Afacerea lui Pupăză, pusă la pământ de MApN

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) continuă, în justiţie, lupta împotriva Consiliului Judeţean Dolj cu privire la construcţia Centrului Logistic Regional LIDL de pe raza comunei Cârcea, iar argumentele depuse în instanţă vi le prezentăm în exclusivitate. Într-un răspuns primit ca urmare a solicitării noastre, MApN confirmă cele scrise de Indiscret în Oltenia în ultimele săptămâni: construcţia avizată de Consiliul Judeţean Dolj şi „năşită“ de primarul Valerică Pupăză nu respectă normele legale în vigoare cu privire la acte normative ce vizează siguranţa naţională. În aceste condiţii, este nu numai posibil, dar şi probabil ca investiţia să fie pusă la pământ, iar familia Pupăză să dea înapoi LIDL cele peste cinci milioane de euro pe care le-a primit în schimbul vânzării terenului către concernul german.

0

La începutul acestei săptămâni, pe rolul Tribunalului Dolj s-a desfăşurat un nou termen de judecată în acţiunea de sistare a lucrărilor la Centrul Logistic Regional LIDL de pe raza comunei Cârcea, solicitare depusă de Ministerul Apărării Naţionale (MApN) în contradictoriu cu instituţia care a eliberat autorizaţia de construcţie, Consiliul Judeţean Dolj. Şi de această dată, judecătorii au decis amânarea cauzei, însă, în lumina documentelor existente la dosar, dezvăluirile publicate în premieră de Indiscret în Oltenia încă de la începutul lunii aprilie se confirmă în totalitate. Acest lucru reiese şi dintr-un răspuns oficial primit de redacţia noastră ca urmare a unei solicitări depuse pe adresa MApN.

Istoria radarului de la Cârcea

„Radarul din înzestrarea Forţelor Aeriene dispus în proximitatea localităţii Cârcea, judeţul Dolj, a fost instalat pe actuala poziţie în anul 1998. Suplimentar faţă de misiunea atribuită de NATO (începând cu anul 2004, când România a devenit membru al Alianţei Nord-Atlantice), radarul execută misiuni specifice Serviciului de Luptă Permanent – Poliţia Aeriană, prin care se asigură sprijinul activităţilor de zbor şi protecţia aeriană a mijloacelor aeriene militare şi civile. De asemenea, radarul suplimentează reţeaua de radare pe care o foloseşte autoritatea de control al traficului aerian civil (ROMATSA).
Construcţia unor clădiri în proximitatea radarului cauzează degradarea/diminuarea parametrilor de funcţionare ai acestui radar prin blocarea/obturarea propagării undelor electromagnetice, afectând negativ misiunile de bază ale acestui radar şi securitatea zborurilor militare şi civile“, se menţionează în răspunsul MApN emis sub numărul 113 din data de 9 mai. Adică, spun militarii, acest radar nu reprezintă de zeci de ani un element de noutate pentru edilul Valerică Pupăză şi nici pentru instituţia pe care o conduce, Primăria Cârcea, motiv pentru care una dintre direcţiile de apărare ale primarului-latifundiar, conform căreia nu se ştia nimic despre acest radar la nivelul autorităţilor publice locale din comună, cade din start.
Aceeaşi adresă menţionează foarte clar că „Având în vedere detaliile constructive ale centrului logistic LIDL (construcţie de mari dimensiuni, cu înălţimea prognozată de aproximativ 20m) şi profilul terenului din zona respectivă, zona de descoperire (vizibilitate radio) va fi afectată în mod semnificativ pe direcţia SUD faţă de radar“.

