Dascălii refuză să efectueze testele de salivă pentru elevi: „Asta mai lipsea, să ne scuipe în faţă!”

Sindicatele din Învăţământ nu sunt de acord cu testarea COVD-19 a elevilor de către cadrele didactice, prin metoda testului rapid din salivă, şi avertizează că dacă nu se schimbă metodologia de lucru, vor intra în grevă. Într-un memoriu înaintat Guvernului, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET” semnalează că testarea, aşa cum a fost elaborată, se va solda cu blocarea activităţii şcolilor şi transformarea acestora în focare de infecţie. Cele două sindicate propun ca elevii să vină la şcoală cu testul făcut acasă de părinţi. Dar reticenţa dascălilor este motivată şi de comportamentul adesea agresiv al copiilor. În judeţul Vâlcea, testele rapide antigen din salivă vor ajunge săptămâna viitoare. Şi până când nu va fi elaborată o procedură clară de lucru, acestea nu vor fi utilizate.

0

Pornită cu stângul, testarea elevilor cu teste rapide din salivă s-a împiedicat imediat ce Ministerul Sănătăţii a publicat instrucţiunile privind procedura de lucru în unităţile de învăţământ. Cadrele didactice s-au revoltat, iar sindicatele au remis memorii Guvernului şi Ministerului Sănătăţii prin care susţin că angajaţii din învăţământ nu pot fi obligaţi să administreze elevilor testele pentru depistarea COVID-19. Decizia, aşa cum a fost elaborată, nu are aplicabilitate în şcoli întrucât  nu sunt pregătite pentru a gestiona deşeurile medicale periculoase, se arată într-un memoriu al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ şi al Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET”. În plus, sănătatea celor care îi vor testa pe elevi şi preşcolari va fi periclitată, aceştia nebeneficiind nici măcar de echipament de protecţie. Cele două sindicate consideră că testările vor bloca actul educaţional deoarece nu au cum să se realizeze într-un timp scurt în şcolile cu mulţi elevi. În acelaşi memoriu, semnatarii avertizează că elevii cu infecţie intră în colectivitate şi astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecţiei înainte de intrarea lor în colectivitate. De asemenea, se subliniază că există serioase rezerve în privinţa respectării de către părinţi a instrucţiunii, potrivit căreia elevii trebuie să „evite consumul de alimente/băuturi cu cel puţin o oră înainte de efectuarea testului, în funcţie de prevederile producătorului“. Cele două sindicate consideră că este nevoie de testare, însă aceasta trebuie făcută în familie. „Astfel, s-ar asigura şi un prim triaj, deoarece copiii bolnavi nu ar mai intra în contact cu colegii şi nu ar mai putea transmite virusul”, precizează acestea.

Cadru didactic din Vâlcea: „ Sunt de acord cu testarea, dar să nu fie făcută anapoda”

Un cadru didactic din judeţul Vâlcea spune că o astfel de testare în şcoală ar putea genera şi reacţii comportamentale nepotrivite din partea elevilor, care oricum sunt rebeli: „Asta mai lipsea, să ne scuipe în faţă sub pretextul că ne dau probe din salivă. Adesea, asta se întâmplă şi fără să îi testăm. Sunt de acord că prevenţia prin testare este un lucru bun, cu condiţia ca testarea să nu fie făcută anapoda, aşa cum ne transmite acum Ministerul Sănătăţii din înalta-i competenţă”.

Vâlcea ar trebui să primească circa 360.000 de teste pentru o lună

Având în vedere că testarea ar trebui să se facă de două ori pe săptămână, lunea şi joia, judeţul Vâlcea ar trebui să primească circa 360.000 de teste, necesarul pentru o lună (n.r. 40.000 de copii şi 5.000 de angajaţi). Mihaela Andreianu, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Vâlcea, spune că se aşteaptă instrucţiunile de testare, care până în prezent nu au fost remise inspectoratelor şcolare. Ea a mai precizat că judeţul Vâlcea deţine locul trei pe ţară în ce priveşte procentul şcolilor deschise, graţie numărului mare de angajaţi din învăţământ care s-au vaccinat.

Care va fi procedura de testare Covid a elevilor şi preşcolarilor

Potrivit normelor elaborate de Ministerul Sănătăţii, testarea elevilor cu teste antigenice rapide din salivă se va face în prima şi în a 4-a zi lucrătoare a săptămânii – adică în zilele de luni şi joi, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ – şcoli şi grădiniţe.
Testarea se va face în sala de clasă/grupă de către cadrul medical/persoanele desemnate din cadrul unităţii de învăţământ, la începutul orelor de program. Testarea propriu-zisă este simplă şi uşor de executat, fără a necesita cunoştinţe medicale de specialitate, precizează Ministerul Sănătăţii.
Personalul unităţilor învăţământ va fi instruit privind colectarea testelor utilizate, acestea fiind considerate deşeuri medicale cu potenţial infecţios.

