Cât ar putea costa noile autobuze electrice și cine va furniza tramvaiele pentru Craiova
Final „incendiar” la licitațiile pentru vehiculele RAT

În timp ce vehiculele de secol XX ale societății locale de transport mai izbucnesc pe ici pe colo în flăcări, care de la trăsnet, - care de la sine, planul de redresare și înnoire al parcului auto al RAT se coace la foc mocnit. După un an și jumătate de încercări am ajuns deja la a doua serie de rezultate „finale” la cele două megalicitații care privesc transportul public din Craiova.

0

Dacă miza pentru călătorii craioveni este una importantă, vehiculele de pe traseele RAT urmând să facă un salt calitativ, nici pentru firmele interesate să furnizeze autobuze și tramvaie Craiovei nu e altfel, pentru mijloacele de transport destrinate Băniei fiind pusă la bătaie suma de peste 247 de milioane de lei noi. Din total, 77 de milioane de lei sunt alocate celui de-al doilea lot de autobuze electrice pe care îl țintește primăria Craiova pentru sereleul de transport din subordine. Contractul de achizitie publica de „furnizare a autobuzelor şi staţiilor de încărcare vizeaza achizitionarea a 30 bucăţi autobuze noi cu sistem de propulsie electric cu lungimea de cca. 12m (solo), 30 staţii de încărcare lentă şi 7 staţii de încărcare rapidă, pentru care autoritatea contractanta a solicitat finantare nerambursabilă în cadrul cererii de finantare pentru proiectul “Înnoirea parcului de vehicule de transport public urban – Achiziţia de autobuze noi – Faza 1 (30 buc.)”, cod SMIS 129426, proiect finanțat prin POR 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile pentru municipii reședințe de județ, Prioritatea de investiții 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scazute de dioxid carbon pentru toate tipurile de teritorii, in special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilitatii urbane multimodale durabile si a masurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectiv specific 4.1 – „Reducerea emisiilor de carbon in municipiile resedinta de judet prin investitii bazate pe planurile de mobilitate urbana durabila”, a fost scos la licitație, pentru a doua oară, în lun august a anului trceut.

Rezultate provizorii: autobuze electrice de 406.000 de euro

După un ropot de contestații, autoritatea contractantă a ajuns în primăvară la stadiul evaluării tehnice a ofertelor, când a decis să anuleze licitația, invocând nereguli în cerințele tehnice din propriul caiet de sarcini. Decizia a fost contestată de turcii de la BMC, singurul ofertant care trecuse cu bine evaluarea tehnică, care a și avut câștig de cauză la CNSC, forul dictând reluarea licitației. La ora actuală, municipalitatea craioveană nu a postat vreun anunț privind atribuirea licitației, dar atribuirea a avut loc, după cum deducem din ultimul document urcat în sistemul electronic de achiziții publice în secțiunea dedicată licitației pentru autobuze: o contestație din partea unei firme concurente a BMC cu privire la comunicarea rezultatelor licitației. Din contestația celor de la ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL aflăm și prețul ofertat de turci: 406.000 de euro/autobuz, cu o valoare totală a contractului cu 16 milioane de lei mai micî decât valoare estimată la lansarea licitației, preț considerat de contestatar „neserios și nesustenabil”. Rămâne de văzut când va veni și decizia CNSC, soluționarea contestațiior durând de la câteva săptămâni la câteva luni.

PESA a câștigat în prelungiri meciul cu Tatra-YUG

Restul de 170 de milioane de lei sunt alocate licitației pentru tramvaie, derulată de această dată nu de primăria Craiova ci de Ministerul Dezvoltării. Aici lucrurile au fost și mai complicate. Licitația a fost lansată în deembrie 2019, ca a doua tentativă a ministerului de a cumpăra 17 tramvaie de cca.25m destinate transportului public urban de călători în Craiova. Procedura de achiziție publică, contestată și ea, încă de la debut, părea a se încheia în vara anului trecut, când autoritatea contractantă a desemnat câștigătoare a licitației asocierea Tatra-Yug. Rezultatul a fost contestat de concurență la CNSC, care a anulat rezultatul procedurii și reluarea licitației de la stadiul evaluării ofertelor. După încă o rundă de confruntări, inclusiv în instanță, autoritatea contractantă a ales în primăvara acestui an un nou câștigător, POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓLKA AKCYJNA. De această dată, a fost rândul celor de la Tatra să conteste, cererea acestora fiind însă respinsă, în ultima zi a lunii mai de CNSC. În măsura în care conflictul nu se mută, din nou, în instanță, ne putem aștepta în perioada următoare la semnarea contractului.  

Facebook Comments