Se împlinesc mai bine de doi ani de când România se chinuie să demareze un amplu proces de reînarmare a forţelor navale, proces imperios necesar atât prin prisma actualelor dotări, unele de-a dreptul hilare având în vedere că suntem în secolul XXI, cât şi luând în considerare atitudinea din ce în ce mai belicoasă a Federaţiei Ruse. Prima încercare a făcut-o guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloş şi sprijinit parlamentar, la unison, de toate forţele politice. În perioada „tehnocrată”, contractul pentru cele patru fregate a fost oferit direct olandezilor de la Damen, cu condiţia ca navele să fie construite într-un şantier naval românesc, iar ca offset al acestui program olandezii se obligă să modernizeze cele două fregate Type22 achiziţionate cu ani în urmă.

Scos din joben
Numai că socoteala lui Cioloş şi a olandezilor nu i-a picat bine Partidului Social Democrat, cel care a făcut guvernul după alegerile din 2016. Hotărârea de guvern a lui Cioloş a fost anulată şi s-a reluat procesul de achiziţie, alegându-se varianta licitaţiei publice. În caietul de sarcini al licitaţiei erau prevăzute fix aceleaşi cerinţe pe care şi le asumase anterior Damen: costul construirii celor 4 corvete – 1,6 miliarde euro, construcţia navelor pe un şantier din România şi offset-ul contractului să constea în modernizarea celor două fregate ex-britanice. După luni de zile de aşteptări, în etapa finală a licitaţiei s-au calificat trei firme: una olandeză, Damen, una italiană – Ficantieri şi francezii de la Naval Group. În această etapă a procedurii, ministrul apărării, craioveanul Mihai Fifor, cel sub mandatul căruia se derulaseră toate etapele de până atunci ale licitaţiei, a pierdut brusc sprijinul lui Liviu Dragnea şi a fost obligat să-şi dea demisia. Imediat după instalarea noului ministru, în fapt un fost ministru, Gabriel Leş, din „jobenul“ cu cadre al PSD-ului a fost scos calafeteanul Andrei Ignat (foto), secretar de stat pentru Armament, fiul unui fost director adjunct al Direcţiei Silvice Dolj, căruia i s-a dat sarcina să evalueze legalitatea procedurii de licitaţie. Cât de competent este domnul Ignat în acest domeniu, greu de precizat, însă vârsta sa, 38 de ani, nu constituie un argument solid. Nici experienţa profesională a doljeanului nu este punctul său forte, după cum reiese din CV-ul postat pe site-ul Departamentului pentru Armamente, singura funcţie „cu ştaif“ ocupată fiind cea de director al Direcţiei corpului de control din Ministerul Transporturilor.

Specialiştii în domeniu acuză guvernanţii de rea-credinţă
Lasând însă de-o parte aceste detalii, nu lipsite de semnificaţie, Andrei Ignat susţine că a descoperit grave abateri de natură penală, fără însă a le preciza, şi pe cale de consecinţă a sesizat Parchetului Militar de pe lângă Curtea de Apel Militară. În piaţă, există de mai bine de o lună de zile zvonuri cu privire la faptul că rezultatul licitaţiei nu ar fi fost unul mulţumitor pentru guvernanţi, în sensul că ar fi câştigat o companiei neagreată la Bucureşti. Mai multe site-uri de profil, dintre care amintim aici doar pe cel mai prestigios, www.rumaniamilitary.ro, acuză guvernul PSD de sabotarea interesului naţional, titrând: „Suspendare sau anulare cu perdea?! Înaltă trădare, cel mai probabil…”, însă Ministerul Apărării Naţionale a preferat să nu comenteze în niciun fel aceste afirmaţii.
Dincolo de orice fel de speculaţii, este cel puţin ciudat cum, brusc, după înlăturarea lui Mihai Fifor, licitaţia a început să le „pută” guvernanţilor a corupţie. Cât craioveanul a ţinut frâiele ministerului, procedura era una „excepţional” de corectă şi transparentă, lucru subliniat în repetate rânduri de membri ai guvernului Dăncilă şi de conducerea PSD…

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