Peste două miliarde de euro pentru cel mai mare proiect de infrastructură al Olteniei

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a început licitația pentru cel mai mare contract de infrastructură feroviară finanțat prin Programul de Transport, reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Drobeta- Turnu Severin – Caransebeș, cu o lungime de 226 km, pentru care sunt alocate 10,5 miliarde de lei (fără TVA).

0

După foarte mulți ani în care a fost ocolită sistematic de investițiile în infrastructura de transport, atât de necesare pentru dezvoltarea regiunii, Oltenia începe să vadă luminița de la capătul tunelului. Dincolo de drumul expres care face legătura cu autostrada Pitești – București și care, cel mai probabil, va fi gata până la finele anului viitor, regiunea primește vești bune și în ceea ce privește legătura mult așteptată cu Vestul țării, implicit, cu drumul către Europa. Cerută cu insistență de investitorii din regiune, care vor acces rapid către piețele din Occident, autostrada dintre Craiova (Filiași) și Lugoj începe să prindă contur, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunțând recent desemnarea câștigătorilor pentru studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru două din cele patru loturi.

Investiție uriașă în calea ferată spre Caransebeș

Sorin Grindeanu

La doar câteva zile de la anunțul CNAIR care vizează drumul de mare viteză care să lege Craiova de Lugoj, acolo unde se termină tronsonul autostrăzii A6, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost lansată licitația pentru modernizarea căii ferate dintre Craiova și Caransebeș, un proiect uriaș, de peste două miliarde de euro. „A început licitația pentru cel mai mare contract de infrastructură feroviară finanțat prin Programul de Transport! Este vorba de reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș, cu o lungime de 226 kilometri. Data-limită pentru depunerea ofertelor la licitația pentru primele două loturi ale acestui tronson este 27 aprilie 2023. Lotul 1: (Craiova-Filiași) – cu o lungime de 37,97 km – are o valoare estimată între 1,4- 1,53 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 54 de luni (12 luni proiectare și 42 de luni execuție lucrări). Lotul 2: (Filiași-Igiroasa) – cu o lungime de 44,26 km – are o valoare estimată de 1,14- 1,24 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 60 luni (12 luni proiectare și 48 de luni execuție lucrări). Pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș (6 loturi) sunt alocate 10,5 miliarde de lei (fără TVA)“, a anunțat ministrul pe pagina sa de facebook.

Calea ferată, chiar mai importantă pentru mediul de afaceri din regiune

Dacă perspectiva că drumul cu mașina din Craiova către Arad s-ar putea scurta cu câteva ore față de prezent reprezintă un motiv real de bucurie pentru sute de mii de șoferi, vestea că tronsonul de cale ferată spre granița de Vest va fi reabilitat, ceea ce va permite trenurilor să ruleze cu viteze mult peste media de 15-20 de km/oră care se înregistrează acum, este muzică pentru urechile multor companii importante din zona de Sud a țării. Ne amintim cu toții cum, în urmă cu ceva timp, preşedintele Ford România şi directorul general al fabricii Ford Craiova la acea vreme, Josephinei Payne, se plângea că garniturile cu autoturismele produse la uzina craioveană aveau nevoie de aproape 26 de ore pentru a parcurge cei 400 de kilometri până la granița cu Ungaria. „Viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puţin decât pot eu să prind cu bicicleta. Şi, să ne înţelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren. În mod sigur asta este o problemă pentru noi”, afirma Josephine Payne, profund nemulţumit de starea infrastructurii feroviare şi de faptul că maşinile produse la Craiova nu reuşesc niciodată să ajungă la timp la clienţii din Europa.

România va avea 1.000 de km de autostradă în 2023

Dincolo de importanța calității infrastructurii de transport pentru cetățeni și mediul de afaceri, nu trebuie omis faptul că investițiile în acest domeniu sunt esențiale și când vine vorba despre securitatea militară a României. „Tema infrastructurii capătă o importanță sporită la nivel strategic şi de securitate, inclusiv din perspectiva NATO. Dincolo de chestiunile legale şi birocratice, mobilitatea militară este dependentă de calitatea infrastructurii“, a fost una dintre concluziile unei dezbateri pe tema proiectelor de infrastructură rutieră din regiunea Olteniei, organizată recent la Craiova. La eveniment a participat, printre alții, și Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care a afirmat că în acest an România va atinge „în sfârşit“, cifra de 1.000 de km de autostradă, „o premieră, poate tristă, după 30 şi ceva de ani“. „În 2019 au fost investiţi 2,8 miliarde de lei în infrastructura României. Anul trecut au fost investiţi, efectiv, în infrastructura rutieră 9,3 miliarde de lei. Anul acesta – 10,3 miliarde de lei. Estimarea noastră este că atingem 16,5 – 17 miliarde de lei, faţă de 2,8 miliarde pe care i-am cheltuit în 2019. (…) Anul acesta, atingem în sfârşit 1.000 de km de autostradă. Este o premieră poate tristă a României, pentru că după 30 şi ceva de ani am atins acest obiectiv“, a spus Irinel Ionel Scrioşteanu.

Facebook Comments