Ian Pearson promite că va „monitoriza progresul“ lucrărilor
Preşedintele Ford România – „diriginte“ pe şantierul drumului Craiova – Piteşti

După lansarea, la Craiova, a noului model Puma ce ar urma să fie produs la Craiova, părea aproape imposibil ca Ford să reuşească, la distanţă de doar câteva zile, să atragă, din nou, atenţia presei româneşti. Şi, totuşi, acest lucru s-a întâmplat. Şi nici n-a fost nevoie de show-uri costisitoare, jocuri de lumini sau ziarişti aduşi cu microbuzul, ci de o simplă postare de Facebook a preşedintelui Ford România, Ian Pearson. Exasperat de traficul infernal din Balş, reprezentantul celui mai mare investitor din zona Olteniei a decis să tragă un nou semnal de alarmă legat de drumul expres Craiova - Piteşti şi de importanţa acestuia pentru afacerile din această zonă a ţării.

0

La nici 24 de ore de la momentul în care vorbea, triumfalist, de pe scena Congresului PSD, despre „construirea unei autostrăzi de la cap la coadă“, premierul Viorica Dăncilă a avut parte de o trezire bruscă la realitate. Exasperat de timpul petrecut în deja celebrul trafic din Balş, Ian Pearson, preşedintele Ford România, a postat, duminică, un mesaj pe pagina sa de Facebook, însoţit de câteva poze din locul în care, în ultima săptămână de campanie pentru alegerile europarlamentare, Liviu Dragnea, alături de alţi lideri ai PSD, „inaugurau“ începerea lucrărilor la primele două loturi ale drumului expres Craiova – Piteşti. „După ce am petrecut aproape o oră încercând să trec prin Balş săptămâna trecută, am decis să verificăm progresul pe nouă autostradă Craiova-Piteşti, în special progresul pe şoseaua de centură Balş. Construcţia drumului a început pe data de 22, cu o declaraţie că drumul de centură va fi gata până la sfârşitul anului.
După cum puteţi vedea din fotografiile pe care le-am făcut ieri, nu prea s-a progresat de la începerea lucrărilor. Nu este doar vital pentru oamenii şi afacerile din Craiova ca acest drum să fie finalizat la timp, ci şi pentru toţi românii care trebuie să folosească acest drum din sud! Voi continuă să monitorizez progresul şi sper că vor fi realizate angajamentele care au fost asumate“, a scris Ian Pearson.
Postarea preşedintelui Ford România s-a viralizat în timp record, fiind preluată rapid de presa locală şi naţională, lucru care, cu siguranţă, nu a fost pe placul social-democraţilor.

CNAIR: lucrările vor fi finalizate mai devreme
Prima reacţie oficială a venit din partea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, sub forma unui comunicat de presă din care aflăm, printre altele, că amplasamentul şantierului nu a fost încă predat constructorilor, însă, chiar şi-aşa, termenele sunt deja devansate! „Ministerul Transporturilor, prin intermediul CNAIR, a urgentat perioada de proiectare la cele două tronsoane ale Drumului Expres Craiova – Pitești.
Contractele pentru aceste tronsoane au fost semnate în luna decembrie 2018.
Conform contractului, perioada de proiectare era de 12 luni, iar cea de execuție de 24 de luni, pentru fiecare tronson.
În urma discuțiilor dintre CNAIR și constructori, s-a stabilit urgentarea proiectului prin scurtarea perioadelor de proiectare și de execuție, cât mai mult posibil.
Astfel, pentru Tronsonul 2, care va fi construit în proximitatea localităților Balș și Slatina, Proiectul Tehnic a fost aprobat încă din luna februarie 2019, deci cu 10 luni mai devreme decât termenul contractual.
În acest moment se așteaptă finalizarea tuturor documentelor necesare aprobării Hotărârii de Guvern de expropriere, pentru ca amplasamentul șantierului să poată fi predat constructorului.
În plus, Constructorul a primit autorizații de construcție pe acele sectoare pe care terenurile sunt în proprietatea statului, încă din data de 21 mai 2019, respectiv 28 iunie 2019.
Din momentul în care va începe construcția si pe alte sectoare, CNAIR va continua să ajute constructorul (Spedition UMB) să accelereze perioada de execuție.
În ceea ce privește Tronsonul 1, perioada de proiectare a fost devansată, iar Proiectul Tehnic a fost aprobat în luna mai 2019. Și aici perioada de proiectare a fost redusă cu 6 luni, ceea ce a permis începerea mai devreme a unor lucrări pregătitoare.
De asemenea, constructorul a primit încă din data de 22 mai 2019 autorizație de construcție pe anumite sectoare pe care lucrează și în acest moment. Și aici, terenurile pe care se lucrează sunt în proprietate publică.
Această activitate va duce și aici la reducerea termenului de execuție și implicit la finalizarea mai devreme a tronsonului.
În acest moment, presiunile asupra constructorilor sunt inutile, deoarece suntem în faza în care se așteaptă finalizarea documentelor necesare începerii lucrărilor și pe sectoarele care nu au fost încă abordate.
De asemenea, nu se poate reproșa constructorilor că nu lucrează, deoarece aceștia se află contractual încă în perioada de 12 luni destinată proiectării.
În plus, CNAIR face eforturi pentru fluidizarea circulației in zona Balş, prin implementarea unui sistem de semaforizare inteligent.
Și acest proiect va fi finalizat mai devreme decât termenul contractual. Mai exact 20 iulie 2019, în loc de octombrie 2019.
Aceste demersuri demonstrează fără echivoc faptul că Ministerul Transporturilor și CNAIR, împreună cu antreprenorii, fac eforturi pentru a găsi soluții eficiente care duc la optimizarea proiectelor”, se arată în comunicatul CNAIR.

