Guvernul PSD-ALDE – Educaţia, mai bine… BIP decât PIB

0

Subfinanţarea sistemului educaţional din România nu este şi nu va fi o prioritate pentru guvernul PSD-ALDE. Pentru acest partid, desprins parcă din coasta adamică comunistă, „înrobirea socială” a românilor este un obiectiv, iar el nu se poate realiza decât dacă nivelul de educaţie şi cunoaştere este unul extrem de limitat. Dezinteresul faţă de evoluţie este manifestat sub toate formele, de la logistica precară la indiferenţa faţă de actul didactic şi nevoile elevilor, numărul lor aflându-se conform statisticilor pe o pantă descendentă. Acest guvern condus de o individă care vorbeşte cu mâinile de teamă să nu deschidă gura nu poate mai mult şi nu-şi doreşte un electorat inteligent. Oglinda guvernului reflectată în Dolj (unde avem alai de lăudăroşi, dar zero „voluntari” cu mandate în a definitiva vreun proiect), 91 de unităţi şcolare din mediul rural au început anul fără autorizaţie sanitară de funcţionare. Autorităţile nu sunt îngrijorate. Se felicită, fiindcă anul trecut erau 140 cu probleme. De mai bine de 15 ani, şcolile acestea nu funcţionează în legalitate pentru că în clădiri nu există apă curentă în sistem centralizat, instalaţii sanitare. Desigur, nu este nicio noutate, dar nici vreun progres. Reţeaua şcolară doljeană nu a suferit modificări importante în 2018-2019 faţă de anul 2016-2019, ba chiar unele structuri din mediul rural s-au desfiinţat din cauza scăderii numărului de copii care să frecventeze cursurile primare. Ceea ce probabil nu poate fi trist pentru doamna Dăncilă, care descoperă gramatica limbii române în miezul vieţii şi totuşi e prim-ministru. Şi nici pentru socialiştii doljeni care, în loc să ajute elevii, virusează instituţiile doar pentru a repeta obsesiv mesajele unor demagogi cu funcţii mai înalte decât ei. Să nu mai zicem că în Dolj 738 de clădiri şcolare nu fac obiectul autorizării la incendiu, iar 52 nu îndeplinesc criteriile de securitate la incendiu. PSD transmite părinţilor că nu e panică, nu e nimeni în pericol, că sunt mici „chichiţe” nepuse la punct. O „chichiţă” cum este şi Colegiul Naţional ”Carol I”, adică acea clădire-monument devenită obiectiv turistic din care se desprind cărămizi zburătoare. Asta, mulţumită tot administraţiei locale PSD care a învârtit hârtiile de reabilitare până a scăpat de ele, prin proceduri şi anulări, prin mutări şi permutări, care au ca rezultat final, după doi ani, mai multe bucăţi de clădire pierdute în stradă. Ce bine că încă nu sunt victime… Altele decât cele private de şansa de a învăţa într-un edificiu istoric de renume. Potrivit Raportului pentru Dezvoltare Globală 2018, întocmit de Banca Mondială (BM), aproximativ 83% din şcolile din România cu performanţe scăzute se află în mediul rural. De asemenea, procentul elevilor cu performanţe ridicate din România este cel mai scăzut din Uniunea Europeană, în concluziile raportului lansat în vara acestui an fiind menţionat că devine imperativă nevoia de a investi mai mult şi mai inteligent în educaţie. Dacă are cine.
Banca Mondială a recomandat României identificarea situaţiilor de excluziune, evaluarea reală a progresului, măsurarea rezultatelor învăţării şi luarea unor decizii informate. PSD-ALDE, preocupate să-l „îngroape” politic pe Dragnea, îngroapă şi sistemul de educaţie pe zi ce trece, mai ales că date recene arată că un sfert dintre copiii din mediul rural abandonează școala înainte să termine clasa a VIII-a. Avem o rată a analfabetismului funcţional de 42% şi suntem “campioni” la nivel european în acest sens. Pentru actuala putere (care se tot slăbeşte) este vital să împartă ajutoare sociale unor oameni care să nu ştie că pot şi că au dreptul la mai mult. Sau să creeze dependenţe în rândul românilor obligaţi să trăiască în frică, pentru a nu desluşi alte orizonturi optimiste cum ar fi înlăturarea PSD de la conducere. Nivelurile de finanţare în educaţia din România sunt printre cele mai scazute din Europa, la 3,1% din PIB în 2017, în timp ce recomandarea UNESCO este cuprinsă între 4% și 6% din PIB pentru a realiza sisteme de educaţie mai performante. Nu este de mirare că raportul Băncii Mondiale arată că absolvenţii de studii superioare sunt percepuţi de angajatorii români ca având competenţe excesiv de teoretice, în timp ce elevii şi absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic au competenţe învechite. Ceea ce mi-a atras atenţia în acest raport este o frază aflată în debutul prezentării: „A merge la şcoală nu este acelaşi lucru cu a învăţa”. Cum, probabil, a fi la putere nu înseamnă a conduce bine.
În speranţa că majoritatea celor aflaţi în structura de guvernare a putut duce până la capăt acest text, fără dificultăţi de înţelegere, propunerea mea este ca acest mare BIP în Educaţie, să fie citit invers şi să aibă o valoare mulţumitoare de 6%.

Senator Mario Ovidiu Oprea

Preşedinte PNL Craiova