Reuniunea a avut loc la Centrul Multifuncţional Craiova, decorat cu prilejul evenimentului cu maşinile celor doi producători auto de pe piaţa românească, Ford şi Renault. Francezii au marşat pe varianta nostalgică de prezentare, expunând la Craiova modelele produse de uzina de la Piteşti în ordine cronologică: de la Dacia 1100 la Duster. Americanii au preferat să vină la forum cu ultimele modele, fără Oltcit, Tico şi Cielo, dar reperele istorice au fost restabilite de gazde în discursurile de deschidere. „Înainte de Revoluţie, Craiova era renumită pentru locomotivele marca Electroputere livrate în peste 100 de ţări, pentru fabrica de avioane – singurul producător român din industria aeronautică, dar şi pentru Întreprinderea de Utilaj Greu, producător de maşini unelte grele sau pentru cea de Tractoare şi Maşini Agricole. Vă aflaţi într-un mare municipiu din România care aplică cu succes învăţământul profesional dual şi care se mândreşte cu oferta unui valoros centru de cercetare şi pregătire universitară pentru industria auto – Universitatea din Craiova, recunoscut chiar de unul dintre giganţii din domeniu – compania Ford. Partener al Municipalităţii Craiova inclusiv prin proiecte dedicate comunităţii, fabrica Ford Craiova continuă o altă tradiţie a Craiovei în producţia auto. Dacă înainte de Revoluţie ne lăudam cu cea mai modernă maşină făcută în România sub comunism – Oltcit – Citroenul din Oltenia, în prezent FORD este fabrica noastră reper, o companie ce a atras alţi 8 furnizori direcţi doar la noi în oraş. Peste 4.700 de oameni îşi câştigă existenţa din producţia Ford, mulţi dintre aceştia fiind absolvenţii Universităţii din Craiova de mecanică, electrotehnică, automatică, electronică sau inginerie electrică. Iar excelenta colaborare a acestor trei parteneri strategici – Primăria, Universitatea şi FORD – s-a materializat recent într-un proiect de anvergură – Centrul de Resurse şi Angajament Ford (CRAF). Este singurul din Europa, al patrulea de acest gen la nivel global şi este un incubator de antreprenoriat social”, a spus primarul Mihail Genoiu. În aceeaşi notă, preşedintele Consiliului Judeţean, Ion Prioteasa, a ţinut să se laude cu tradiţia industrială a oraşului, pe care o vede continuată: „Producţia de automobile începea la Craiova în urmă cu peste patru decenii. În acele vremuri, aici se fabricau nu doar autoturisme, ci şi locomotive, avioane, maşini agricole sau utilaje grele. A urmat o perioadă de tranziţie, în care economia a trebuit să se reformeze, să se adapteze noilor realităţi. Cel mai bine a făcut-o, poate, chiar industria auto şi iată că zilele acestea marcăm 11 ani de când în Craiova activează unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume – Ford Motor Company. Excelenţele Voastre, trebuie să ştiţi, în egală măsură, că vă aflaţi astăzi într-o zonă care a oferit României şi lumii întregi numeroase personalităţi de prim rang. În definitiv, ar fi greu de găsit vreun domeniu asupra căruia să nu-şi fi lăsat amprenta un oltean. Iar dacă ne referim la automobil şi evoluţia sa, nu putem să nu evocăm figura marcantă a craioveanului George «Gogu» Constantinescu. Îi datorăm realizarea primei cutii automate de viteze”.

Dăncilă promite, iar, investiţii în infrastructură
Premierul Viorica Dăncilă a lăudat intens industria auto românească, înainte de a le promite din nou reprezentanţilor acesteia investiţii de calibru pentru aducerea la zi a infrastructrii de transport. „Ne aflăm într-unul dintre cele mai importante centre economice ale ţării, la a cărui dezvoltare sectorul auto a avut un rol determinant. Sectorul auto înseamnă nu doar în România, ci în întreaga Europă, produse cu valoare adăugată mare în exporturi, factor esenţial pentru competitivitatea economiei. Dar înseamnă mult mai mult decât atât: înseamnă locuri de muncă stabile, un model de adaptabilitate la schimbare, o pârghie de incluziune şi perfecţionare, o viaţă mai bună pentru cetăţeni. Fie că vorbim despre digitalizare, despre concluziile privind inteligenţa artificială, despre promovarea vehiculelor curate şi încurajarea achiziţionării de către autorităţile publice a autoturismelor nepoluante sau despre norme pentru sprijinirea investiţiilor adaptate la cerinţele mediului de afaceri, lucrăm, atât pe plan european, cât şi pe plan naţional, pentru stimularea dezvoltării domeniului auto. Sectorul auto a fost motorul ieşirii României din recesiune după criza economică şi este astăzi propulsorul creşterii şi dezvoltării economice naţionale. În ultimii trei ani, ritmul de creştere mediu anual al acestui sector a fost de peste 13%, cu mult peste cel ale industriei, de 4,3%. De asemenea, un rol important l-a avut în privinţa comerţului exterior. În primele 11 luni ale anului trecut, ponderea exportului de autovehicule de transport rutier în total exporturi a fost de 17,4%. Şi nu în ultimul rând, ne preocupă problema cea mai arzătoare pentru industria auto: infrastructura de transport. Am modificat legislaţia pentru a creşte posibilitatea de a dezvolta infrastructura, inclusiv prin intermediul Parteneriatului Public Privat. Vom lua şi alte măsuri care să uşureze şi să grăbească acest proces. Ministrul transporturilor este azi, aici, alături de mine şi ştie ce greutate apasă pe umerii săi. După atâţia ani în care lucrurile au mers cu încetinitorul, Guvernul pe care îl conduc a luat în piept această provocare. Şi vom demonstra că se poate. Oamenii au dreptate, au dreptate să fie supăraţi pentru ritmul în care s-a lucrat în acest domeniu. Concret, săptămâna trecută au început lucrările la primii kilometri de autostradă din Moldova. Şi pentru că suntem la Craiova, drumul expres Craiova – Piteşti este deja în fază avansată. De asemenea, avem în desfăşurare Programul de modernizare a liniei de cale ferată pe secţiunea Arad – Caransebeş – Craiova – Calafat şi Craiova – Bucureşti – Constanţa Port, care va ajuta la creşterea capacităţii de transport, reducerea timpilor de parcurs şi eliminarea restricţiilor de viteză. Nu în ultimul rând, Guvernul a aprobat de curând Proiectul pentru Bucureşti – Craiova – Drobeta – Lugoj cu bifurcaţie şi spre Calafat dinspre Craiova, care va fi realizat în Parteneriat Public Privat. În aprilie o să fie gata studiul pentru a putea fi scos la licitaţie”, a spus Viorica Dăncilă.

