Ideea organizării unui festival de talia „Untold“ ori „Neversea“ la Craiova se tot vehicula de câţiva ani, fiind puternic susţinută de o parte a oraşului care tânjea după un eveniment muzical de top, în stare să aducă în Bănie artişti şi dj-ei de renume. Proiectul a început să prindă contur în această vară, când Primăria Craiova a anunţat că este pregătită să finanţeze prima ediţie a festivalului botezat „IntenCity“, un joc de cuvinte pe care municipalitatea l-a mai folosit în trecut, atunci când oraşul s-a luptat pentru obţinerea titlului de „capitală culturală europeană“.
Chiar dacă, aşa cum spuneam, despre posibilitatea organizării unui festival de muzică se discuta de mult, anunţul organizării sale în ultimul weekend al lunii august i-a luat pe mulţi prin surprindere. Timpul scurt pus la dispoziţie pentru organizarea unui eveniment de o asemenea amploare, dar mai ales lipsa de experienţă a Operei Române, instituţia în sarcina căreia căzuse totul, a stârnit temeri legate de reuşita acestui festival. Iar temerile s-au accentuat în săptămânile care au urmat, atunci când calculele iniţiale au fost date peste cap, iar proaspeţii organizatori au început să ceară suplimentări după suplimentări. Costurile tot mai ridicate au determinat, la rândul lor, o reacţie din partea multor craioveni, care au spus că festivalul este deja mult prea scump pentru oraş, care va avea mai mult de pierdut de pe urma sa decât va avea de câştigat.
Graba putea strica treaba
Autorităţile craiovene au mers însă înainte, încercând să convingă criticii că festivalul merită eforturile, inclusiv cele financiare, pe care le implică organizarea unui astfel de eveniment care, dacă va avea succes, va pune Craiova pe harta lumii muzicale, „IntenCity“ putând deveni unul dintre principalele motoare de promovare ale capitalei Olteniei. Doar că, lucru recunoscut chiar de către primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, festivalul a suferit crunt la capitolul promovare, în special pe plan local. Timpul scurt, dar şi o strategie de promovare extrem de slabă, au fost aproape să transforme prima ediţie a „IntenCity“ într-un fiasco din punct de vedere al audienţei. Totuşi, după o schimbare in extremis a ariei de promovare de către firma care s-a ocupat de imaginea evenimentului, lucrurile s-au schimbat, iar numărul spectatorilor prezenţi a fost, până la final, aproape de ţintele organizatorilor.
Atmosferă de festival autentic
Ajungem, aşadar, şi la cele trei seri de festival care au adus pe stadionul din Bănie, conform organizatorilor, peste 55.000 de persoane. Şi, de la bun început, trebuie spus că „IntenCity“ a arătat ca un veritabil festival de top, reuşind chiar să depăşească aşteptările celor mai pesimişti dintre participanţi. Locaţia a fost excelentă, organizarea a fost exemplară, iar atmosfera a fost senzaţională. Mai toţi cei prezenţi cu care am stat de vorbă au apreciat, în mod deosebit, faptul că pe parcursul celor trei lungi seri de muzică nu a existat niciun incident, numărul forţelor de ordine, de la poliţişti, jandarmi şi până la firmele de pază private, fiind impresionant. Cum, de altfel, au fost şi cei din staff-ul de organizare şi, mai ales, cei responsabili cu curăţenia. La concurenţă cu atmosfera din stadion, atracţiile din afara arenei, începând cu food-truck-urile şi terminând cu platforma video 360 de grade, au fost la înălţimea evenimentului. Atât de mult încât, de anul viitor, primarul Olguţa Vasilescu speră să-i mute înăuntru ca să nu mai „fure“ din spectatori. „Ne gândim ca truck-urile cu mâncare să fie în stadion, pentru că jumătate dintre participanţi erau la masă, pe esplanadă, în timpul reprezentaţiei artiştilor“, a afirmat primarul Craiovei.
Şi pentru că nu putem trece cu vederea esenţialul, artiştii care au urcat pe impresionanta scenă a festivalului au reuşit, cu mici excepţii, să captiveze un public foarte numeros care a demonstrat că îşi dorea un astfel de festival. Show-urile de excepţie ale veteranilor Thomas Anders and The Modern Talking Band ori Boney M, ale cunoscuţilor Clean Bandit, Paul Van Dyk ori Lost Frequencies, dar mai ales ale capetelor de afiş Luis Fonsi Afrojack şi Jason Derulo, au oferit festivalului un „certificat de calitate“ extrem de necesar pentru viitor.
