Deși i s-a făcut multă reclamă și a fost lăudată pentru „know-how-ul“ în domeniul salubrității
Iridex s-a împiedicat în gunoaiele din Craiova

Iridex Group Salubrizare a devenit, de la începutul lunii iulie a acestui an, operatorul de salubritate al municipiului Craiova. Încetarea activităţii fostei societăţi responsabile cu acest serviciu, SC Salubritate SRL, şi înlocuirea acesteia cu Iridex ar fi trebuit să rezolve problema deşeurilor menajere din oraş, însă realitatea arată cu totul altfel. După mai bine de o lună de „activitate” a Iridex, multe zone din oraş sunt pline de gunoaie, colectarea selectivă este un eşec de proporţii colosale, iar operatorul de salubritate al municipiului este deja într-o mare criză de personal. Inclusiv primarul Lia-Olguţa Vasilescu a constatat că Iridex nu este capabilă să gestioneze problema resturilor menajere din oraş, apreciind că cei de la noua firmă de salubritate şi-au început activitatea „cu stângul”.

0

În ciuda faptului că a fost prezentată ca fiind soluţia ideală pentru salubrizarea judeţului Dolj, Iridex Group Salubrizare nu a inspirat încă de la început prea multă încredere. Din păcate, temerile multora dintre craioveni s-au adeverit rapid. Astfel, la numai o lună de când a preluat activitatea de colectare a deşeurilor din Craiova, Iridex „a reuşit performanţa“ de a transforma ridicarea gunoiului din municipiu într-o problemă care, culmea, nu prea exista până atunci. În faţa unor containere pline, craiovenii au fost nevoiţi să lase sacii cu deşeuri pe trotuare, astfel că, în scurt timp, aproape fiecare colţ de stradă s-a transformat într-un mic depozit ecologic.  

Problema gunoaielor a ajuns şi în atenţia primarului Lia-Olguţa Vasilescu, care, deşi a recunoscut că cei de la Iridex nu se descurcă grozav, a avut o tentativă voalată de a le lua apărarea. „Nu au început cu dreptul în municipiul Craiova. Au început, din păcate, cu stângul, dar să ştiţi că avem şi noi a reproşa anumite lucruri Salubrităţii din Craiova, adică vechii firme care a operat colectarea gunoaielor până la data de 1 iulie, în sensul că la presiunea şi a dumneavoastră, a Consiliului Local, am acceptat că trebuie să facem un protocol pentru ca toţi oamenii de la Salubritate SRL să fie preluaţi de noul operator, Iridex. Motiv pentru care noul operator nu şi-a căutat personal în această perioadă, bazându-se pe cei 200 de angajaţi de la Salubritate care erau prinşi în protocol pentru a ajunge la Iridex. Din păcate, în ziua în care a început activitatea noul operator s-a trezit că se bazează doar pe 70 de oameni din cei 200 din protocol, adică din start mai mult de jumătate dintre angajaţi au fost pierduţi pe drum”, a declarat primarul municipiului în şedinţa Consiliului Local de la finalul lunii trecute.

Cezar Drăgoescu, USR: „Este o catastrofă!”

Evaluarea activităţii Iridex după doar o lună este prematură, consideră consilierul local şi preşedintele USR Dolj, Cezar Drăgoescu. Totuşi, acesta nu se fereşte de cuvinte şi a declarat că felul în care a gestionat situaţia noul operator de salubritate este catastrofal. De asemenea, Cezar Drăgoescu a afirmat că, în cazul în care Iridex nu va regla situaţia în maximum trei luni de zile, Consiliul Local trebuie să ia în calcul desfacerea contractului

Cezar Drăgoescu

„Situaţia este destul de simplă: este o catastrofă! Este adevărat că e devreme să le evaluăm activitatea şi că se confruntă cu o lipsă de personal, dar pe cetăţeni nu îi interesează lucrul acesta. Lipsa de personal este şi explicaţia oficială, dar şi aici sunt anumite probleme. Înţelegem că s-au prezentat mai puţin de jumătate din cei 200 de foşti angajaţi de la Salubritate, dar cei de la Iridex trebuiau să îşi ia măsuri de siguranţă şi să vadă cel puţin cu două săptămâni înainte de ce personal dispun. Aşa cum am spus, este prematur să facem o evaluare, dar, în condiţiile în care nu vor reuşi să rezolve problema în maximum trei luni, va trebui să luăm în calcul rezilierea contractului. Oraşul este îmbâcsit de gunoaie, colectarea selectivă nu funcţionează, lucruri pe care nu le putem tolera”, susţine Cezar Drăgoescu.