„Viteazul” Cuc, în luptă cu lupii, urşii, statul paralel român şi persoanele fizice străine

Reprezentanţii Guvernului au efecturat, după deschiderea lucrărilor forumului, o vizită la fabrica Ford din Craiova, unde au avut posibilitatea să-şi reînnoiască promisiunile faţă de americani, de data aceasta în cadru restrâns, fără presă. Şeful Ford România a confirmat acest lucru ulterior, la finalul vizitei. „În discuţiile noastre anterioare cu Guvernul României, am primit angajamente clare privind finalizarea tronsoanelor 1 şi 2 ale drumului expres Craiova – Piteşti, incluzând cele două şosele de centură ale oraşelor Slatina şi Balş, precum şi calendarul de lucru pentru tronsoanele 3 şi 4. Am subliniat încă o dată Guvernului faptul că este foarte important ca dumnealor să îşi îndeplinească aceste angajamente. În plus faţă de acest drum expres, am solicitat şi un calendar de lucru clar pentru autostrada Piteşti-Sibiu şi reabilitarea legăturilor feroviare Timişoara – Craiova şi Craiova – Calafat”, a spus Ian Pearson. Tot la Ford, ministrul Gabriela Gavrilescu a anunţat debutul programului Rabla 2019, pe data de 5 aprilie, în timp ce ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a ţinut să împărtăşească încă o dată presei din greutăţile cu care se confruntă în activitatea din minister. „Chiar dacă se face un lucru bun pentru ţară, oamenii din diverse motive erau terorizaţi de «statul paralel», de tot felul de influenţe şi ameninţări. A fost tot timpul teroare, tot timpul eu le-am cerut angajaţilor din servicii, din companii, să dea dovadă de mai mult curaj în abordarea problemelor, să nu se lase intimidaţi de ceea ce vedeau pe la televizor: plimbări pe la DNA, arestări dimineaţa. În contextul acesta, mulţi oameni au spus că nu vor să facă act adiţional la contract, că s-ar putea interpreta, în condiţiile în care pe noi ne-ar fi ajutat să deblocăm un proiect sau să mergem mai departe, şi era un lucru legal, dar le era frică să semneze. Atunci, să facem lucrurile mult mai clare, să schimbăm legislaţia ca să nu le fie frică să semneze, pentru că răbdarea oamenilor, inclusiv a mea ca ministru, a ajuns undeva la limita normalităţii. La Sibiu – Piteşti am fost ţinuţi în loc la o contestaţie la acordul de mediu depusă de trei persoane fizice, între care un domn Ramos din Dublin. Pentru asta ţinem blocată o investiţie a statului român. La Craiova – Piteşti ştiţi povestea, contestaţii depuse de o firmă care nici nu a participat la licitaţie. Problema vizavi de contestarea unei firme care nu participă la licitaţie e în curs de rezolvare, mâine la ora 11,00 va avea loc Comisia de industrii şi juridică şi voi merge cu nişte modificări pe pachetul de legislaţie pe parte de achiziţii. S-au semnat contractele pentru secţiunea 1 şi 2 din lotul 1 şi 2 din Piteşti – Craiova. Din nou, am observat că se poate, pentru că pe lotul 2 avem un constructor român care a devansat termenul de elaborare a proiectului tehnic – vorbim de câştigătorul lotului 2. Aşteptăm să vedem aceeaşi mobilizare şi la lotul 1. Loturile 3 şi 4 vor fi lansate până la sfârşitul lunii aprilie pe SICAP. Sper să nu mai avem şi alte probleme, mai ales după ce vom face şi aceste modificări la legislaţia pe achiziţii, eu vă asigur că am înţeles mesajul românilor şi nerăbdarea românilor şi nu dorim să mai avem timpi morţi”, a spus Cuc.