Preşedintele CJ Dolj trage un semnal de alarmă cu privire la gradul de colectare selectivă la nivelul judeţului
Ion Prioteasa: Trebuie să reducem cantităţile de reziduuri care ajung la depozitul ecologic

Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a declarat marţi - 21 ianuarie, în cadrul adunării generale a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ECODOLJ, unde au fost analizate o serie de aspecte privind funcţionarea sistemului de management integrat al deşeurilor, că prin colectarea selectivă şi creşterea cantităţilor de materiale reciclabile şi biodegradabile, trebuie reduse cantităţile de reziduuri ce ajung la depozitul ecologic de la Mofleni. Acesta a mai spus că este nevoie ca autorităţile să explice doljenilor care le sunt responsabilităţile, precum şi faptul că fiecare cetăţean are un rol important în buna funcţionare a acestui sistem.

0

„Ne-am dorit ca, la început de an, să purtăm o discuţie cuprinzătoare, prin care să conturăm şi principalele linii de acţiune ce pot conduce la atingerea obiectivului primordial al unuia dintre cele mai ample proiecte pe care le-am implementat: creşterea gradului de salubrizare pe tot cuprinsul judeţului. În egală măsură, ne-am propus ca în cadrul acestei întâlniri să analizăm şi să identificăm soluţii pentru dificultăţile întâlnite în teritoriu, în condiţiile în care, din 2019, agentul economic desemnat prin licitaţie a început activitatea de colectare a deşeurilor în numeroase localităţi care nu mai beneficiaseră vreodată de un astfel de serviciu.
În consecinţă, este nevoie de o perioadă de timp şi de o serie de reglaje pentru ca acest sistem să ajungă să funcţioneze la parametrii doriţi, iar astăzi am avut ocazia de a discuta deschis despre provocările pe care le-au întâmpinat până în prezent toţi factorii angrenaţi, fie că vorbim despre autorităţile locale, fie despre operatorul judeţean sau Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ECODOLJ.
Este necesar ca eforturile noastre, dar şi ale tuturor beneficiarilor acestui serviciu să se concentreze, în prezent, într-o direcţie care răspunde cerinţelor europene în domeniu, aceea de a reduce cantităţile de reziduuri ce trebuie transportate la depozit, prin colectare selectivă şi prin creşterea cantităţilor de materiale reciclabile şi biodegradabile.
Principala concluzie este că se impune să insistăm în sensul conştientizării populaţiei, astfel încât fiecare cetăţean să-şi cunoască responsabilităţile, să ştie şi să îşi asume rolul important care îi revine în buna funcţionare a acestui sistem, să înţeleagă că, procedând la colectarea separată a deşeurilor şi aruncând în pubele doar ceea ce nu mai poate fi valorificat altfel, generăm beneficii financiare semnificative, dar şi efecte pozitive asupra calităţii mediului înconjurător şi a sănătăţii publice.
Este un proces educativ care trebuie să înceapă cât mai devreme, chiar de pe băncile şcolii, motiv pentru care transmitem Inspectoratului Şcolar Judeţean rugămintea noastră de a multiplica, în unităţile de învăţământ, activităţile în cadrul cărora elevilor le sunt oferite informaţii privind importanţa reciclării.
În acelaşi timp, îi încurajăm şi pe consilierii locali să acţioneze ca vectori de promovare a proiectului de management al deşeurilor şi să contribuie, inclusiv prin exemplul propriu, la conştientizarea comunităţilor pe care le reprezintă.
Nu în ultimul rând, apelul nostru se îndreaptă către instituţiile cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, pentru a intensifica verificările în cazurile în care deşeurile sunt aruncate necontrolat, pe domeniul public sau privat, şi a-i identifica şi sancţiona pe cei vinovaţi. În definitiv, nu este nici corect, nici eficient ca, în aceste situaţii, amenzile să fie suportate de primării şi astfel să se piardă practic bani din bugetele locale, adică din buzunarul fiecărui cetăţean.
Doresc să salut implicarea primarilor, mulţi dintre ei luând cuvântul în cadrul şedinţei de astăzi pentru a propune soluţii şi modalităţi de optimizare a funcţionării acestui sistem de gestionare a deşeurilor pe care l-am creat cu ajutorul fondurilor europene“, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.

La şedinţă au mai participat vicepreşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile, directorul executiv al ADI ECODOLJ, Adela Plăcintescu, directorul general al Serviciului Public de Salubrizare al Judeţului Dolj, Aurel Dincă, primari şi reprezentanţi ai primăriilor.