Orice craiovean, şi nu numai, care a venit, măcar o dată, cu autoturismul personal în centrul oraşului a descoperit că depistarea unui loc de parcare poate fi o adevărată aventură. Situaţia este cu de-a dreptul dramatică în jurul unor obiective de interes, cum sunt instituţiile financiare ori unităţile de învăţământ, unde abia mai poţi merge pe jos din pricina maşinilor care se luptă pentru fiecare centimetru pătrat de carosabil, trotuar ori spaţiu verde. Din nefericire, autoturismele înghesuite şi, de cele mai multe ori parcate haotic, îngreunează extrem de mult traficul, ba chiar provoacă ambuteiaje. Acest lucru afectează, printre altele, circulaţia maşinilor de intervenţii şi dă constant peste cap orarul autobuzelor care trebuie să şerpuiască, uneori la milimetru, pe străzi din ce în ce mai înguste.
Greaua moştenire îşi arată colţii
Situaţia actuală poate fi pusă (şi) pe seama eliminării taxei de poluare care a dus la o creştere absolut şocantă a numărului de autoturisme pe tot cuprinsul ţării. Însă, fără îndoială, criza locurilor de parcare experimentată acum de Craiova este doar efectul indiferenţei şi al greşelilor din trecut. Vorbim despre zeci şi sute de retrocedări, multe dintre ele cel puţin dubioase, dispuse de instanţe, prin care cele mai multe parcări din oraş s-au transformat în blocuri, magazine ori clădiri de birouri, niciunele prevăzute cu locuri de parcare subterane, aşa cum s-ar fi impus. Dar, mai ales, vorbim despre lipsa de viziune arătată de fostele administraţii, ale căror „investiţii“ la acest capitol s-au rezumat, ani la rând, la câteva cutii de vopsea albă cu care s-au (re)trasat locurile de parcare deja existente.
Soluţia parcărilor supraterane
Parcarea subterană de la Teatrul Naţional, o investiţie consistentă cu peste 600 de locuri disponibile, deşi a fost un pas mare în direcţia corectă, nu poate rezolva singură problema. Este evident că oraşul are nevoie de mult mai mult. Din fericire, soluţii există. Una dintre ele, propusă de deputatul liberal Nicolae Giugea, ar putea fi achiziţia de terenuri în zona centrală pe care să fie ridicate parcări supraterane. „Studiile făcute de specialiştii în urbanism arată că cele mai ieftine sunt parcările supraterane. Primăria ar trebui să identifice terenuri unde se pot construi astfel de parcări şi să investească în ele. Un exemplu este strada Mihail Kogălniceanu, unde maşinile stau claie peste grămadă. Alături este un teren de vânzare, pe care se poate ridica o parcare supraterană care să rezolve problema“, este de părere Giugea.
Idea parcărilor supraterane nu este de departe una nouă, ea fiind vehiculată în trecut şi de alţi consilierii PNL. Ba chiar, la un moment dat, s-a vorbit inclusiv despre achiziţia unor parcări inteligente, care au avantajul că se pot monta extrem de rapid şi nici nu ocupă un spaţiu prea mare. Preţul însă, estimat la aproximativ 200.000 de euro pentru o parcare inteligentă cu 12 locuri, ar putea fi o problemă. Dincolo de costuri, variante ori culoarea politică a celor care le propun, este evident că municipiul Craiova nu-şi mai permite să aştepte, iar soluţia trebuie să vină înainte ca el să se blocheze complet.