Câştigător nou, contestaţie nouă la licitaţia organizată de minister
Tramvaiele RAT mai stau o tură

Războiul internaţional pe tramvaiele Craiovei continuă în ritm susţinut la Bucureşti. Ministerul Dezvoltării a ajuns deja la al doilea câştigător şi la a treia contestaţie.

0

Ministerul care şi-a luat asupra misiunea populării şinelor RAT Craiova cu tramvaie din acest secol încă nu a ajuns cu licitaţia (a doua din serie) la final. Asta deşi încheiase anul precedent cu o victorie, în instanţă. O victorie repurtată, culmea, tocmai împotriva firmei pe care o declarase iniţial câştigătoare a contractului de aproximativ 170 de milioane de lei. La reevaluarea ofertelor din debutul lui 2021, comisia de evaluare a ministerului a ales un alt câştigător, dar nu a apucat să anunţe public realizarea, rezultatul procedurii de achiziţie publică fiind contestat, din nou, aproape instantaneu, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Tatra şi Pesa au făcut rocada câştigător – contestator şi retur  

Potrivit datelor publicate în sistemul electronic de achiziţii publice, câştigătorul licitaţiei, la ultima tentativă, a fost stabilit din data de 9 februarie 2021. Numele acestuia nu a fost însă făcut public prin vreun anunţ de atribuire, autoritatea contractantă aşteptând trecerea perioadei legale de contestaţie pentru firmele nemulţumite de rezultatul licitaţiei. Inevitabil, o contestaţie a fost depusă contra deciziei de atribuire. Contestaţia a fost înaintată CNSC tocmai de către TATRA Yug, asocierea care câştiga anul trecut licitaţia. Documentul publicat în SEAP divulgă şi numele câştigătorului – polonezii de la PESA, cât şi suma la care s-a adjudecat licitaţia: 156,4 milioane de lei, fără TVA. Mai mult, punctajul firmei câştigătoare ar fi, potrivit contestatarilor, stabilit la 100 de puncte din 100 posibile, în condiţiile în care oferta PESA ar fi fost singura declarată admisibilă, de către comisia de evaluare ministerială.

Scurtă recapitulare: RAT aşteaptă tramvaiele noi din 2019

Licitaţia ministerială pentru achiziţionarea unui lot de 17 tramvaie cu lungime de aproximativ 25 de metri pentru transportul public din Craiova a debutat în decembrie 2019. Este vorba de a doua tentativă a ministerului de a cumpăra tramvaie, prima fiind anulată în cursul aceluiaşi an din lipsă de ofertanţi. La a doua strigare au depus oferte declarate admisibile patru firme sau asocieri de firme, toate străine: Tatra Yug, Bozankaya, Pesa şi Durmazlar Makine.  Acesta este de altfel şi clasamentul întocmit în iulie 2020 de comisia de evaluare ministerială după analiza ofertelor, cu menţiunea că ofertele de pe primele două poziţii erau despărţite de numai 22 de sutimi. În august, decizia de atribuire a fost contestată la CNSC de firmele plasate pe locurile 2 şi 3, contestaţie admisă de consiliu, printr-o hotărâre prin care a dispus comisiei de licitaţie reevaluarea ofertelor. Decizia CNSC a fost contestată, la rândul său, de cei de la Tatra, o soluţie definitivă fiind pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti abia în luna decembrie a anului trecut.

Vom vedea cât va dura de data aceasta soluţionarea noii contestaţii, plus inevitabilele procese, în stilul deja consacrat. În cel mai bun caz, contractul ar putea fi semnat la jumătatea acestui an. De menţionat totuşi că avem de a face cu primul demers cu sorţi de izbândă de a dota operatorul de transport în comun din Craiova cu tramvaie noi din perioada post-decembristă, în ultimele decenii RAT Craiova neprimind decât vehicule second-hand.

Facebook Comments