MApN îi dă lui Pupăză cu „legea-n cap“

Atunci când am scris în exclusivitate despre acest adevărat atentat la siguranţa naţională a cărui unică menire a fost aceea de a îmbogăţi familia Pupăză, unul dintre oficialii Consiliului Judeţan Dolj, vicepreşedintele Mihai Neaţu-Breciugă, unul dintre apropiaţii primarului Valerică, s-a repezit să nege cu obstinaţie realitatea, susţinând că „este o greşeală a MApN-ului, mă ocup eu să le explic că nu au dreptate“. Mai mult decât atât, la câteva zile distanţă, acelaşi personaj cu o vădită lipsă de experienţă în administraţie, promovat „la butoane“ în Consiliul Judeţean de către un anumit parlamentar de Dolj al PSD, susţinea, pe la colţuri, că situaţia a fost lămurită, „militarii“ au înţeles că nu ştiu legea aşa bine ca el şi, ca atare, investiţia LIDL poate continua.

Aberaţiile vicepreşedintelui Neaţu-Breciugă sunt combătute, clar şi elocvent, de juriştii MApN, care, în răspunsul trimis pe adresa redacţiei noastre, subliniază: „Cererea de suspendare a actului administrativ constând în autorizaţia de construire nr.206/28.06.2021 emisă de Consiliul Judeţean Dolj, ce face obiectul dosarului nr.1941/63/2022, în care Ministerul Apărării Naţionale, pentru UM 01803 L Cârcea, se judecă în contradictoriu cu Consiliul Judeţean Dolj, S.C. LIDL ROMÂNIA SCS şi S.C. BOG ART SRL, a fost formulată ca urmare a sesizării transmise de comandantul Brigăzii 76 Cercetare, Supraveghere şi Recunoaştere – Moara Vlăsiei, unitate căreia i se subordonează UM 01803 L Cârcea, având în vedere faptul că autoritatea emitentă a autorizaţiei de construire, Consiliul Judeţean Dolj, nu a solicitat avizul MApN pentru realizarea obiectivului de investiţii menţionat, aşa cum avea obligaţia potrivit art. 21 din Legea nr. 45/1994 privind apărarea naţională a României, cu modificările şi completările ulterioare şi pct. 4, liniuţa a 7-a din anexa la HG nr. 62/1996 privind aprobarea Listei obiectivelor de investiţii şi de dezvoltare, precum şi criteriilor de realizare a acestora, pentru care este obligatoriu avizul Statului Major General, cu modificările şi completările ulterioare“.

Pentru ca lucrurile să fie clare pentru toată lumea, să vedem ce prevede articolul 21 din Legea 45/1994 şi, totodată, ce se menţionează în pct. 4, liniuţa a 7-a din anexa la HG nr. 62/1996.

Articolul 21 din Legea 45/1994:

„Ministerele, autorităţile administraţiei publice, agenţii economici indiferent de forma de proprietate, au obligaţia de a obţine avizul Statului Major General pentru amplasarea noilor obiective de investiţii şi dezvoltarea celor existente, în scopul încadrării acestora în infrastructura sistemului naţional de apărare. Lista obiectivelor de investiţii şi dezvoltare, precum şi criteriile de realizare a acestora, pentru care este obligatoriu avizul Statului Major General, se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.“

Punctul 4, liniuţa a 7-a din anexa la HG nr. 62/1996.

„LISTA obiectivelor de investiţii şi de dezvoltare, precum şi criteriile de realizare a acestora, pentru care este obligatoriu avizul Statului Major General:
(…)
pct.4 Construcţii şi lucrări în alte domenii:
(…)
Liniuţa 7: alte categorii de depozite cu capacităţi mai mari de 5.000 mc;“

Cum a obţinut LIDL autorizaţia de construcţie

Pentru a înţelege mai bine cum a ajuns Consiliul Judeţean Dolj şi S.C. LIDL ROMÂNIA SCS în această gravă situaţie, se cuvine a ne aminti de unde a pornit totul. Investitorul german, un nume de rezonanţă în domeniu, a căutat, în ultimii ani, un teren suficient de mare şi bine poziţionat în imediata vecinătate a Craiovei pentru a realiza un centru logistic de mari dimensiuni. Primarul Valerică Pupăză, ca orice edil dornic de înavuţire pe orice cale, le-a propus nemţilor câteva hectare de teren aflate în proprietatea sa sau a familiei sale de pe raza comunei Cârcea. Terenurile se aflau în imediata vecinătate a unui radar al MApN-ului, lucru de care edilul avea cunoştinţă. Încântaţi de ofertă, reprezentanţii LIDL au zis că sunt dispuşi să cumpere terenurile primarului, dar abia după ce acesta obţine autorizaţia de construcţie pentru centrul logistic care urmau să-l construiască.

