Din ciclul „Mai aveţi puţintică răbdare”
Licitaţia pentru autobuzele electrice ale Craiovei, trasă niţel din priză

Municipalitatea craioveană a decis să suspende timp de o lună procedura de achiziţie publică prin care încerca să facă rost de 46 de autobuze electrice, la pachet cu staţiile de încărcare aferente. Edilii şi-au dat răgaz până în a doua decadă a lunii octombrie, când speră să poată rezolva finanţarea pentru cele două loturi de autobuze, de 18 şi 12 metri.

0

Licitaţia Primăriei Craiova pentru achiziţionarea celor două loturi de autobuze electrice şi a două tipuri de staţii de încărcare care să le deservească a fost lansată în luna iulie a acestui an, în baza unui caiet de sarcini întocmit de funcţionarii municipali în luna mai şi au unei hotărâri de consiliu local adoptate în debutul acestui an. Iniţial, data stabilită pentru depunerea ofertelor era stabilită pentru 1 august, dar a fost mutată apoi la mijlocul lunii următoare, pe 16 septembrie. Cu doar patru zile înainte de împlinirea termenului, primăria a decis să suspende procedura de achiziţie publică, pentru o perioadă de aproximativ o lună. „Având în vedere că asigurarea finanţării celor 2 proiecte nu a fost supusă aprobării de către Consiliul Local al mun. Craiova, până la clarificarea aspectelor legate de implementarea/asigurarea finanţării proiectelor, respectiv data de 11.10.2019, procedura de atribuire a celor 2 contracte de achiziţie publică se suspendă”, se arată în anunţul postat de reprezentanţii municipalităţii craiovene în sistemul electronic de achiziţii publice.

Primăria aşteaptă indicaţii de la Bucureşti

Potrivit primarului Mihail Genoiu, licitaţia a fost blocată temporar din motive de finanţare. Mai precis până se lămuresc reprezentanţii primăriei, cot la cot cu cei de la Ministerul Dezvoltării, pe ce sumă din fonduri europene poate conta municipiul în acest exerciţiu financiar. „S-a constatat că am depăşit cu valoarea proiectelor depuse suma alocată municipiului nostru. Este posibil ca, la fel cum s-a întâmplat în exerciţiul financiar precedent, să primim finanţare pentru ambele loturi de autobuze electrice, din economiile înregistrate la celelalte licitaţii, să procedăm cum am făcut spre exemplu, în cazul parcului Romanescu, când ne-am asumat noi finanţarea proiectului şi apoi am primit banii înapoi, însă aşteptăm lămuriri în acest sens de la minister. În funcţie de răspunsul pe care îl primim de la Bucureşti, vom decide cum procedăm mai departe: mergem înainte cu ambele loturi scoase la licitaţie, ori achiziţionăm în primă fază lotul de 16 autobuze de 18 metri lungime, urmând ca lotul de 30 de autobuze să-l licităm pe exerciţiul financiar următor. Achiziţia de autobuze electrice se va face, de asta vă asigur, nu ştiu dacă vor fi luate toate pe mandatul meu, dar eu nu am asemenea orgolii”, a declarat primarul Craiovei.
Edilul-şef spune că mai-marii primăriei vor decide continuarea procedurii de achiziţie publică după ce îşi vor face o idee clară cu privire la finanţarea europeană disponibilă, întârzierea, măcar parţială, a investiţiei putând avea şi avantaje pentru municipalitate. „Licitaţia a fost demarată, oricum, sub clauză suspensivă, adică sub rezerva asigurării finanţării din fonduri europene, dar nu are rost să licităm acum şi să nu avem la dispoziţie fondurile necesare. Nu e comod şi facil nici pentru ofertanţi, care sunt ţinuţi să menţină o perioadă mare garanţia de participare, una care la valoarea contractului nu este modică, dar nici pentru noi, care am putea ajunge în situaţia să finalizăm licitaţia acum, dar să putem finaliza achiziţia peste doi ani, când respectivele autobuze ar putea fi deja depăşite. Lucru foarte posibil, dacă ţinem cont de ritmul în care evoluează tehnologia”, a mai spus Mihail Genoiu. Licitaţia municipală pentru autobuze electrice a fost lansată, într-adevăr, „sub incidenţa clauzei suspensive, în sensul că încheierea contractului/contractelor de achiziţie publica este condiţionată de semnarea contractelor de finanţare, respectiv de alocarea/obţinerea fondurilor necesare, semnarea contractului/contractelor făcându-se cu respectarea dispoziţiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislaţiei privind finanţele publice (…) În cazul în care, indiferent de motive, creditele bugetare nu vor fi alocate, după primirea notificării cu privire la neacordarea finanţării, autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a anula procedura de atribuire pentru unul sau ambele loturi, în condiţiile în care nu există o altă sursă de finanţare”, după cum se arată în documentaţia publicată de reprezentanţii municipalităţii craiovene în sistemul electronic de achiziţii publice.

Achiziţie de 131 milioane lei

Reamintim că Primăria Craiova a lansat în această vară licitaţia pentru achiziţia a „46 autobuze electrice noi de călători, 46 staţii de încărcare lentă şi 11 staţii de încărcare rapidă, pentru care autoritatea contractantă a solicitat finanţare nerambursabilă în cadrul a 2 cereri de finanţare, în cadrul a 2 proiecte: – Lot 1-Achiziţie 16 bucăţi autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungimea de cca. 18m, 16 staţii de încărcare lentă şi 4 staţii de încărcare rapidă în cadrul unui «Proiect integrat de modernizare a sistemului de transport public cu autobuzul în municipiul Craiova MOTRIC-A», cod SMIS 129337 şi – Lot 2-Achiziţie 30 bucăţi autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de cca. 12m, 30 staţii de încărcare lentă şi 7 staţii de încărcare rapidă în cadrul proiectului «Înnoirea parcului de vehicule de transport public urban – Achiziţia de autobuze noi – Faza 1», cod SMIS 129426”, valoarea estimată a celor două contracte de achiziţie fiind de 57,4 milioane lei, respectiv 77,5 milioane lei, ceea ce duce la o valoare totală a achiziţiei de 135,1 milioane lei.
.