Tăriceanu pune la îndoială bunele intenţii ale turcilor de la Otosan
Ford Craiova, în pericol?

Prezentată drept „roză“ în comunicările de presă şi abordările mai multor jurnalişti români, trecerea Fabricii Ford din Craiova de sub tutela Ford Europa în portofoliul grupului Ford Otosan, unde 50% din acţiuni aparţin Koç Holdings (Turcia), ridică mari semne de întrebare cu privire la viitorul pe termen mediu şi lung al uzinei. Această decizie a Ford Europa nu a fost vreodată explicată în mod public de conducerea concernului, raţiunile economice care au stat în spatele ei fiind secrete absolute nu numai pentru opinia publică românească, ci şi pentru autorităţile locale şi centrale. Primul care trage un semnal de alarmă este Călin Popescu - Tăriceanu, nimeni altul decât fostul premier liberal care a adus Fordul la Craiova.

0

De nicăieri şi spre surprinderea tuturor, la începutul lunii martie Ford Europa a anunţat că a vândut fabrica de la Craiova firmei Ford Otosan din Turcia. Deşi mulţi s-ar gândi că, practic, Ford şi-a mutat fabrica „dintr-un buzunar în altul“, de fapt ceea ce au făcut americanii a fost să vândă jumătate din uzina craioveană unei familii extrem de bogate din Turcia, care deţine, prin Koç Holdings, jumătate din Ford Otosan. Turcii nu sunt la prima experienţă în România. Ei mai deţin, prin Arçelik, firmă din cadrul holdingului amintit mai sus, fabricile româneşti de electrocasnice mari Arctic, o investiţie de succes în judeţul Dâmboviţa. Privind din acest punct de vedere, putem spune că activitatea economică a Ford România are perspective frumoase. Numai că voci avizate din domeniul auto românesc pun sub semnul întrebării viitorul uzinei de la Craiova.

„Otosan are interesele lui, care nu ştiu dacă sunt aceleaşi pe care le-a avut Ford“

„Da, îmi este teamă că vor face producţie mult mai mică şi eu nu ştiu dacă Ford îi va da lui Otosan să producă maşinile electrice pentru Europa. Ford este într-o situaţie proastă în Europa, nu face faţă concurenţei. Aţi văzut că General Motors a vândut Opel, iar Opel a fost cumpărată de Peugeot – Citroen. Una este să te preia PSA şi să te integreze într-o corporaţie mare şi alta este să te ia Otosan. Şi să nu credeţi că am o părere rea despre Otosan, însă nu ştiu ce planuri au, pentru că este clar că vor favoriza Turcia, să nu credeţi că România va fi pe primul plan şi Turcia pe doi”, a declarat Călin Popescu -Tăriceanu presei centrale. Practic, el atrage atenţia asupra faptului că este posibil ca americanii să nu acorde licenţele de producţie de autovehicule electrice firmei turceşti şi, implicit, planurile anunţate de Ford România de a introduce în producţie la Craiova o gamă variată de automobile ecologice să fie puse pe „hold“, dacă nu anulate.

Călin Popescu Tăriceanu

Fostul premier al României şi persoana care practic „a năşit“ investiţia americană de la Craiova merge chiar mai departe şi afirmă, răspicat, că nu este exclus ca societatea turcă să aibă cu totul alte interese decât Ford Europa: „Eu i-am spus lui John Fleming, care era şeful Ford Europa atunci (n.red. – în perioada preluării uzinei de la Daewoo), că ar fi o idee să aducă şi utilitarele (în producţie la Craiova n.red.), iar el a spus că nu. Am insistat să le aducă aici pentru a nu plăti taxe vamale (n.red. – pentru exportul în Uniunea Europeană), iar el a spus că nu se poate, fiindcă familia Koc, care deţine grupul Otosan, sunt prieteni cu ei de 90 de ani şi aşa ceva nu se poate. Era subiect tabu. Ei bine, devine Otosan acţionar unic la Craiova şi Otosan are interesele lui, care nu ştiu dacă sunt aceleaşi pe care le-a avut Ford”.

Guvernul, ignorat de Ford România?

Mai mult decât atât, Tăriceanu devoalează şi un amănunt stânjenitor pentru Guvernul României: acesta a aflat din presă de mişcarea americanilor în condiţiile în care cu doar o zi înainte de anunţul oficial, reprezentanţii Ford România fuseseră la o rundă de discuţii la Palatul Victoria. „Cei de la Ford s-au întâlnit cu o zi înainte cu cei de la Guvern şi nu au avut eleganţa de a-i anunţa de această decizie a Ford Europa de a vinde participaţia de la Craiova către grupul Koc din Turcia. În acest context avem îngrijorări cu privire la viitorul uzinei de la Craiova”, a atras atenţia fostul premier al României şi actual preşedinte de onoare al Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.

În prezent, în fabrica din Craiova lucrează peste 6.000 de angajaţi, cifra de afaceri a societăţii fiind de peste 2 miliarde de euro. În plus, pe orizontală, industria de componente auto din România este direct dependentă de modul în care se va menţine sau va creşte producţia uzinei craiovene. O eventuală stagnare a investiţiei sau, mai grav, o scădere semnificativă a producţiei ar atrage după sine un adevărat cutremur în industria auto românească, în condiţiile în care criza semiconductorilor deja afectează firmele din domeniu.

Facebook Comments