Banii europeni – miză strategică

0

Faptul că avem întârzieri mari în absorbţia fondurilor europene nu mai este o noutate pentru nimeni. Politice sau nu, cauzele acestor întârzieri sunt mai puţin importante acum. Importante sunt soluţiile pentru recuperarea acestora. În fapt, soluţiile pentru relansarea dezvoltării noastre pe domenii atât de importante cum sunt cele descrise de diferitele programe operaţionale privind accesarea banilor europeni.
Până la 31 decembrie 2018, România trebuie să transmită Comisiei Europene aplicaţii de plată în valoare de minimum 3,4 miliarde de euro. Pentru a atinge acest target, ieri – 4 iulie, Guvernul a emis o ordonanţă de urgenţă, OUG 40/2017, care prevede o serie de măsuri care să facă posibile acele condiţii de recuperare a întârzierilor.
Prima – se modifică mecanismul prefinanţării. Se introduce posibilitatea acordării de prefinanţare pentru toate proiectele implementate de autorităţi publice locale şi beneficiari privaţi, indiferent de fondul european care le finanţează. Prin aceasta se reduce presiunea de pe bugetele proprii ale beneficiarilor de fonduri europene. Totodată se asigură, la nivelul autorităţilor de management, o gestionare mai eficientă a fondurilor nerambursabile, precum şi o mai bună monitorizare a proiectelor finanţate. Se creează, în acelaşi timp, un mecanism care motivează beneficiarul să finalizeze lucrările în termenele asumate, pentru a avea acces la întreaga sumă de prefinanţare.
A doua – se modifică pragul de subcontractare. Prin această măsură se lărgeşte baza de proiecte care pot genera cheltuieli eligibile prin majorarea procentului de contractare – la 50% pentru proiectele finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune şi la 20% pentru cele prin Fondul Social European, Fondul de Ajutor European destinat celor mai Defavorizate Persoane.
A treia – se modifică condiţiile de eliberare a autorizaţiilor de construire pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional. Se vor elibera autorizaţii de construire fără elaborarea şi aprobarea prealabilă a unei documentaţii de amenajarea teritoriului sau de urbanism pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional finanţate din fonduri europene. Prin aceasta se va accelera implementarea proiectelor, simplificându-se legislaţia pentru proiectele de investiţii din ţara noastră.
Sper că această OUG va produce efecte benefice pentru dezvoltarea mai accelerată a României. În competiţia atât de dură pentru resurse financiare alocate dezvoltării, banii europeni rămân pentru ţara noastră o mare miză strategică.

Deputatul Ion Cupă – președintele ALDE Dolj

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