Ministrul Cuc, trimis să stingă focul
Reacţia CNAIR nu a fost însă suficientă, astfel că Viorica Dăncilă l-a trimis, marţi, pe ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, pentru a explica reprezentanţilor Ford situaţia drumului expres. La întâlnirea cu Ian Pearson, care a avut loc la Balş, ministrul a precizat că a discutat cu constructorul, căruia i-a cerut să facă din centura micuţului orăşel o prioritate. „Am avut o întâlnire cu preşedintele de la Ford, unde am discutat exact stadiul de implementare al obiectivului Craiova-Piteşti. (…) Aşa cum ştiţi, proiectul a fost lansat în iulie 2017, dar contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în decembrie 2018. Perioada de elaborare a Proiectului Tehnic era de 12 luni şi perioada de execuţie 24 luni. În luna mai s-a finalizat proiectarea, deci am scurtat termenele, astfel încât să putem lansa partea de execuţie a celor două obiective”, a declarat Cuc.
Acesta a mai spus că, imediat ce se vor apuca de lucru, reprezentanții firmei de construcții vor demara lucrările privind centura de ocolire de la Balș și varianta de ocolire de la Slatina. „Noi i-am explicat acum şi domnului Pearson cum se va face această investiţie, pas cu pas, pentru că dânsul a făcut acea postare în cursul zilei de duminică şi a făcut referire la varianta de ocolire de la Balş. Acest proiect, repet, are termen 24 luni execuţia, deşi am scurtat termenele. Noi ne-am asumat şi am vorbit cu constructorul român care a înţeles necesitatea variantei de ocolire de la Balş şi atunci am spus că primul lucru pe care îl va ataca va fi varianta de ocolire de la Balş şi varianta de ocolire de la Slatina. Până va fi finalizată această construcţie, care sperăm să se finalizeze până la sfârşitul acestui an, deci vorbesc de varianta de ocolire, am vorbit cu domnul director Narcis Neaga şi a demarat un proiect pentru semaforizare inteligentă pentru a fluidiza traficul. Acest proiect trebuia finalizat în luna septembrie. I-am spus domnului Neaga că nu putem să mai aşteptăm până în luna septembrie şi termenul este sfârşitul lunii iulie”, a precizat ministrul transporturilor.

O „inaugurare“ cu cântec
Ceea ce se dorea a fi o lovitură de imagine în pragul alegerilor europarlamentare din data de 26 mai, „inaugurarea“ începerii lucrărilor la mult aşteptatul drum expres Craiova – Piteşti s-a transformat rapid într-o vulnerabilitate. Pozele cu „şantierul“ care s-a golit imediat după plantarea, aproape inexplicabilă, a câtorva borduri au făcut de mai multe ori înconjurul internetului autohton. Aşa se face că dorinţa conducerii de atunci a PSD de a bifa electoral un proiect atât de important, aşa cum este drumul expres Craiova – Piteşti, creează încă probleme de imagine pentru social-democraţi. Asta în condiţiile în care aceştia îşi pot aroga, pe bună dreptate, meritul pentru susţinerea acestui proiect care are toate şansele să fie realizat în următorii doi ani.