„Cimitirul trandafirilor” de Cristi Nedelcu

0

Ştim cu toţii că învingătorii sunt aceia care scriu istoria şi am avut prilejul, unii dintre noi, cei cu vârste mai îmbelşugate, s-o constatăm în Epoca de Aur în care ne-am făcut studiile. Sunt convins că dacă aţi trăit această experienţă nu prea mai aveţi vreo încredere în varianta sau variantele care circulă azi. Nu, romanul craioveanului Cristi Nedelcu – „Cimitirul trandafirilor” (Editura Litera, 2020) nu se ocupă de acest aspect, ci de unul mai inedit: cel al furtului istoriei interpretate. În linii mari, povestea romanului este cea a unui cercetător în domeniul istoriei, care, scotocind în arhivele Securităţii, descoperă cazul unui alt cercetător cu o carieră năruită deoarece varianta interpretării sale istorice nu coincide cu cea a regimului. Coincidenţa poveştilor celor doi cercetători nu se opreşte aici. Modalitatea de supraveghere şi manipulare, reacţiile personajelor implicate în viaţa privată a celor doi merg aproape de suprapunere a destinelor. Autorul se explică în lapidara introducere a volumului: „Este aproape un loc comun ideea că există un număr limitat de combinaţii antropometrice pe care le poate reprezenta figura umană. Probabil, dacă ar exista o bază de date imensă, cu feţele tuturor oamenilor care au trăit pe pământ de la începutul istoriei şi până acum, am avea surpriza să vedem că doar câteva mii de figuri se repetă la nesfârşit. Poate că ieri tocmai am trecut pe stradă pe lângă Elena din Troia sau pe lângă Ulise. Nu ştiu prea bine cum şi de ce, pentru că nu înţelegem cum funcţionează lucrurile acestea, m-am întrebat dacă nu doar figurile, ci şi destinele sunt repetabile. Era seară când mi-a încolţit gândul că probabil există un număr limitat de destine pe care cineva le distribuie aleatoriu – sau după un algoritm suficient de complicat încât să ni se pară aleatoriu.”

Romanul beneficiază şi de alte calităţi: conturarea caracterelor, în special cel feminin, o naraţiune întretăiată, schimbând, deseori în aceeaşi frază, punctele de vedere ale personajelor, acţiune care derutează la început cititorul, dar care apoi devine un joc asumat al lecturii. Nu în ultimul rând, pentru cititorii craioveni, recunoaşterea unor locuri din Bănie prezente în evoluţia personajelor contribuie la verosimilitatea poveştii.
Romanul face parte din prima şarjă de volume a colecţiei „Biblioteca de proză contemporană Litera”, coordonată de scriitoarea Doina Ruşti.

Numele lui Cristi Nedelcu nu este necunoscut oltenilor, fostul realizator tv este şi un scriitor cu bogată activitate editorială, publicând volume de teatru, eseuri şi proză scurtă. Are un doctorat cu tema „Semiotica bancului”, iar recent i s-a pus în scenă piesa „Paso Doble” de către colectivul Teatrului Anton Pann din Rm. Vâlcea.

Facebook Comments