  • De precizat că, în funcţie de specificaţiile producătorului, pentru un rezultat corect trebuie să nu se consume alimente sau băuturi cu 30 sau chiar 60 de minute înainte de efectuarea testării, ceea ce ar putea însemna că cei mici nu pot mânca acasă în dimineţile în care se face testul.

Memoriu:

Angajaţii din învăţământ nu pot fi obligaţi să administreze elevilor testele pentru depistarea COVID-19

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”SPIRU HARET” – federaţii sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar – solicită Guvernului României să dispună Ministerului Sănătăţii să reevalueze Instrucţiunea privind procedura de lucru privind realizarea testării cu teste rapide antigen din salivă, pentru diagnosticarea infecţiei cu SARS-CoV-2 a elevilor în unităţile de învăţământ. Acest act administrativ cu caracter normativ va avea drept efecte blocarea activităţii unităţilor de învăţământ şi transformarea acestora în focare de infecţie. Cele două federaţii consideră că aceste teste pot fi foarte uşor făcute de către părinţi, aceştia urmând să comunice posibilele cazuri de infectare. Solicităm Guvernului României să intervină de urgenţă pentru anularea Instrucţiunii emise de Ministerul Sănătăţii în condiţiile în care aceasta nu poate fi aplicată în unităţile de învăţământ, întrucât nu sunt pregătite pentru a gestiona deşeurile medicale periculoase, aşa cum prevede Ordinul nr. 1226/2012. Subliniem că personalul din unităţile de învăţământ nu a avut niciodată tangenţă cu Normele tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi dintr-o dată li se cere să le cunoască şi să le aplice, existând şi riscul suportării unor sancţiuni dacă nu le respectă. Şcoala nu e unitate sanitară, în sensul Ordinului nr. 1226/2012 şi nici nu poţi transfera personalului şcolii atribuţii rezultând din acesta. Ţinând cont de pericolul la care ar fi supuşi angajaţii, care nu beneficiază nici măcar de echipament de protecţie, considerăm că aceste testări, dacă se organizează în unitatea de învăţământ, pot fi făcute doar de către personal medical calificat. În plus, testările vor afecta grav actul educaţional deoarece, ţinând cont de numărul mare de elevi, nu au cum să se realizeze într-un timp scurt, ceea ce ar conduce la blocarea procesului de predare-învăţare. O altă problemă pe care o semnalăm este legată de momentul în care se fac aceste teste. Potrivit instrucţiunii, elevii (înţelegem că actul nu vizează şi preşcolarii) trebuie să „evite consumul de alimente/băuturi cu cel puţin o oră înainte de efectuarea testului, în funcţie de prevederile producătorului“. Dacă s-ar ţine cont de această prevedere, ar însemna că toţi copiii ar trebui să nu mănânce şi să nu bea nimic înainte de a ajunge la şcoală. Suntem curioşi şi noi câţi părinţi vor accepta să-şi trimită la şcoală copiii în aceste condiţii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET” consideră în continuare că este nevoie de testare, însă aceasta trebuie făcută în familie. Astfel, s-ar asigura şi un prim triaj, deoarece copiii bolnavi nu ar mai intra în contact cu colegii şi nu ar mai putea transmite virusul. Menţionăm că inclusiv Societatea Medicilor din Colectivităţile de Copii şi Tineri a solicitat ca testele să fie făcute în familie, prezentând dezavantajele administrării acestora în şcoli: 1. Copiii cu infecţie intră în colectivitate şi astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecţiei înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezenţă fizică; 2. Administrarea testelor necesită existenţa acordului informal al părintelui; 3. Clasele necesită dezinfecţia riguroasă în cazul apariţiei unui caz pozitiv; 4. În izolator pot fi prezenţi simultan mai mulţi elevi cu test pozitiv; 5. Colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi consideraţi contacţi direcţi, deoarece au stat împreună fără mască în spaţiu închis şi vor trebui să treacă în on-line; 6. Colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiţii de siguranţă. Având în vedere opiniile prezentate de specialişti şi faptul că, potrivit reglementărilor în vigoare, niciun salariat din învăţământul preuniversitar nu poate fi constrâns să realizeze această testare, nu trebuie să surprindă faptul că cele mai multe cadre didactice vor refuza efectuarea acestor testări. În cazul în care Guvernul României nu va interveni pentru corectarea anomaliilor din această Instrucţiune, iar asupra cadrelor didactice se vor face presiuni pentru a se implica în testarea elevilor, conform numeroaselor semnale pe care le primim, acestea sunt hotărâte să protesteze.

PREŞEDINTE F.S.L.I. PREŞEDINTE/F.S.E. „SPIRU HARET“
Simion HĂNCESCU/Marius Ovidiu NISTOR
 12.11.2021

Facebook Comments