Guvernul PSD s-a jucat de-a alocările bugetare pentru cea mai importantă investiţie a Olteniei
Autostrada „Speranţei”, îngopată de Grindeanu?

Plecarea din scaunul de premier a tehnocratului Cioloş şi înscăunarea guvernului PSD-ALDE-Minorităţi, condus de timişoreanul Sorin Grindeanu, se lasă cu surprize nu tocmai plăcute pentru craioveni. Conform proiectului de buget propus de Guvern şi aprobat de Parlament, soarta autostrăzii Craiova-Piteşti a devenit incertă ca urmare a tăierii semnificative a fondurilor necesare întocmirii unui studiu de fezabilitate profesionist. Parcă pentru a crea o şi mai mare confuzie, acelaşi buget prevede o sumă modică pentru un ipotetic drum expres Craiova-Bucureşti, menit, probabil, să înlocuiască autostrada cu acelaşi nume. Această schimbare, dacă se va pune în aplicare, îl va face fericit pe răposatul, din punct de vedere politic, evident, ex-ministrul transporturilor Radu Berceanu, cel care a fost primul politician doljean care a susţinut că nu avem nevoie de o autostradă spre Bucureşti, ci de... Autostrada Sudului, care să ne lege de Alexandria lui Liviu Dragnea. Şi, sigur pe sine, a rupt la propriu studiul de fezabilitate al drumului expres întocmit pe vremea lui Orban!

0

„Vreţi autostradă?… Să vedem dacă meritaţi măcar un drum expres. Până atunci, mulţumiţi-ne că există un drum asfaltat până la Bucureşti!“, pare a spune clasa politică românească oltenilor care năzuiesc să nu mai străbată cei 200 de kilometri până la Bucureşti în patru ore, ca în prezent.

Ludovic Orban

Orban ne-a dat speranţe
Istoria autostrăzii Craiova-Bucureşti este una tristă pentru olteni. Primul care a îndrăznit să gândească o punte de legătură între capitala Olteniei şi capitala ţării a fost, culmea, Ludovic Orban, un ardelean ajuns ministru al transporturilor în cabinetul liberal condus de Călin Popescu-Tăriceanu. Având în vedere nivelul de trafic din anul 2007, când proiectul a fost dezbătut, Orban a mers pe varianta construirii unui drum expres şi a introdus-o în memorandumul semnat la privatizarea uzinei de automobile Ford. Ca orice ministru gospodar, liberalul a întocmit o hotărâre de guvern prin care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei şi finanţarea pentru realizarea studiului de fezabilitate. Până la terminarea mandatului său, în 2008, SF-ul a fost întocmit şi recepţionat, rămânând ca următorul guvern să demareze efectiv construcţia drumului expres Craiova-Piteşti.

Radu Berceanu

De la dreapta la stânga, toţi o apă şi-un pământ!
Norocul părea să-i fi luat în braţe pe olteni după alegerile din 2008, atunci când PD-L-ul a câştigat scrutinul, iar la Ministerul Transporturilor a fost înscăunat un craiovean cu rădăcini vâlcene. Nimeni nu se gândea că tocmai un craiovean va îngropa acest proiect, dar realitatea a fost una cruntă pentru noi toţi. De la înălţimea funcţiei pe care vremelnic a ocupat-o, Berceanu a decretat că nu se va mai face drumul expres propus de Orban, ci o autostradă a Sudului care să se întretaie cu actuala autostradă Bucureşti-Piteşti în apropierea Capitalei. „Nu se va mai face drumul expres Craiova-Piteşti, care va deveni acum autostradă. Această autostradă va pleca de undeva din sudul Craiovei şi va străpunge undeva Autostrada Piteşti-Bucureşti”, a declarat la vremea respectivă Radu Berceanu, citat de agenţia de presă Hotnews.ro. După cum se poate observa şi în prezent, proiectul lui Berceanu, în măsura în care a fost unul serios, premisă de care noi ne îndoim, s-a născut mort din faşă. Din gură a fost uşor de realizat, faptic nici în prezent nu există un studiu de fezabilitate realist al acestei fantasmagorii edilitare. Berceanu a plecat de la minister, iar despre o punte de legătură între Craiova şi Bucureşti nu s-a mai discutat până când uriaşa coaliţie USL nu a ajuns la guvernare. Atunci, premierul Victor Ponta, flancat de primarul în funcţie al Craiovei, actualul ministru Lia Olguţa Vasilescu, a jurat că până la încheierea mandatului său se va demara construcţia autostrăzii mult visate de olteni. „Până în 2016 o să reuşesc să fac autostrada Piteşti-Craiova“, a declarat premierul Ponta în 2013, citat de adevarul.ro. La rândul său, Lia Olguţa Vasilescu a ţinut să ne asigure pe toţi că viitorul va fi unul roz: „Am avut emoţii că domnul Dragnea (ministrul dezvoltării, Liviu Dragnea, n.r.) ar putea să tragă autostrada de sud pe la Alexandria. Desigur, şi aceea era bună pentru noi, însă mai importantă pentru noi este autostrada Piteşti-Craiova, pentru că ne leagă de un alt oraş important pentru industria de maşini, iar Ford a cerut autostradă care să ne lege de Piteşti. Putem spune acum că vom avea autostradă până la Constanţa şi nu mai pot spune investitorii că nu pot veni la Craiova din cauza infrastructurii care nu le permite să-şi scoată producţia din fabrică”, a declarat actualul ministru al muncii, după cum ne relevă mediafax.ro. Ca şi în cazul colegilor întru politică, democrat-liberalii, şi pesediştii una au vorbit şi alta (n-)au făcut!

