INCREDIBIL:
Centura Slatinei trece direct prin… fabrica Prysmian. Ori se mută fabrica, ori se reface proiectul

Incredibil, dar adevărat. Pentru că nişte capete pătrate au semnat „ca primarii”, centura Slatinei, parte a Drumului Expres Craiova - Piteşti, se loveşte de o problemă majoră: noua fabrică Prysmian se află fix pe locul unde ar trebui să fie construit tronsonul de drum, fapt ce ar putea întârzia realizarea proiectului cu încă unu – doi ani. Deşi licitaţia pentru proiectarea şi construirea drumului expres Craiova – Piteşti a fost lansată la începutul lunii, proiectul pare să aibă mai multe probleme care îl pun sub semnul întrebării: viteza de proiectare ilegală, nu are un studiu geotehnic conform normativelor româneşti şi europene (puţine foraje), finanţarea nu este sigură şi, mai presus de toate, studiul de fezabilitate vechi de 7 ani ar putea aduce alte surprize constructorului.

0

Oltenii sunt în culmea fericirii de când proiectul autostrăzii promise de mulţi ani, transformată în Drum Expres, se conturează pe repede-nainte. S-a dat drumul la licitaţie, iar autorităţile promit că, în doi ani, între Craiova şi Piteşti se va circula în condiţii europene, iar Slatina şi Balşul vor avea, în sfârşit, centuri ocolitoare. Unde mai pui un nou pod peste Olt. Numai că proiectul ridică mari semne de întrebare privind îndeplinirea lui conform graficului. Cea mai mare problemă care ar putea duce la întârzieri, de până la doi ani chiar, este un hop pentru trecerea căruia încă se caută soluţie. La Slatina, centura ocolitoare trece fix prin noua fabrică Pirelli. Exproprierea în acest caz este imposibilă şi un punct sensibil pentru administraţia municipală, italienii putând să-şi mute afacerea în alte oraşe şi să lase şomeri mii de olteni. Să se mute fabrica nu se poate, fiind vorba de investiţii mari. Să se refacă proiectul ar însemna modificări ce pot aduce întârzieri.
Cine se face vinovat, greu de spus. Studiul de fezabilitate este vechi de 7 ani, iar fabrica a obţinut avizele de construire, deşi cei care au pus ştampila trebuiau să ştie că pe acolo va trece autostrada. Iar aceasta nu este singurul neajuns al proiectului.

Probleme: viteza de proiectare, foraje puţine, pante mari, finanţare nesigură
Licitaţia pentru proiectarea şi construirea drumului expres Craiova – Piteşti a fost lansată la începutul lunii, proiectarea celor patru tronsoane urmând să dureze 12 luni, iar execuţia 24 de luni. Termenul limită de depunere a ofertelor va fi de circa trei luni. Însă mai mulţi specialişti au semnalat mai multe nereguli. Licitaţia a fost lansată cu încălcarea normativului privind viteza de proiectare. Viteza de circulaţie anunţată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este de 130 km/h, în caietul de sarcini al licitaţiei este de 120 km/h viteză de proiectare, dar normativul în vigoare prevede maximum 100 km/h. Deputatul Cătălin Drulă a atras atenţia că pantele acestui drum, aşa cum a fost proiectat în 2007, sunt foarte mari – aproape 20 km din cei 120 ai drumului au pante mari de până la 5%, banda de urcare pentru vehicule grele nu există, lipsesc sau sunt foarte scurte benzile de accelerare la noduri, pentru încadrare în trafic. Mai mult, proiectul nu are un studiu geotehnic conform normativelor româneşti şi europene, pe toţi cei 120 km ai autostrăzii fiind făcute doar 22 de foraje, cel mai adânc la 5 metri. Iar problema problemelor o reprezintă finanţarea, de care CNAIR nu este sigură şi scrie negru pe alb în documentaţia de atribuire că nu va semna contractul dacă nu are banii necesari.

Pe unde trece Drumul Expres
Două tronsoane din cele patru vor fi construite pe teritoriul judeţului Olt, tronsonul 3 desfăşurându-se în totalitate la noi. Drumul Expres a fost împărţit în 4 tronsoane ce însumează 121,115 km, cu 4 benzi de circulaţie (2 benzi pe sens) şi va fi prevăzut cu două tipuri de camere video pentru monitorizare: CCTV PTZ, pentru mişcare şi panoramare, amplasate la intrările pe segmentul de drum expres, în zona parcărilor şi a nodurilor rutiere; camere CCTV fixe, cu zoom manual, amplasate la fiecare 2 km.
Tronson 1: Primul tronson al drumului expres Craiova – Piteşti va avea o lungime de 17 km şi ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova şi limita judeţului Dolj. Acest prim tronson va traversa teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti. Din punct de vedere al traseului, din cei 17,7 km pe Dolj, 57% reprezintă curbe. Declivitatea maximă admisă este de 5%. Pe acest tronson vor fi două noduri rutiere: de la Centura de Nord se face un pasaj cu o lungime de 108 m. De la Craiova Vest, nodul face legătura între Drumul Expres şi DC 4. Pasajul de legătură are 78 de metri. Valoarea estimată fără TVA: 479 de milioane de lei.
Tronson 2: Lotul 1 din Tronsonul 2 se întinde între km 17+700 – Km 36+200, iar Lotul 2 se întinde între Km 36+200 – Km 57+550, tronsonul având ca punct de început limita dintre judeţele Dolj şi Olt, punctul final în apropierea municipiului Slatina, la intersecţia cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi (comuna Milcov), Slatina şi Valea Mare. Lotul 1 are un singur nod rutier la Piatra Olt – 78 m, iar lotul doi un nod la Slatina – 78 m. Valoarea estimată fără TVA: 1,4 miliarde de lei.
Tronson 3: Se întinde de la km 57+550 la km 89+300 şi are ca punct de început intersecţia cu DN 65 km 57+550, în apropierea municipiului Slatina, iar punctul final este la km 89+300 la limita dintre judeţele Olt şi Argeş. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Olt, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tătuleşti, Coloneşti. Aici vor fi două noduri rutiere: unul la Valea Mare – 135 m şi altul la Negreni – 78 de metri. Valoarea estimată fără TVA: 904 milioane de lei.
Tronson 4: Se întinde între km 89+300 şi km 121+115 şi are ca punct de început limita administrativă dintre judeţele Olt şi Argeş, iar punctul final este la intersecţia cu autostrada A1 Bucureşti – Piteşti. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Argeş, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja. Valoarea estimată fără TVA: 909 milioane de lei.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