de numărul de curse, scădem sumele pe care le încasăm din vânzările de bilete și abonamente pe cursele respective și, în caz că nu ne recuperăm costurile, diferența va fi suportată de bugetele locale”, a precizat managerul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu.

Potrivit acestuia fiecare dintre comune are alocat câte un autobuz diesel pentru efectuarea curselor metropolitane, acestea urmând să înceapă efectiv după îndeplinirea formalităților în fiecare dintre comunele vizate.

Facebook Comments