Răzvan Alexandru Cuc – ministrul transporturilor

Cioloş a vrut!
Între timp, Ponta este doar istorie, iar Craiova se pregăteşte de alegeri anticipate pentru postul de primar, fostul edil alegând să meargă la Bucureşti, chiar dacă nu pe autostradă. Speranţele craiovenilor într-o autostradă au renăscut, culmea, în timpul mult hulitei guvernări tehnocrate. Renunţând la aberaţia propusă de Ponta, realizarea autostrăzii printr-un parteneriat public-privat, Cioloş a finanţat reactualizarea unui studiu de fezabilitate mai vechi al acesteia, la încheierea mandatului său fiind deja demarate procedurile de achiziţie a serviciului. Numai că, odată cu instalarea guvernului Grindeanu, lucrurile au intrat într-o zonă de nebuloasă, nimeni neînţelegând ce urmează să se întâmple. E adevărat, în bugetul propus şi aprobat Ministerului Transporturilor, ministrul Cuc a prevăzut pentru studiul de fezabilitate suma de 19 milioane de lei, însă suma este abia la jumătatea necesarului estimat de 39 milioane lei. În acelaşi timp, brusc, guvernul PSD-ALDE a repus pe tapet varianta unui drum expres, acelaşi Cuc prevăzând în buget suma de 161.000 lei pentru un studiu de fezabilitate necesar demarării construcţiilor acestuia.

Stroe vrea clarificări, Gust ameninţă că scoate oltenii în stradă!
„Autostrada Craiova-Piteşti este în primul rând o necesitate pentru dezvoltarea economică a zonei. Un obiectiv care ar putea transforma Doljul, şi nu numai, din judeţul cu cei mai mulţi asistaţi social într-unul în care şomajul să tindă către zero, iar tinerii să îşi dorească să înveţe să profeseze la ei acasă. Aceasta este starea de fapt de la care pornim. Dacă adăugăm acesteia şi faptul că principalul investitor existent în Craiova, respectiv Automobile Ford, îşi dimensionează producţia, planul de investiţii şi viitorul fabricii în funcţie de aceast obiectiv, atunci lucrurile devin şi mai presante pentru realizarea autostrăzii. Am crezut că există un consens general politico-administrativ pe această speţă. Luând în considerare, însă, toate informaţiile contradictorii din bugetul de stat, coroborate cu cele existente deja oficial în sistemul e-licitaţie, am luat decizia de a transmite ministrului transporturilor o întrebare/interpelare în răspunsul căreia să ne lămurească, de fapt, ce se va face în privinţa acestui obiectiv în anul 2017. Am înţeles că nu este o prioritate de grad 0, deşi pentru doljeni şi craioveni este de mare nevoie, dar e obligatoriu să ne clarifice cum şi când vom ajunge să avem o cale de acces vitală pentru dezvoltarea noastră“, a declarat, în exclusivitate pentru Indiscret în Oltenia, deputatul liberal Ionuţ Stroe.
La rândul său, politicianul care poate s-a zbătut cel mai mult pentru realizarea acestei autostrăzi în ultimii ani, fostul deputat Florentin Gust, este convins că nici în următorii patru ani oltenii nu vor avea parte de o autostradă: „Pentru mine este foarte clar că autostrada Olteniei este ca şi autostrada suspendată a lui Oprescu! Din punctul meu de vedere, nici PSD-ul, nici PNL-ul, nu au lideri care să dea cu pumnul în masă şi să se lupte pentru ceea ce îşi doresc craiovenii. Oltenii au înţeles că o autostradă care să lege regiunea de restul ţării înseamnă dezvoltare, dar, din păcate, politicienii doljeni au ales să fluture acest obiectiv strategic doar în campanie şi să îi ameţească pe oameni cu acest vis frumos. Eu, ca militant înverşunat al proiectului autostrăzii, înţeleg că există o singură cale pentru ca visul nostru să se împlinească: să ne dăm mâna cu toţii şi să protestăm până când această autostradă se va face. Ca atare, începând cu luna martie, vom relua protestul început anul trecut şi vom reface lanţul uman numit simbolic «Oltenia vrea autostradă!»“.
Interesant de subliniat faptul că parlamentarii doljeni ai partidului de guvernământ s-au ferit să discute despre acest subiect în puţinele ieşiri publice pe care le-au avut de la adoptarea bugetului. Totuşi, conform unor surse interne din PSD Dolj, Claudiu Manda şi Lia Olguţa Vasilescu, vicepreşedinte al Senatului, respectiv ministrul muncii, ar fi purtat discuţii pe această temă cu premierul Grindeanu şi ar fi primit asigurări că investiţia va fi susţinută în perioada imediat următoare de către Guvern. Dar, precum prea bine s-a văzut, la olteni, de la vorbe la fapte este cale tare lungă!

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