În primăvara anului 2015, în prezenţa ambasadorului chinez la Bucureşti, Xu Feihong, premierul României de la acea vreme, Victor Ponta, punea simbolic piatra de temelie la viitorul cartier de locuinţe de pe strada Caracal, un proiect de peste 35 de milioane de euro dezvoltat de firma Shandong Ningjiang Construction Group, ce ar fi trebuit să reprezinte „cartea de vizită“ a firmei chineze care visa să-şi facă intrarea pe piaţa din Uniunea Europeană. De menţionat este faptul că, exact cu şase luni înainte de demararea lucrărilor, proiectul primise „binecuvântarea“ inclusiv din partea guvernului chinez, care, prin intermediul Băncii de Dezvoltare a Chinei, semnase un memorandum cu Primăria Craiova şi firma Shandong Ningjian Construction Group pentru finanţarea investiţiei. Şi, cel puţin la început, lucrurile păreau a merge în direcţia potrivită, şantierul de pe strada Caracal mişunând de muncitori şi utilaje. Doar că minunea n-a durat prea mult şi, încet-încet, atât muncitorii cât şi utilajele au început să dispară din peisaj, alungate de întârzierile tot mai mari cu plata facturilor de către chinezi. Aşa se face că, după nici jumătate de an de la începerea lucrărilor, construcţia cartierului s-a blocat. Şi au rămas aşa până în vara anului trecut, când, pentru o scurtă perioadă, şantierul s-a animat din nou. A fost însă doar un foc de paie care s-a stins imediat ce bruma de bani intrată în bugetul constructorului s-a evaporat.

Diversiunea China Railway
Presaţi de timp şi de autorităţile locale, reprezentanţii Shandong Ningjian Construction Group au încercat, în primăvara acestui an, un ultim truc, cerând răgaz pentru a preda proiectul unui alte firme chineze. Aşa a fost introdusă în ecuaţie firma China Railway 14th Bureau Group Co. Ltd., una dintre cele mai mari unităţi de profil de pe continentul asiatic, care ar fi fost de acord să finalizeze proiectul. „Compania noastră (China Railway 14th Bureau Group Co. Ltd. n.red.) a hotărât să cumpere compania ţintă (SC Shandong Ningjian Construction Group Investment România SRL n.red.), precum şi proiectul ţintă al acesteia (Cartierul Chinezesc din Craiova n.red.). (…) de la data de 24 martie a.c., dată la care v-am confirmat începerea demersurilor legale, (…) am realizat deja următoarele proceduri: Due diligence financiar, fiscal şi legal, Evaluarea internă şi aprobarea conducerii, precum şi a consiliului de administraţie, negocieri purtate cu acţionarul companiei ţintă (SC Shandong Ningjian Construction n.red.) şi încheierea unui acord provizoriu (…), semnarea unui protocol de due diligence, audit financiar şi evaluarea activelor şi demararea procedurilor“, se menţiona într-o scrisoare transmisă de compania chineză municipalităţii craiovene prin care se solicita o prelungire cu 60 de zile a termenului de graţie oferit de autorităţile locale pentru reluarea lucrărilor. În ciuda numeroaselor promisiuni şi „scrisori de garanţie“, lucrările n-au mai fost reluate, termenul până la care chinezi urmau să vină cu bani şi să reînceapă lucrul expirând la sfârşitul săptămânii trecute.

