Autostrada Piteşti-Sibiu, studiu de fezabilitate făcut din burtă?

O anchetă apărută în ziarul online tracknews.ro cu titlul ”Exclusiv! Celebra autostradă Piteşti-Sibiu e deja furată”, dă fiori pe şira spinării. Jurnalistul Alexandru Căutiş susţine că pentru această autostradă a fost făcut în mod intenţionat un studiu de fezabilitate prost şi „plătit fraudulos”, astfel încât aceasta să nu fie construită în nici două decenii.

0

O condiţie suspectă în licitaţia pentru studiul de fezabilitate
Potrivit lui Alexandru Căutiş, „din această schemă fac parte politicieni, instituţii de stat, societăţi private româneşti, societăţi private străine. Toate îşi dau mâna pentru a fura viitorul acestei ţări”. Conform datelor anchetei, cazul face obiectul unei pângeri depuse la DNA, iar dosarul este în lucru.
Pe scurt, jurnalistul de la tracknews.ro susţine că la licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Piteşti-Sibiu s-a strecurat o condiţie suspectă, care să favorizeze un participant. Condiţia impusă de CNADNR prin caietul de sarcini era, în premieră, o garanţie de bună execuţie de 10% din valoarea contractului (aproximativ 700.000 euro). Cum nicio firmă de proiectare din România nu putea asigura o astfel de garanţe, licitaţia a fost câştigată de firma italienească SPEA, asociată cu firma românească SC Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. Compania îi aparţine lui Dan Stratan, fost director al celebrei Gelsor a lui Sorin Ovidiu Vântu.
„La scurt timp de la câştigarea licitaţiei, deşi Stratan a introdus în schemă firma italienească, în data de 16.06.2015, la sediul CNADNR firma italienească SPEA a semnat un contract de subcontractare cu firma ieşeană Proexrom S.R.L., din Iaşi, excluzând societatea Tecnic, a lui Dan Stratan, pe care tracknews.ro îl suspectează de dualitate în cauză.

Conform plângerii depuse la DNA, GEOSTUD a început să „lucreze” masiv, dar doar pe hârtie
Potrivit anchetei publicaţiei amintite, ”Timp de trei luni , firma Proexrom SRL, din Iaşi, a solicitat firmei italieneşti SPEA să înceapă activitatea de investigaţii în teren, forarea pentru a vedea structura pe care se va construi autostrada. Nu a primit niciun răspuns din partea italiană. Nici nu prea avea de unde, căci era un singur angajat în România care trebuia să se ocupe de această chestiune. Au început în schimb presiunile din partea firmei italiene pentru ca firma românească Proexrom să renunţe la a face vreo lucrare şi, mai ales, să emită rezultatele studiului geotehnic fără foraje şi încercări de laborator*. Ceea ce înseamnă că li se cerea să dea un studiu de fezabilitate fictiv”, susţine ancheta tracknews.ro. ”În ciuda presiunilor, firma românească a executat 399 investigaţii geotehnice, incluzând foraje şi teste in-situ”, informează tracknews.ro care mai informează că în cele din urmă, SPEA a renunţat la societatea Proexrom şi a angajat firma GEOSTUD SRL, ”care avea bunul renume că lucrase la celebrul tronson surpat de autostradă, Orăştie-Sibiu. Potrivit plângerii depuse la DNA, GEOSTUD a început să „lucreze” masiv, dar doar pe hârtie. La o verificare pe un anumit tronson a celor care au depus plângerea a rezultat că din 55 de foraje de mare adâncime nu fuseseră executate decât 5, restul fiind fictive. Adică în loc să sondeze terenul la adâncimi de 6-35 metri, conform caietului de sarcini, au zgârmat puţin pământul cât să pară că au făcut forajul. În acest fel firma GEOSTUD, se arată în plângerea de la DNA, a terminat rapid de făcut studiul de fezabilitate, dar din burtă.”, mai informează tracknews.ro.

(Cititi materialul complet aici: //www.tracknews.ro/exclusiv-celebra-autostrada-pitesti-sibiu-e-deja-furata-70978/)