E loc de mai bine
Evident, nu toate lucrurile au decurs perfect, mai ales că nu există perfecţiune atunci când vorbim despre evenimente de o asemenea anvergură. Este clar că ediţiile ce vor urma au nevoie de o altfel de promovare, în special cea adresată publicului din Oltenia. Mai apoi, lista artiştilor nu mai are voie să fie schimbată după momentul anunţării ei oficiale. Episoadele „uite Parisul, nu e Parisul“ ori „viza Natashei“ nu mai trebuie acceptate. Anunţarea unor artişti care, mai apoi, nu urcă pe scenă dovedeşte amatorism şi neseriozitate. Şi ar mai fi ceva. S-a dovedit că 18:00 este oră cam prea timpurie pentru acest festival, multe dintre trupele care au urcat printre primele pe scenă, în toate cele trei zile, având în faţă un număr redus de persoane. În special în cea de-a doua seară, dedicată muzicii electronice, când publicul tânăr şi-a făcut apariţia pe stadion mult după ora 21:00!
Concluziile Olguţei
La o zi după încheierea festivalului, primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a tras şi primele concluzii, mai mult sau mai puţin obiective. Iată ce-a observat edilul după ce peste IntenCity a căzut cortina:
„Prima şi cea mai importantă este aceea că oraşul a ieşit pe plus după acest festival. (…) Eu estimez un minimum de 5 milioane de euro care au intrat în oraş, deci suntem pe plus.
Ca şi organizare, totul a fost bine: curăţenie în incinta stadionului şi pe esplanadă de la început până la sfârşit, sonorizare bună, scenă de excepţie, niciun incident în cele trei zile, deci măsuri de siguranţă duse la extrem, timp de aşteptare la intrare rezonabil, în condiţiile în care erau, totuşi, două filtre. Concluzia vendorilor şi a firmei de pază a fost că participanţii au fost extrem de civilizaţi şi că toată lumea a venit să se distreze. (…) Show-ul artiştilor a fost peste aşteptările tuturor, trebuie să recunoaştem! Nu înţelegeam de ce a venit un grup de tineri tocmai din Portugalia pentru reprezentaţia lui AFROJACK. Am înţeles după ce l-am văzut pe scenă. Am încercat să aducem, anul acesta, 5 dintre primii 10 artişti ai planetei. Şi prezenţa lor pe scenă a făcut diferenţa…
Cel mai mare minus al festivalului a fost promovarea. Timpul insuficient, doar o lună, a făcut ca să nu avem sold out la toate cele trei seri, deşi line up-ul festivalului a fost peste ale tuturor celorlalte festivaluri de anul acesta, măcar că a fost atât de diversificat. Am sesizat încă din momentul în care am pus în vânzare biletele că cel mai slab se vinde seara de sâmbătă, seara dedicată muzicii electronice. Poate că, totuşi, prezenţa pe piaţa românească a atâtor festivaluri de nişă, doar cu muzică electro, îşi spune cuvântul. Cred însă că nu putem renunţa la muzica electro la ediţia de anul viitor, pentru ca DJ prezenţi anul acesta au făcut atmosferă foarte bună. Doar că avem nevoie de promovare şi asta începând chiar de azi.
(…) Trebuie să schimbăm şi data, pentru că anul acesta a fost o excepţie: am vrut să avem promovare la pachet cu festivalul de animaţie şi a fost timpul extrem de scurt pentru organizare, licitaţiile s-au terminat abia în iulie. Anul viitor ne gândim să fie în preajma zilelor oraşului, când e şi pauza competiţională la fotbal, ca să împăcam şi fanii sportului rege.
Ca să conchid, la organizare mai avem de lucru ca să fim perfecţi, dar apreciez că s-au făcut eforturi deosebite şi vreau să le mulţumesc tuturor celor implicaţi!
În perioada următoare, vom face inclusiv sondaje printre craioveni cu ce trupe şi artişti vor să vadă anul viitor, pentru a completa line-up-ul, fiindcă ne propunem o ediţie de excepţie, cum a fost şi aceasta. Mai ales că sponsorii ne bat deja la uşă pentru anul viitor!“, a postat, pe pagina sa de facebook, Olguţa Vasilescu.