Octavian Marinescu, PER: „Cred că cei de la Iridex au fost copleşiţi”

Lipsa de personal, la care se adaugă şi faptul că angajaţii fostei companii responsabile cu salubritatea nu şi-au mai făcut datoria în ultimele săptămâni de contract sunt cele două motive despre care Octavian Marinescu, de la Partidul Ecologist Român, crede că sunt decisive pentru eşecul celor de la Iridex. Cu toate acestea, consilierul local consideră că operatorul de salubritate al municipiului va reuşi, într-un final, să facă lucrurile să funcţioneze. Până atunci însă, vom fi nevoiţi să suportăm destul de mult gunoi care zace în locurile de unde ar trebui ridicat.

Octavian Marinescu

„Personal, am o părere împărţită. Cei de la Iridex au preluat un serviciu care, de bine, de rău, funcţiona în felul său şi îşi făcea datoria. Am înţeles că se confruntă şi cu o criză de personal. Toate acestea cred că i-au copleşit, mai ales că cei de la Salubritate, în ultimele două săptămâni, nu au mai avut randament. În momentul de faţă, gunoiul este destul de greu şi de rar ridicat, plus că în zonele cu case relaţia cu populaţia este deficitară. Cetăţenii aruncă tot felul de deşeuri, care poate nu ar trebui puse în containere. Oamenii vor trebui să se obişnuiască şi cu colectarea selectivă şi cred că, până la urmă, cei de la Iridex vor reuşi, pentru că noi, cu toţii, ne-am aşteptat la un progres”, a declarat Octavian Marinescu.

Adriana Ungureanu, PNL: „Problema este că nu fac faţă”  

Potrivit consilierului local liberal Adriana Ungureanu, prima greşeală constă în schimbarea prea bruscă a operatorului de salubritate. Acesta, adică Iridex, la rândul său, nu reuşeşte să găsească personal pentru că oferă salarii mici, la nivelul minimului pe economie, iar colectarea selectivă a deşeurilor îngreunează foarte mult ridicarea acestora. Aceiaşi angajaţi, folosind aceleaşi maşini, trebuie să revină de mai multe ori pe aceeaşi stradă pentru a ridica gunoaiele de diferite tipuri, ceea ce a dus la întârzieri foarte mari. „S-a trecut prea brusc de la un operator la altul. Iridex se confruntă cu o lipsă acută de personal, plus că am înţeles că au fost şi foarte multe demisii din cauza salariilor mici. Faptul că trebuie să vină de mai multe ori pe aceeaşi stradă pentru a ridica gunoaiele puse pe categorii înseamnă multe drumuri şi, pur şi simplu, nu fac faţă. Asta este, de fapt, problema celor de la Iridex. Gunoiul s-a ridicat, dar s-a ridicat cu întârziere”, a precizat Adriana Ungureanu.

Marin Nicoli, PSD: „Mai au de corectat”

După ce primarul Lia-Olguţa Vasilescu a lăsat să se înţeleagă că este dezamăgită de activitatea companiei Iridex din prima lună de contract, şi Marin Nicoli, consilier local PSD, recunoaşte că aceeaşi societate mai are de pus la punct multe lucruri. „Au făcut eforturi, dar mai au multe lucruri de corectat. Din punctul meu de vedere, Iridex, cu mici probleme, şi-a îndeplinit obligaţiile în proporţie de 70%. Din câte am înţeles, se descurcă destul de bine în cartierele cu case, relaţia fiind foarte bună şi cu asociaţiile de proprietari. Cert este că au de lucru mult”, a declarat, la rândul său, Marin Nicoli.

Dacă părerile consilierilor locali sunt împărţite, realitatea de pe străzile Craiovei este cât se poate de veridică şi tranşantă. Că la nivelul Consiliului Local se speră sau nu ca Iridex să îşi facă datoria aşa cum trebuie nu ajută cu nimic la curăţarea oraşului de gunoaiele aruncate în şi pe lângă containere, iar în ultimul timp, mai ales pe reţelele de socializare, tot mai mulţi cetăţeni sunt revoltaţi de disconfortul creat. La cât de multe probleme există în municipiul nostru, gunoaiele neridicate sunt tot ceea ce lipsea din peisaj.

Facebook Comments