Problema se mută în curtea primăriei
Sătui de promisiuni deşarte, reprezentanţii municipalităţii au refuzat să acorde un alt termen, astfel că părţii chineze nu i-a rămas decât un singur lucru: să predea municipalităţii întreaga investiţie executată, aşa cum era prevăzut în contractul încheiat cu Primăria Craiova. „Compania Shandong Ningjian Construction Group Investment Romania S.R,L., având ca acţionar unic compania Shandong Ningjian Construction Group co. LTD. din R.P. Chineză, a participat, în urmă cu trei ani, la o licitaţie publică organizată de Primăria Municipiului Craiova, având ca scop finanţarea şi construcţia unui proiect de 1819 unităţi locative precum şi alte spaţii complementare în valoare de aproximativ 55 milioane de euro, întreaga sumă urmând a fi asigurată integral de către compania noastră. După obţinerea autorizaţiilor, construcţia a demarat foarte bine însă, la sfârşitul anului 2015, au fost suspendate lucrările datorită problemelor financiare cu care se confrunta acţionarul unic al companiei în R.P. Chineză. De atunci şi până în prezent, au fost făcute demersuri consistente pentru găsirea unor soluţii pentru rezolvarea problemei finanţării proiectului. Procedurile birocratice complexe din ambele ţări, analizele de lungă durată ale băncilor care au fost solicitate sau şi-au oferit serviciile pentru creditarea proiectului, căderea bursei chineze din 2015-2016, sunt doar câteva dintre elementele care au complicat şi mai mult situaţia noastră.
În urmă cu aproximativ 5 luni, compania China Railway l-4th Bureau Group Co., Ltd din Shandong şi-a manifestat intenţia de a prelua şi continua acest proiect. Au început demersurile, însă fiind o companie chineză de stat, auditul financiar, raportul de due diligence juridic, raportul de audit intern, precum şi celelalte proceduri naţionale de avizare a investiţiei în străinătate, necesită o lungă perioadă de timp. În paralel, acţionarul majoritar al companiei noastre a reuşit să primescă acordul unei băci din Hong Kong pentru accesarea unui credit care să acopere financiar terminarea proiectului. Ambele variante sunt în prezent în derulare şi mai au nevoie faţă de cele două luni aprobate de Consiliul Local de încă aproximativ 30-40 zile pentru a fi finalizate şi pentru a transfera în contul societăţii suma necesară pentru a respecta Actul adiţional la contractul de concesiune încheiat cu Primăria Municipiului Craiova. Am solicitat această prelungire de termen, dar Primăria Municipiului Craiova a decis să nu o aprobe. În această situaţie, acţionarul unic al companiei Shanoong Ningjian Construction Group Investment Romania S.R.L. a decis să respecte decizia primăriei, cât şi prevederile contractului şi să predea municipalităţii întreaga investiţie executată până acum.
Am sperat că vom găsi înţelegera necesară din partea administraţiei locale pentru a ne ajuta să depăşim acest moment financiar dificil cu care ne confruntăm, având în vedere şi perioada foarte scurtă în care ne puteam redresa, însă recunoaştem dreptul autorităţii contractante de a solicita respectarea integrală a contractului asumat. Compania noastră pierde astfel cei aproximativ 8 milioane de euro care au fost investiţi în proiectul din municipiul Craiova.
Mai mult decât atât, în semn de respect faţă de locuitorii municipiului Craiova, am hotarât să transferăm cu titlu gratuit Proiectul Tehnic, Studiul de Fezabilitate, detaliile de execuţie, autorizaţia de construire, precum şi toate celelalte elemente tehnice, astfel încât lucrările să poată fi continuate imediat după ce va fi găsită o soluţie de finanţare. Ne cerem scuze pe această cale tuturor craiovenilor, în special celor peste 2000 de familii înscrise pe lista de aşteptare a Primăriei, pentru această situaţie neplăcută, dar avem convingerea că acest proiect se va finaliza, iar municipiul Craiova se va mândri în scurt timp cu această investiţie, cea mai mare în domeniul rezidenţial din România, după Decembrie 1989.
Vă asigurăm de onestitatea şi bunele noastre intenţii, pe care le-am avut încă de la început şi ne dorim ca în viitorul apropiat compania noastră să poată avea şansa să revină în frumoasa dumneavoastră ţară“, se arată în comunicatul semnat de Wang Jian, reprezentantul legal al Shandong Ningjian Construction Group.

Ce urmează?
Prezentat până nu demult drept un „proiect de succes“ de fosta administraţie, cartierul de locuinţe de pe strada Caracal a sfârşit prin a deveni un fiasco total care ar putea atârna greu în bătălia electorală de peste trei ani. Tocmai din acest motiv, actuala conducere a Primăriei Craiova va face tot posibilul pentru a vedea finalizat acest proiect. Cel mai probabil, în urma unor noi licitaţii vor fi alese alte firme care să construiască cele 1.800 de locuinţe. Deşi nu există informaţii certe în acest moment, se pare că municipalitatea va merge pe varianta lotizării celor 23 de blocuri pe care le prevede proiectul, pentru a evita astfel un nou episod stânjenitor de genul celui abia încheiat.