Primăria Craiova, stânga-împrejur cu taxa de parcare

Încă un episod din epopeea minut cu minut a parcărilor din Craiova. După ce au instituit mai întâi taxa de parcare generalizată, apoi taxa de parcare specială pentru zona centrală, edilii fac un pas înapoi şi introduc excepţii la regulă. Scapă de taxa de parcare pompierii şi autobuzele RAT, potrivit unui proiect aflat pe ordinea de zi a şedinţei de consiliu local din această lună. În principiu, căci documentul supus votului aleşilor locali lasă loc de interpretări.

0

Taxa de parcare curentă are o carieră de ani buni în documentele administraţiei locale craiovene. Încă de la început, aleşii locali au prevăzut excepţii de la plata acesteia, scutind de la plată instituţiile publice. Asta până la finele anului trecut, când, prin hotărârea privind taxele şi impozitele locale pe 2017, au fost eliminate excepţiile, taxa de parcare fiind astfel generalizată. Măsura a fost menţinută şi în regulamentul părcărilor, adoptat ulterior de consiliul local, care prevedea la art. 13 că „persoanele fizice şi juridice cu domiciliu/sediu/reşedinţă în municipiul Craiova care au în proprietate autovehicule înregistrate în evidenţa fiscală a Direcţiei Impozite şi Taxe a Municipiului Craiova, au obligaţia de a solicita şi achita contravaloarea taxei vinietei”. La pachet, prin acelaşi proiect de hotărâre, aleşii locali aprobau, luna trecută, deja celebra taxă de parcare cu plata prin SMS pentru vreo 150 de locuri de parcare amplasate pe trei străzi din zona centrală.

RAT-ul, scutit de taxa de parcare

Generalizarea taxei de parcare curentă a generat discuţii la nivelul aparatului Primăriei Craiova şi al instituţiilor publice vizate, în premieră, de mai sus pomenita taxă, printre entităţile transformate în contribuabili aflându-se instituţiile de ordine publică, dar şi unităţile subordonate Consiliului Local Municipal, care şi-ar fi plătit, inevitabil, taxa către bugetul local din veniturile alocate din aceeaşi sursă. Rezultatul „dezbaterilor” este un nou proiect de hotărâre a consiliului local, care reinstituie scutirile la plata taxei de parcare, pentru două categorii de contribuabili. În primul rând, scapă de plata taxei SRL-ul municipal de transport, după cum arată unul dintre paragrafele propuse spre a fi introduse în regulamentul parcărilor. „Utilizarea domeniului public de către autovehiculele aparţinând operatorilor de transport şi transportatorilor autorizaţi, în exercitarea serviciului de transport public local conform Legii 92/2007 a serviciilor de transport public local, cu modificările şi completările ulterioare, nu se consideră parcare curentă pe domeniul public”, prevede acesta.

Parcarea, extremă urgenţă

De aceeaşi scutire se bucură, dacă modificarea regulamentului va fi votată în CLM, şi „autorităţile şi organismele” din componenţa Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. „(3) Utilizarea domeniului public de către autovehiculele din parcul auto al autorităţilor şi organismelor din componenţa Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă prevăzut în OUG nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, care utilizează locurile publice pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate, nu se consideră parcare curentă pe domeniul public”, arată un alt paragraf care urmează a completa regulamentul parcărilor. Aici prevederea e ceva mai neclară. Asta pentru că din Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă fac parte, pe lângă IGSU, şi comitetele pentru situaţii de urgenţă, constituite atât la nivel central, cât şi local. CJSU Dolj are, spre exemplu, 52 de membri, reprezentând câteva zeci de entităţi, unităţi deconcentrate, autorităţi ale administraţiei publice locale şi judeţene, dar şi societăţi comerciale, de stat şi private. Ceea ce poate da naştere la suspiciuni, căci nu pare la fel de justificat să scuteşti la plată, spre exemplu, Jandarmeria şi SMURD-ul, la pachet cu sucursalele Telekom, Distrigaz sau OMW Petrom.

Se schimbă modificarea

O altă modificare priveşte chiar articolul care defineşte obligaţia plăţii taxei de parcare, care, potrivit proiectului înaintat CLM, va avea următoarea formă: Articolul 13 alineatul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins: „(1) Persoanele fizice şi juridice cu domiciliul/sediul/reşedinţa în municipiul Craiova care au în proprietate autovehiculele înregistrate în evidenţa fiscală a Direcţiei Impozite şi Taxe a Municipiului Craiova, care utilizează în mod curent parcările de pe domeniul public, cu excepţia celor prevăzute la secţiunea 2.2 Parcarea pe domeniul public cu plată prin SMS, semnalizată cu indicatorul Parcare cu plată, au obligaţia de a achita taxa de parcare şi de a solicita eliberarea vinietei”, ceea ce poate duce la interpretarea că persoanele şi firmele cu maşini înmatriculate şi luate în evidenţa DIT la Craiova pot evita plata taxei dacă se angajează să nu parcheze în localitate. Cel puţin atâta vreme cât nu le depistează cineva. La fel, propoziția „care utilizează în mod curent parcările de pe domeniul public” pare să le acorde scutire celor care nu parchează în parcările amenajate, ci pur şi simplu pe trotuar sau pe spaţiul verde.