Sponsorizările, „simbioza“ dintre medici şi „Big Pharma”

0

De aproape şase ani, organizaţiile profesionale de profil şi medicii sunt obligaţi să declare la Agenţia Naţională a Medicamentului sponsorizările primite de la firmele de medicamente. În mod neaşteptat însă, până de curând, listele cu sumele publicate de ANM au stârnit prea puţin interes în rândul mass-mediei şi opiniei publice. Poate şi pentru că „plicurile“ strecurate abil în halatele medicilor erau totuşi o chestiune banală în spitalele mioritice.

Teoriile din jurul pandemiei au schimbat lucrurile    

Brusc însă, imediat ce virusul SARS-CoV-2 a început să provoace panică pe mapamond, internetul a fost invadat de teorii care aveau în centrul lor industria farmaceutică atât de cunoscută sub numele de „Big Pharma“. Probabil că nu există persoană care să nu fi auzit, măcar o dată, că „Big Pharma“ este în spatele pandemiei, că cei de acolo au lansat virusul. Evident, multe dintre teoriile care circulă pe reţelele de socializare sunt pur şi simplu fantezii, născute şi promovate de foame de click-uri ori like-uri şi exploatate abil de interesele politice ale unora.
Totuşi, printre puzderia de aberaţii, ajungem şi la teoria conform căreia „Big Pharma“ plăteşte medicii pentru ca aceştia să convingă populaţia să se vaccineze, sporind astfel profiturile producătorilor de vaccinuri. Principalul „răufăcător“ al industriei, nimeni alta decât Pfizer, compania care a şi lansat pe piaţă primul vaccin anti-Covid 19.

Sponsorizări multe şi deloc mărunte

Dacă pentru multe dintre teorii este aproape imposibil să găseşti vreo dovadă care să o susţină, în cazul sponsorizărilor medicilor de către companiile farmaceutice „dovezile“ sunt multe. Cât de multe? Păi doar în anul 2019, conform informaţiilor publicate de Agenţia Naţională a Medicamentului, peste 6.500! Şase mii cinci sute de sponsorizări separate ale producătorilor şi distribuitorilor de medicamente făcute unui număr impresionant de medici din aproape toate spitalele ţării. Vorbim de sume care pleacă de la câteva sute de lei şi ajung până la câteva zeci de mii de lei. De la mese şi cazări, la achiziţia de echipamente, la taxe de înscriere pentru diverse evenimente ori decontarea integrală a cheltuielilor pentru conferinţe şi simpozioane desfăşurate pe întreg cuprinsul lumii, toate se regăsesc pe „lista declarațiilor de sponsorizare“ postată pe site-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului. Iar printre companiile „darnice“ cu medicii români regăsim toţi jucătorii din piaţa de profil, în frunte cu Astrazeneca Pharma SRL ori Pfizer Romania, două dintre cele mai titrate companii în aceste zile. O „simbioză“ profitabilă pentru părţile implicate, dar, mai mult ca sigur, păguboasă pentru „clienţii“ lor, în speţă pacienţii, dar şi statul care suportă, din bugetul asigurărilor de sănătate, multe dintre reţete. Căci, aşa cum lesne se poate deduce, „sponsorizările“ companiilor farmaceutice nu sunt altceva decât investiţii menite să genereze profit prin creşterea vânzărilor de pastile, creme, seruri ori a altor categorii de tratamente pe care medicii le prescriu, fie că sunt sau nu necesare.
 
Medicii doljeni nu fac excepţie

Cum era de aşteptat, pe lista publicată de Agenţia Naţională a Medicamentului regăsim şi foarte mulţi medici doljeni care au beneficiat de „mărinimia“ companiilor Pharma. Astfel, găsim reprezentate toate specialităţile şi mai toate unităţile sanitare din judeţ. Spre exemplu, medicul primar Florea Ion, specializarea dermato-venerice, de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Craiova, care a beneficiat de un sprijin financiar de peste 21.000 de lei în 2019, reprezentând cheltuieli aferente participării la trei evenimente în Sinaia, Madrid şi Milano. Tot acolo o regăsim şi pe Georgiana Simona Popa, specializarea diabet, boli de nutriţie şi metabolism, tot de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Craiova, care a beneficiat, într-un singur an, de nu mai puţin de 8 sponsorizări distincte, în valoare de peste 16.000 de lei, bani plătiţi de diverse companii pentru a ţine mai multe conferinţe.
Însă, de departe, „campion“ la acest capitol este Dumitra Gheorghe Gindrovel, medic de familie în comuna Sadova. Gindrovel, care este şi vicepreşedintele Grupului de Vaccinologie din cadrul Societății Naționale a Medicilor de Familie, a beneficiat în 2019 de 22 de sponsorizări, însumând peste 60.000 de lei, cele mai multe dintre ele fiind plătite de către Pfizer şi Astrazeneca! Şi ca o coincidenţă, medicul a fost unul dintre principalii susţinători ai vaccinării în ţara noastră.

Sponsorizări sau şpagă mascată?

Întrebarea care se naşte în acest context este cât se poate de simplă: cât de obiectiv poate rămâne un medic atunci când recomandă anumite produse ori tratamente dacă el primeşte bani de la anumiţi producători şi distribuitori de medicamente? Pentru că, dincolo de toate, banii primiţi îi pot face pe unii dintre ei să prescrie medicamentele companiei de unde iau bani, indiferent de eficiența lor. Sau, de ce nu, pot merge până la a experimenta anumite medicamente pe propriii pacienți. Nu înseamnă că orice medic va proceda aşa, dar riscul există, fiindcă este greu de crezut că banii oferiți de companii nu vin la pachet cu obligații. Tocmai din acest motiv, în foarte multe state, relația dintre doctori şi companiile farmaceutice este foarte strict reglementată. Nu este şi cazul României, aici unde este aproape imposibil de stabilit unde se termină sponsorizările şi unde începe şpaga…

Facebook Comments