Investiţiile în infrastructura pentru transport, la loc de cinste în 2020
CJ Dolj, drumuri… cu prioritate!

Chiar dacă posibilităţile financiare nu au fost aproape niciodată pe măsura nevoilor judeţului, conducerea Consiliului Judeţean Dolj a găsit mai mereu calea pentru ca investiţiile să nu rămână la stadiul de promisiuni. Acest lucru se poate observa cel mai clar în acest an când, deşi bugetul judeţului a fost unul de avarie, investiţiie în infrastructura de transport se măsoară în sute de kilometri şi sute de milioane de lei.

0

„Facem din nou dovada că infrastructura de transport reprezintă prioritatea incontestabilă a Consiliului Judeţean Dolj“, spunea, la începutul anului, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj. Iar afirmaţiile sale se bazau pe faptul că peste 80% din bugetul destinat investiţiilor merg, în acest an, către reabilitarea a peste 200 de kilometri de drumuri judeţene, adică peste o cincime din totalul drumurilor aflate în subordinea instituţiei. Vorbim despre aproximativ 86 de milioane de euro, în majoritate fonduri nerambursabile, care vor transforma radical infrastructura rutieră a Doljului. „În ciuda restricţiilor şi a dificultăţilor aduse de starea de urgenţă, Consiliul Judeţean îşi continuă absolut toate investiţiile planificate. Dacă ne uităm către domeniul transporturilor, constatăm că avem lucrări în plină desfăşurare pe multe dintre şantiere. Este şi o modalitate prin care contribuim la o redresare atât de necesară în această perioadă deloc uşoară, alimentând economia cu fonduri consistente, care asigură salarii şi locuri de muncă, iar pe termen mediu şi lung îmbunătăţirea reţelei rutiere încurajează dezvoltarea afacerilor în zonele deservite de drumurile reabilitate“, a declarat vicepreşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile.

Drumul spre Cetate, un proiect de referinţă


De departe cel mai important proiect derulat în prezent de către Consiliul Judeţean Dolj vizează reabilitarea şi modernizarea drumului judeţean 552 Craiova – Cetate, investiţie realizată în cadrul unui proiect cu finanţare europeană în valoare totală de aproape 50 de milioane de euro. „A fost un efort extraordinar şi, chiar dacă au existat momente în care lumea nu mai credea că această investiţie va putea fi realizată, noi nu am abandonat niciodată proiectul, pentru că, aşa cum am mai spus, convingerea noastră este că tot ceea ce am început trebuie să fie finalizat. S-a întâmplat ca acest demers să fie unul dintre cele mai dificile şi pentru că, la un moment dat, am fost puşi în situaţia de a decide dacă mai avem posibilitatea să îl ducem la bun sfârşit. Aceasta a fost în contextul în care s-a constatat că, de la 37 de milioane de euro – suma la care fuseseră iniţial estimate lucrările –, s-a ajuns, în urma unei reevaluări, la aproape 50 de milioane de euro. Diferenţa aceasta nu putea fi acoperită nici din fonduri ale Guvernului României, nici din finanţări europene, fiind astfel necesar să contractăm un împrumut de 14 milioane de euro.
Ne-am dorit să modernizăm acest drum pentru că este unul dintre cele mai lungi din cele 46 pe care le deţinem în reţeaua judeţeană de infrastructură rutieră şi pentru că deserveşte un bazin foarte mare, cu peste 350.000 de locuitori“, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.
Lucrările de modernizare sunt împărţite pe două tronsoane. Astfel, primul tronson, cuprins între km 4+200 şi km 31+850, va fi realizat de asocierea formată din SC Domarcons SRL şi SC Erpia SA, în vreme ce al doilea tronson, cuprins între km 31+850 şi km 71+771, va fi modernizat de asocierea Strade Bauunternehmung SRL – SC Condor Păduraru SRL – Hydrostroy AD. Termenul prevăzut pentru realizarea lucrărilor este, în ambele cazuri, de 14 luni, ordinul de începere al lucrărilor fiind emise deja la finalul lunii trecute.