Valerică Pupăză

Firesc, Pupăză a fost de acord cu gândul la cele peste cinci milioane de euro ce urma să le primească. Şi a făcut primul pas în acest sens: a solicitat Consiliului Judeţean Dolj, cel care urma să emită autorizaţia de construcţie, un certificat de urbanism pentru viitoarea investiţie LIDL. Aşa cum este legal, CJ Dolj a trimis o solicitare către Primăria Cârcea, condusă de Pupăză, prin care solicita un aviz pentru eliberarea Certificatului de Urbanism. Răspunsul a fost pozitiv, în mod evident, dar printre avizele solicitate de primărie nu se aminteşte nimic despre unul ce ar trebui eliberat de către MApN. Edilul nu avea niciun interes să îşi bată singur cuie-n talpă pentru că era clar că un astfel de aviz din partea Armatei nu putea primi în condiţiile în care dimensiunile depozitului LIDL erau mult mai mari decât cele care ar fi putut fi exceptate de la avizarea armatei. Mai mult sau mai puţin interesaţi, asta urmează a fi stabilit, funcţionarii Consiliului Judeţean Dolj, deşi aveau şi ei cunoştinţă despre acel radar, au luat de bun avizul pe care Pupăză şi l-a dat singur, cu mâna unui subordonat, şi au eliberat Certificatul de Urbanism fără nicio solicitare de aviz din partea MApN. „Avizul Statului Major al Apărării reprezintă unul din înscrisurile obligatorii care fac parte din documentaţia aferentă eliberării autorizaţiei de construire, de către autoritatea administraţiei publice locale, iar necesitatea obţinerii prealabile a acestuia trebuie menţionată în certificatul de urbanism aferent obiectivului de investiţii“, susţin juriştii MApN în răspunsul oferit publicaţiei noastre. Cu toate acestea, în baza Certificatului de Urbanism greşit elaborat, Consiliul Judeţean Dolj a eliberat şi autorizaţia de construcţie pentru edilul Cârcei. Cu documentul în braţe, Pupăză a finalizat tranzacţia şi a încasat banii nemţilor.

Ce urmează?

Evident, în acest punct, o întrebare persistă: ce se va întâmpla cu investiţia LIDL? Răspunsul îl oferă colegilor de la Adevărul colonelul Ovidiu Dobre, juristul care susţine cauza MApN în acest dosar: „Pentru început, am cerut suspendarea lucrărilor, dar vom cere şi anularea autorizaţiei de construire!” Adică, dacă instanţa va valida argumentele Armatei, investiţia LIDL este „în pom“, şansele ca această investiţie să mai existe, cel puţin în baza actualului proiect, fiind nule. În aceste condiţii, nu este deloc exclus ca firma germană să-şi ceară banii înapoi, iar edilul Pupăză să rămână cu buzele umflate. Dincolo de acest aspect financiar, câteva semne de întrebare de natură penală ridică şi neglijenţa autorităţilor locale comunale şi judeţene. Ar fi de cercetat dacă avizul cu omisiune al Primăriei Cârcea a fost unul dat cu intenţie sau din neglijenţă, cum, de asemenea, şi anumite persoane din cadrul Serviciului de urbanism al CJ Dolj ar trebui puţin „zdruncinate“ pentru încălcarea flagrantă a legii în cazul eliberării Certificatului de Urbanism şi a Autorizaţiei de Construcţie.

Am solicitat un punct de vedere şi din partea S.C. LIDL ROMÂNIA SCS, însă, deşi am depus în scris o cerere de mai bine de trei săptămâni, firma germană nu ne-a oferit niciun răspuns.

Facebook Comments