Craiova, între sclipirile occidentale şi peisajele din Evul Mediu

0
Senatorul Mario Ovidiu Oprea

Dacă ar trebui să acordăm un calificativ specific claselor primare, Craiova nu va primi niciodată un FB pentru fluidizarea traficului sau calitatea arterelor de circulaţie. Soluţiile smart, împrumutate de afară, nu vor fi niciodată prea smart, dacă nu vin la pachet cu alte măsuri, precum reabilitarea infrastructurii şi implicarea reală a administraţiei locale care trebuie să adapteze orice tehnologie smart, ţinând seama de nevoile şi problemele reale ale urbei. Promisiunea privind reducerea timpului din trafic şi îmbunătăţirea stării şoselelor a existat în toate programele de campanie PSD din ultimii zece ani. În realitate, în timpul mandatelor, primarii s-au plâns mai mult decât au acţionat. Ceea ce sper că au sesizat craiovenii este că atunci când un primar se vaietă (printre altele) că oraşul nu este „atractiv” pentru investitori din cauza infrastructurii rutiere, e ca şi când ar recunoaşte că gestionează dezastruos. Sunt cel puţin demni de primit papucii aceşti primari PSD care sunt la putere şi se plâng de cât de slabă şi neputincioasă este puterea lor, cu un partid aflat de aproape şase ani la guvernare.

Dovada că nu putem avansa în momentul de faţă cu vreo strategie smart este faptul că administraţiile locale, precum cea de la Craiova sunt încă luate prin surprindere de iarnă, de prima zăpadă şi chiar de calendar, din moment ce la prima ninsoare semafoarele cedează şi maşinile blocate paralizează oraşul. Cea mai smart soluţie a momentului la care apelează municipalitatea este, ca întotdeauna, „exploatarea” poliţiştilor rutieri, care, printr-o minune, ar trebui să dezlege toate nodurile din circulaţie, să ţină locul semafoarelor stricate, să disciplineze toţi şoferii furioşi şi, dacă se poate, să se poziţioneze deasupra gropilor, pentru ca ele, în sfârşit, să poată fi evitate de conducătorii auto. Din punctul meu de vedere, edilii acestui oraş au viziuni cel puţin ciudate referitor la problemele traficului şi mediului. Sau nu au deloc. Sau arhitectura urbană o fi de vină.

Craiova este cel mai important centru comercial din S-V ţării. Cu toate acestea, din cauza drumurilor precare, se află pe ultimele locuri într-un top referitor la dezvoltarea de afaceri în oraşele din România. Scuza pentru un trafic infernal şi pentru faptul că lucrurile stau pe loc nu trebuie să mai fie nici înmulţirea autovehiculelor de pe artere, nici faptul că în 27 de ani nu s-au luat măsuri coerente. Craiova este momentan un municipiu în care predomină străzile cu piatră şi pământ, în locul celor cu asfalt. Un oraş cu pretenţii europene trăieşte european în zona centrală şi ca în evul mediu la periferie, unde localnicii se roagă să nu plouă, unde localnicii ies cu bărcile la poartă, unde localnicii se încalță în cizme ca la pescuit. Pentru actualul partid aflat la guvernare, care a înfipt prea mulţi primari neputincioşi în inima oraşelor, evaluarea Forumului Economic Mondial este ceva de neluat în seamă. Analizând calitatea drumurilor cu note de la 1 la 7, cea maximă însemnând „foarte bună”, România a primit nota 2,7. Respectiv, drumurile noastre sunt mai bune ca în: Mozambic, Ucraina, Paraguay, Yemen, Guineea, Madagascar, Haiti, Republica Democratică Congo şi Mauritania.

Definiţia aşezării urbane trebuie să se schimbe. Marile oraşe precum Craiova nu trebuie să mai fie sinonime cu sufocarea în trafic. Tehnologia este şi pentru noi singura scăpare. Tehnologia Smart, implementată cu particularităţile impuse de fiecare zonă a dat roade în Japonia, dar şi în ţările europene nordice, mai ales. În aceste zone sunt folosite tehnologii ce monitorizează în timp real maşinile si problemele din trafic pentru ca imediat să fie găsită o rezolvare, adică tehnologii precum Internet of Things (ce pot rezolva probleme esenţiale). Mai mult, marile oraşe au investit miliarde de euro în aceste tehnologii, iar până în anul 2020 îşi propun să atingă o cotă de investiţie de până la 41 de mii de miliarde. Câteva dintre cele mai renumite particularităţi ale unui Smart City ar trebui să fie ceva mult mai profund şi genial decât parcările cu plată prin SMS. Prima soluţie ar fi semafoarele inteligente. Cu ajutorul tehnologiei V21, semafoarele vor fi sincronizate inteligent. Un astfel de exemplu este prezent în orașul Ohio. La semafoarele de acolo sunt ataşati senzori care identifică numărul de maşini ce se apropie de semafor și, în funcţie de situaţie, se adaptează în timp real. De asemenea, coridoarele inteligente de tip V21 ne pot ajuta. Cu ajutorul aceleiaşi tehnologii, pe autostrăzi mari precum autostrada din Wyoming, sunt instalaţi senzori care sunt capabili să monitorizeze starea vremii, numărul de autovehicule, dar şi evenimentele din trafic. Cu ajutorul acestor informaţii obţinute în timp real, operatorii autostrăzii reuşesc să remedieze orice problemă sporind fluiditatea traficului cu peste 25 de procente. Feedback în timp real! Proiectul similar cu cel V21 este identificat in Kansas, SUA. Acesta prevede implementarea unui program ce arată în timp real și cu exactitate poziţia oricărei maşini, atât pe străzile principale, cât şi în parcări. Cu ajutorul tehnologiei Wi-Fi vor fi disponibile orice informaţii despre traseul pe care urmează să-l parcurgem, însă fără a face un pas. Tehnologia V21 nu are efect doar asupra automobilelor, ci şi asupra pietonilor, susţin specialiştii. Astfel, în oraşe precum Las Vegas, unde traficul pietonal este infernal, tehnologia V21 poate redirecţiona autovehiculele pe străzi adiacente pentru a facilita şi fluidiza traficul pietonilor pe marile bulevarde sau în locurile aglomerate.

Mario Ovidiu Oprea – senator PNL Dolj