Dacă restul licitaţiilor demarate, direct sau prin intermediul Ministerului Dezvoltării, de Primăria Craiova nu au ajuns încă la un rezultat palpabil, edilii craioveni s-au dovedit mai norocoşi cu achiziţia de autobuze din împrumutul BERD. Mai ales că banca finanţatoare s-a ocupat de procedurile de achiziţie a mijloacelor de transport, nu funcţionarii primăriei. Astfel, marţi, 17 decembrie, mai-marii municipalităţii au putut anunţa cu mândrie că primele exemplare din cele 38 de vehicule acontate prin mijlocirea BERD a pornit vijelios spre Craiova. Dis- de-dimineaţă, proaspătul şef al RAT, Sorin Manda, şi primarul Mihail Genoiu s-au întrecut în postări pe subiect, pe reţelele de socializare, pornirea autobuzelor spre Craiova fiind practic transmisă în format live text, asemenea competiţiilor sportive. Practic, singurul care nu s-a exprimat pe subiect din mai-marii municipalităţii a fost viceprimarul Stelian Bărăgan, cel care se afla chiar în Turcia.

Genoiu: 10 pe drum, 15 ajung până la sfârşitul anului

Municipalitatea a remis ulterior şi un comunicat, în care a explicat că e vorba de primele zece autobuze BMC din cele 25 de vehicule promise pentru 2019, restul de 15 urmând să ajungă în oraş până la finele anului. „Cuvântul dat de mine este lege. Aşa cum am promis încă de acum câteva luni că ne sosesc primele autobuze în decembrie, chiar aşa se întâmplă! Astăzi dăm startul procesului de modernizare al transportului în comun din Craiova! Primele 10 autobuze BMC vor pleca chiar astăzi spre Craiova, iar până la finalul acestui an vor ajunge şi restul de 15 pentru a avea, în total, 25 autobuze noi pentru începutul anului 2020. Iar până în februarie 2020 vor ajunge şi celelalte 13 autobuze achiziţionate de Primăria Craiova şi finanţate printr-un împrumut BERD. Facem toate demersurile şi formalităţile necesare pentru ca aceste mijloace de transport să intre în parcul auto al RAT SRL cât mai curând posibil. Este încununarea unui demers lung pe care noi, cei din Primăria Craiova, îl ducem la bun sfârşit şi de care vor beneficia toţi craiovenii”, declară primarul Mihail Genoiu (foto).
Edilul-şef a ţinut să treacă din nou în revistă proiectele municipalităţii în domeniul transportului public, aflate, fiecare în parte, în diverse stadii în lunga procedură birocratică premergătoare punerii în operă. „Procesul de modernizare al transportului public nu se opreşte însă aici. Avem în derulare mai multe proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile cum ar fi achiziţia de autobuze electrice, achiziţia a 17 tramvaie noi, modernizarea depoului de tramvaie, a staţiilor de redresare, dar şi modernizarea căii de rulare şi a liniei de contact pentru tronsoanele rămase încă nemodernizate din anii trecuţi. La finalul acestui proces, locuitorii Craiovei vor beneficia de un transport public modern şi de calitate”, a declarat primarul Mihail Genoiu. Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, valoarea totală a investiţiei făcute de către Primăria Craiova este de 32.127.890 lei fără TVA, 845.470 lei fiind costul unui autobuz.

Marfă nouă, cu GPS şi camere de supraveghere pentru călătorii RAT

Autobuzele BMC Procity au o lungime de 12 metri, o lăţime de 2,5 metri. Înălţimea maximă este de 3,4 metri. Acestea au 3 uşi pe partea dreaptă, 2 uşi a câte 2 foi fiecare. Capacitatea totală este de 97 pasageri, dintre care 26 de pasageri pe scaune, 71 în picioare. Greutatea netă 10.700 kg conform celei mai recente versiuni a directivei europene din domeniu. Autobuzele sunt cu podea complet coborâtă (nu există trepte pe platforma pasagerilor pe toată lungimea autobuzului). Înălţimea scării pentru toate uşile este de 34 cm fără a fi încărcat sau fără a fi folosit dispozitivul de înclinare. Standardul de emisii este Euro 6. Autobuzul dispune de o platformă auxiliară (rampă) pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. Confortul termic al pasagerilor va fi asigurat prin sisteme de climatizare – încălzire, ventilare şi condiţionare a aerului. Noile mijloace de transport sunt echipate cu GPS, iar pentru siguranţa călătorilor acestea sunt dotate cu 6 camere de supraveghere de înaltă rezoluţie, de tip dom, cu o carcasă anti-vandalism. Autobuzele dispun de indicatoare traseu exterioare frontale şi laterale ce pot afişa 2 rânduri independente cu până la 24 de caractere fiecare rând, iar două monitoare interioare tip LCD LED ultra-wide vor fi montate în compartimentul călătorilor. Vehiculele vin echipate cu computer de gestiune şi management traficului (în scurt CGMT), cu funcţii GPS, echipamente Wi-Fi şi comunicare on-line, echipamente de numărare a pasagerilor la fiecare uşă (sisteme cu senzori 3D inteligenţi şi un analizor). Sistemul este integrat cu CGMT şi permite numărarea şi raportarea numărului de pasageri transportaţi în anumite intervale de timp, staţia de autobuz, traseul, numărul vehiculului etc.

Depoul de tramvaie are finanţare pentru reabilitare

În urmă cu câteva zile, municipalitatea craioveană mai bifa o victorie de etapă în cursa pentru modernizarea SRL-ulu municipal de transport şi a infrastructurii aferente. În aşteptarea noilor tramvaie, încurcate deocamdată în procedurile de achiziţie ministeriale, primarul Mihail Genoiu a semnat, vineri, 13 decembrie, contractul de finanţare pentru modernizarea depoului de profil al RAT, împreună cu şefa ADR SV Oltenia, Marilena Bogheanu.Potrivit acesteia din urmă, proiectul „Modernizare depou şi modernizarea staţiilor de redresare pentru alimentarea electrica a tramvaielor” a fost depus în martie 2019 în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – prioritatea de investiţii, obiectivul specific – reducerea emisiilor de carbon. „Obiectivele proiectului sunt modernizarea infrastructurii aferente transportului public de călători cu tramvaiul din municipiul Craiova prin reabilitarea clădirilor existente în incinta depoului de tramvai şi dotarea cu echipamente şi utilaje specifice activităţii de întreţinere şi reparaţii tramvaie. De asemenea, se va reabilita infrastructura de tramvai din Craiova prin modernizarea reţelei de contact, a căii de rulare şi a echipamentelor de cale a tramvaiului din incinta depoului. Prin acest proiect se vor moderniza 3 kilometri de linii de tramvai, un depou pentru transportul public care va fi şi dotat cu un set de maşini – unelte de reparare a tramvaielor. Valoarea totală a proiectului este de 61.046.070,09 lei, inclusiv TVA, din care valoarea eligibilă – 60.522.470,09 lei, inclusiv TVA, iar valoarea neeligibilă 523.600,00 lei, inclusiv TVA. Contribuţia proprie în proiect a municipiului Craiova este 1.734.049,40 lei”, a spus Marilena Bogheanu.