Chiar dacă, până în acest moment, nu există nici măcar un centimetru din autostrada Craiova – Piteşti, subiectul şi-ar putea face liniştit loc în manualele de istorie pentru ca generaţiile viitoare să afle cum şi când s-a născut proiectul pe care, dacă au noroc, urmaşii lor l-ar putea inaugura. De preferat, înainte de apariţia autovehiculelor zburătoare. Singura necunoscută este denumirea sub care va fi consemnată de către istorici această legătură mult aşteptată dintre Craiova şi Piteşti.

De la drum expres la autostradă şi iar drum expres…
Gândit, iniţial, drept drum expres sub guvernarea liberală, proiectul a fost abandonat rapid în favoarea Autostrăzii Sudului, un alt proiect născut mort prin vremea în care România mirosea aerul îmbietor al Uniunii Europene. Disperarea şoferilor şi a investitorilor din această zonă a ţării a făcut însă ca acesta să fie dezgropat destul de rapid şi purtat precum moaştele cuvioasei Paraschieva pentru a atrage un electorat dornic să creadă în minuni. Şi, la fel ca în cazul spectacolelor cu public evlavios manageriate de Biserică, rugăciunile votanţilor s-au evaporat, iar minunea a întârziat să apară. „Procesiunea“ s-a repetat de-atunci la fiecare ciclu electoral, cu mai mult sau mai puţin succes la public, ultima reprezentaţie având loc la alegerile parlamentare din 2016 când social-democraţii au supralicitat, oferind şi un termen limită pentru finalizarea autostrăzii: 2021! La scurt timp, proiectul a fost „ajustat“, fiind transformat din autostradă în drum expres. „Diferenţa faţă de autostradă este că nu are şi benzile de refugiu. Şi mai e o diferenţă… Foarte importantă! Va fi gata în doi ani! Ministerul Transporturilor a luat, recent, decizia de a construi drum expres de mare viteză şi nu autostradă, la presiunea parlamentarilor PSD din Oltenia care doresc o soluţie rapidă şi adaptată nevoilor de trafic“, explica, printr-o postare pe pagina de facebook, ministrul Lia Olguţa Vasilescu.
Lunile treceau, iar drumul expres părea bătut în cuie. Ba chiar, pe finalul anului, a apărut şi finanţarea pentru acest proiect. Ce-i drept, nu erau câteva sute de milioane de euro, nici măcar câteva zeci, ci doar 1,6 milioane de euro, adică puţin peste 1% din valoarea totată estimată. „Comisia de buget-finanţe a Camerei Deputaţilor a aprobat bugetul Ministerului Transporturilor. În acest buget este prevăzută suma de 7.386.000.000 lei pentru construirea drumului expres Craiova – Piteşti. Conform documentelor prezentate de ministrul transporturilor, în anul 2018 vor demara lucrările la drumul dorit de o întreagă regiune: Craiova-Piteşti“, anunţa liderul PSD Dolj, deputatul Claudiu Manda. Mult, puţin, măcar era un început. Apoi s-a schimbat schimbarea!

…şi retur!
Dar cum nu aduce anul ce aduce ceasul, odată cu instalarea Guvernului Dăncilă, „drumul expres“ Craiova – Piteşti s-a dat peste cap şi s-a prefăcut, din nou, în autostradă. Cel puţin asta apare în Programul de Guvernare 2018 – 2020 prezentat recent de coaliţia PSD – ALDE. Mai mult, deşi pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, proiectul „drumului expres“ este evaluat la 1,06 miliarde de euro, în „Biblia“ Guvernului Dăncilă costurile scad la 908 milioane de euro. Care este motivul pentru această schimbare bruscă încă nu se ştie, însă este greu de crezut că ar fi o simplă eroare. În schimb, ar putea fi o manevră pentru amânarea acestui proiect spre 2020, atunci când, probabil, va învia sub forma unei noi promisiuni. Asta dacă nu cumva Guvernul PSD IV de peste şase luni va privi drumul cu alţi ochi!