Cel mai lung drum, pregătit de modernizare

Un alt proiect la fel de important precum Craiova – Cetate este şi drumul judeţean 561A Giurgiţa – Băileşti – Pleniţa – limita judeţului Mehedinţi, cel mai lungr drum aflat în administrarea CJ Dolj. Vorbim despre 70 de kilometri de drum care îşi aşteaptă acum constructorii. „Investiţia este susţinută prin două proiecte cu finanţare europeană, cu o valoare cumulată de 47,8 milioane de euro, implementate printr-un apel al Programului Operaţional Regional (POR) 2014 – 2020 dedicat Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării. În lipsa acestor bani europeni, nu am fi putut vreodată să ne gândim la abordarea unui demers de asemenea proporţii, a cărui valoare totală se apropie de 48 de milioane de euro. Pentru că, să nu uităm că, potrivit bugetului pentru 2020, cu excepţia sumelor aferente proiectelor finanţate din fonduri ale UE şi din PNDL, Consiliul Judeţean ar fi avut la dispoziţie mai puţin de 7 milioane de euro pentru investiţii, ritm în care, chiar dacă direcţionam toţi aceşti bani doar către DJ 561A, abia am fi reuşit să-l finalizăm în 7 ani. Am avut însă şansa uriaşă ca ambele proiecte pe care le-au elaborat colegii noştri pentru modernizarea celor două sectoare de drum să fie acceptate pentru finanţare prin POR, astfel că a fost posibil ca, la construirea bugetului, să includem o prevedere generoasă, de 18,5 milioane de euro, pentru a putea demara lucrările în acest an“, a declarat Ion Prioteasa. 

Aeroportul Craiova continuă să se dezvolte


Niciun buget de investiţii al CJ Dolj nu ar fi complet fără cel puţin un proiect care să aibă în vedere dezvoltarea Aeroportului Internaţional Craiova, de departe cel mai important obiectiv al administraţiei judeţene din ultimele două decenii. Aşadar, nu este de mirare că şi în acest an conducerea instituţiei a făcut eforturi pentru a găsi resursele necesare demarării lucrărilor de extindere a terminalelor, o investiţie de 6,4 milioane de euro pentru două noi corpuri de clădire. „Extinderea era o intervenţie absolut necesară, având în vedere numărul tot mai mare de pasageri, precum şi creşterea numărului de zboruri operate aici. Vorbim despre extinderea terminalelor cu 2.200 mp şi vom face ca acest terminal să opereze peste 1,1 milioane de pasageri în fiecare an. Am pornit de la zona de check-in care este foarte aglomerată, în special în anumite zile în care avem chiar şi 3 avioane care trebuie să decoleze unul după altul. La actualul etaj vom amenaja scări care vor coborî direct pe pistă, ceea ce va corespunde unor gate-uri, astfel că pasagerii nu vor mai trebui să se înghesuie ca până acum. Plus că vom avea un nou terminal pentru Sosiri deoarece actualul terminal nu mai corespunde“, declara, la prezentarea proiectului, preşedintele CJ Dolj.

Strategia investiţională a Consiliului Judeţean Dolj vizează ca domeniu prioritar infrastructura pentru transport, cu două componente majore: dezvoltarea Aeroportului Internaţional Craiova, aflat în subordinea instituţiei, şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene. Iată care sunt principalele obiective de investiţii, care au, în total, o alocare de peste 412 milioane de lei:

1. Modernizarea DJ 552 Craiova – Cetate, proiect cu o valoare totală de 49,4 milioane de euro

2 – 3. Modernizarea DJ 561A Giurgiţa – Băileşti – Pleniţa – limita judeţului Mehedinţi (2 tronsoane), proiecte cu o valoare totală de 47,8 milioane de euro 

4 – 5. Modernizarea DJ 561B Segarcea – Padea – Horezu Poenari (2 tronsoane), valoare totală de 13,6 milioane de euro 

6. Modernizarea DJ 652A Cârcea – DN 65, proiect cu o valoare totală de 5,2 milioane de euro

7. Modernizarea DJ 542 limita judeţului Olt – Amărăştii de Sus – Dăbuleni, proiect cu o valoare totală de 17 milioane de euro

8. Reabilitarea unui tronson din DJ 643D Bulzeşti – limita judeţului Vâlcea, proiect cu valoarea de 8,2 milioane de euro

9. Modernizarea unui tronson din DJ 606C Gogoşu – Ştefănel, proiect cu o valoare totală de 3,4 milioane de euro

10. Modernizarea drumului comunal 120 Ţiu – Gogoşu, proiect cu o valoare totală de aproximativ un milion de euro

11. Extinderea terminalelor de plecări şi de sosiri de la Aeroportul Internaţional Craiova, proiect cu valoarea de 6,4 milioane de euro

12. Modernizarea şi extinderea parcării Aeroportului Internaţional Craiova, proiect cu valoarea de peste 500.000 de euro.