Cabinetele medicilor de familie doljeni au devenit birouri de acte

Sistem informatic modern pentru care au fost alocate milioane de euro, card de sănătate şi dosar electronic al asiguratului, acestea ar fi trebuit să înlesnească întrevederea medicului de familie cu pacienţii. În judeţul Dolj, birocraţia pare însa nu avea leac, cel puţin după spusele cadrelor medicale. Pe lângă faptul că sunt nevoiţi să ceară periodic adeverinţe din care să rezulte că pacientul este asigurat, medicii de familie au de completat şi o fişă a fiecărui pacient care ajunge la consultaţie.

0

Imediat după derularea actului medical, medicul de familie trece la completarea unui formular cu privire la starea pacientului. Totul se face în format electronic şi sub presiunea celor care aşteaptă la uşă să fie consultaţi. Pacienţii îşi pierd răbdarea de cele mai multe ori, mai ales că programările se decalează cu zeci de minute. „După ce consultăm şi eliberăm reţeta, trebuie să completăm un formular cu date despre pacient. Facem acest lucru la fiecare consultaţie. Se pierd minute şi acolo şi chiar dacă pare banal, toate se adună şi sunt în detrimentul pacientului. Ne vom transforma în birou de acte, cât de curând. S-au făcut atâtea demersuri cu acest sistem informatic, cu acele carduri de sănătate, dar până la urmă tot hârtiile par a fi sfinte. În acest ritm nu vom evolua, este clar acest lucru”, a precizat unul dintre medicii de familie din Craiova.

„Nu înţeleg de ce ne mai programăm”
La rândul lor, pacienţii sunt nevoiţi să se adapteze realităţii şi îşi impun să reziste sincopelor apărute. „Nu te mai poţi baza pe programare. Nu înţeleg de ce ne mai programăm dacă situaţia de aici este cu totul alta. Aştept de 35 de minute şi nu pentru că au fost urgenţe, ci pentru că aşa funcţionează sistemul. Când intri, nici nu ai timp să vorbeşti cu doctorul că trebuie completate mai nu ştiu ce fişe şi formulare. Te consultă repede şi trece la interviu. Este greu şi de dumnealor şi îi înţelegem. Vina nu este aici, ci acolo unde minţile luminate iau decizii. Dar nu e timpul lor la mijloc şi nu le pasă”, a spus, dezamagită, Maria Florea din Craiova.

„Le-aş propune domnilor care iau decizii să vină două-trei zile la noi în cabinete”
Nici în mediul rural situaţia nu este una mai bună. Deşi cazurile nu sunt comparabile cu cele din mediul urban, probleme apar şi aici. Coasiguraţii trebuie să aducă periodic adeverinţe de la Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, ceea ce implică drumuri la Craiova şi automat neplăceri cauzate pacienţilor. „În loc să ne ocupăm mai mult timp de omul bolnav, trebuie să fim foarte atenţi cu birocraţia. Ba formulare, ba adeverinţe. Sunt zile când sistemul nu funcţionează. Noi avem foarte mulţi vârstnici şi este greu să lucrezi cu dumnealor. Le-am spus în primă fază că datorită acestor carduri va fi mai simplu pentru ei. Acum îi ţinem pe la uşă sau îi chemăm să revină după reţetă când îşi revine sistemul. Le-aş propune domnilor care iau decizii să vină două trei zile la noi în cabinete să vadă în ce condiţii ne desfăşurăm actul medical”, a precizat un medic din familie din Brădeşti.

Click-ul care face diferenţa
În tot acest timp, autorităţile emit comunicate despre starea de bine din sistem şi întocmesc noi statistici cu şi despre cardurile de sănătate. Nici nu mai contează care este realitatea şi de ce pacienţii şi medicii de familie sunt nevoiţi să se adapteze şi să citească, din presa internaţională, cum stau lucrurile peste hotare. În ţările europene, cu un simplu click se află istoricul asiguratului şi astfel se evită suita de hârtii şi hârtiuţe.