Şeful CJ Dolj, Ion Prioteasa, a făcut la şedinţa de plen din 30 iunie rezumatul afacerii de la Bechet, de la înfiinţarea punctului de frontieră prin hotărâre de Guvern. „La vremea respectivă, alături de firma SPET şi de alte entităţi, s-a înfiinţat acest punct de frontieră, prin care CJ câştiga o anumită sumă de bani, vreo 12.000 de dolari. Noi, de-a lungul timpului, am întors această sumă către autoritatea locală, către Primăria Bechet, căreia multe din terenuri îi aparţineau şi la care apelam mereu pentru diverse intervenţii necesare acolo. De aproximativ 3 ani, firma Spet a intrat în faliment, a dispărut din acest port şi am rămas numai noi, consiliul judeţean, care, potrivit HG, aveam obligaţia să închiriem clădiri pentru punctul vamal şi poliţia de frontieră. Am fost nevoiţi să achităm aceste sume din bugetul judeţean, nemaiavând încasări”, a spus Prioteasa.
Preşedintele consiliului judeţean spune că e momentul unei intervenţii guvernamentale la Bechet, iniţiind deja primele demersuri în acest sens. „Eu cred că a venit momentul ca acest punct de frontieră să aparţină statului român, fie Ministerului de Interne, fie celui de Finanţe, că e vorba şi de vamă. Am fost la Bucureşti şi am purtat discuţii cu două doamne secretar de stat de la cabinetul primului-ministru şi de asemenea cu reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi am încercat să le prezentăm situaţia cum am putut mai bine. De multe ori ne-am ruşinat, venind în ţară din Bulgaria, pentru felul în care arată această zonă, din care s-au scos multe milioane de euro, care au fost luate de către firmele care au funcţionat acolo şi investiţii… de niciun fel”, a declarat Prioteasa. Acesta spune că instituţia pe care o conduce nu poate face decât cheltuieli minime la clădirea pe care o închiriază pentru desfăşurarea activităţii vamei Bechet. „Noi am solicitat să cumpărăm clădirea cu totul, ca să putem să investim. Aparţinea unei asociaţii de graniţă, dar s-a privatizat, aparţine acum omului de afaceri Nicolae, de la Giurgiu, care n-a fost de acord să vândă. Le-am solicitat să intervină măcar asupra acoperişului, unde noi nu putem interveni şi, în anul acesta care vine, să se ajungă la o înţelegere, în aşa fel încât să se poată interveni, ori cu fonduri guvernamentale, ori europene, prin programul Interreg, de exemplu, în aşa fel încât să nu ne mai fie ruşine când trecem pe acolo”, a povestit şeful CJ.
Problema bacului, subiect pentru Ministerul Transporturilor
Pe lângă o clădire la standarde moderne pentru găzduirea instituţiilor de frontieră, punctul de la Bechet ar mai avea nevoie şi de un bac, spune Prioteasa, care mai atrage atenţia şi asupra banilor care se percep la Bechet fără niciun folos pentru autorităţile judeţene sau cele locale: „La această oră mai funcţionează unul singur, cel bulgăresc, şi am solicitat şi Ministerului Transporturilor să facă licitaţie şi să remedieze această situaţie, să avem şi un bac românesc, pentru că se pierd nişte bani acolo. Chiar şi în condiţiile în care avem un pod la Calafat, Bechetul rămâne un punct de frontieră extrem de căutat. De asemenea, ni s-a mai atras atenţia de către cei care au fost acolo, că există o barieră, cu o taxă de 25 de euro pe care o percepe tot firma de la Giurgiu, care nu face decât să ridice bariera şi s-o lase la loc. Măcar aceşti bani ar trebui întorşi cumva către autoritatea locală, către Primăria Bechet, care, de bine de rău, mai trece pe acolo cu oamenii, mai taie iarba, mai face curăţenie”.
Până să se rezolve problemele vămii, prin bunăvoinţa lui „Nicolae de la Giurgiu” sau prin implicarea Guvernului, consilierii judeţeni au aprobat un nou contract de închiriere pentru clădirea de la Bechet, pe cinci ani. Preţul este de 11,55 lei/mp/lună, ceea ce înseamnă că din bugetul judeţean ies lunar aproximativ 1.000 de euro pentru achitarea chiriilor.