Troc pesedist cu salariul sindicalistului Peţa

Uzina de Avioane Craiova. Unitate de elită a economiei ceauşiste, a ajuns o ruină economică a perioadei pseudo-capitaliste de după 1990, „hrănită“ artificial din bugetul statului şi „căpuşată“ vârtos de o mână de profitori. În câteva cuvinte, aceasta ar fi descrierea uneia dintre unităţile economice emblematice ale Craiovei, iar din spatele acestei poveaşti triste, dar comune, rânjeşte un personaj sinistru, care a făcut tot posibilul să prospere cu fiecare an cu care uzina se îngloda şi mai mult în datorii. Este vorba de liderul de sindicat Victor Peţa, un activist pesedist sub acoperire, care, de ani buni, conduce din umbră destinele fabricii.

0

În orice societate capitalistă normală din toate punctele de vedere, liderul de sindicat al unei societăţi comerciale are trei posibilităţi de a fi plătit în mod legal. Prima este aceea de a lua salariul din bugetul societăţii comerciale pentru munca pe care o prestează în calitate de angajat al acesteia. Dacă este sudor, pentru ceea ce sudează, dacă este şofer, pentru cursele pe care le face… A doua posibilitate, şi ea destul de răspândită, este aceea de a fi retras din producţie, aşa cum se spune, şi plătit de către sindicatul pe care îl conduce. În acest caz, contractul său de muncă înregistrat în contul societăţii este suspendat pe perioada în care respectivul lider este în fruntea sindicatului. Cea de-a treia situaţie este o mixtură între cele două amintite mai sus. Practic, sindicalistul este plătit şi de societate şi prestează munca pentru care a fost angajat, şi de către sindicat.

Peţa, plătit regeşte

La Uzina de Avioane Craiova, sub domnia unor directori giraţi de către PSD Dolj, s-a inventat şi o a patra posibilitate, una ilară şi la limita legii. Victor Peţa, în calitatea sa de lider al sindicatului uzinei, a fost plătit de către societatea comercială cu un salariu similar cu cel al directorului general. Adică undeva în jurul a 9.400 de lei, pentru că atât câştigă directorul general al falimentarei uzine craiovene. Evident, Peţa nu a prestat nicio activitate pentru uzină, ci doar a avut grijă să încheie nişte contracte colective de muncă cât mai avantajoase pentru el şi membrii săi de sindicat. În ultimul astfel de contract colectiv de muncă, la articolul X16, se menţionează negru pe alb: „Administraţia sprijină Sindicatul cu fonduri băneşti, inclusiv prin asigurarea cheltuielilor salariale pentru Preşedintele Sindicatului. În acest sens, societatea va vira în contul Sindicatului sumele comunicate lunar de Sindicat“!!!!! Unde oare, într-o economie capitalistă sănătoasă, s-a mai văzut aşa ceva? Unde, în privat, un patronat plăteşte sume de bani liderului de sindicat pentru ca acesta să-l tragă de mânecă pentru a mări salariile angajaţilor? Oare, aceşti bani, pe care i-a încasat absolut aberant Victor Peţa, nu reprezintă o formă de mituire mascată pentru asigurarea liniştii necesare conducerii uzinei?

Victor Peța

Privită din afară şi cunoscând personajele care s-au perindat în ultimii ani la conducerea Uzinei, această aberaţie salarială are un sens politic, nu economic. Peţa este un apropiat al conducerii pesediste, un om de casă care, deşi nu s-a declarat membru al partidului, îl susţine din umbră sub mai multe forme. Până anul trecut, timp de mai bine de şase ani, directorii Uzinei şi membrii Consiliului de Administraţie au fost apropiaţi ai filialei Dolj a PSD, numiţi acolo cu aprobare de la partid. Un exemplu elocvent îl reprezintă fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Uzinei, Daniel Ilie, un membru cu acte al PSD Dolj, apropiat de liderii filialei, care, la viaţa lui, nu a condus altceva decât o maşină mică. Ca atare, mai miră pe cineva aceste facilităţi fiscale acordate liderului Peţa? Corb la corb nu-şi scoate niciodată ochii!

Odată cu schimbarea guvernării, şi Consiliul de Administraţie de la Uzina de Avioane a fost „remaniat“. Preşedinte a fost numit reputatul profesor universitar Cristi Spulbăr, un profesionist care a reuşit să facă societatea bancabilă, deşi era înglodată în datorii, şi să pornească programul de modernizare a unor avioane IAR Şoim în baza unui contract semnat cu Ministerul Apărării Naţionale, condus de senatorul de Dolj Nicoale Ciucă. Numai că, în urmă cu puţin timp, CA-ul uzinei a fost din nou schimbat, la dorinţa ministrului economiei, Claudiu Năsui, un userist de frunte la nivel central. Iar printre „profesioniştii“ de frunte implantaţi de minister o regăsim pe Corina Elena Ghiaţău, din Bucureşti, de profesie… psiholog! Cam care or fi competenţele manageriale ale acestei femei pentru a ocupa acest post?

Facebook Comments