Deși șeful Ford Europa cere întoarcerea la modelele termice
Ford Otosan merge înainte cu pariul pe mașinile electrice

Preluată în vara lui 2022 de concernul turc Ford Otosan, Uzina Ford de la Craiova ar trebui să joace un rol important în strategia mărcii americane în zona vehiculelor electrice, aici urmând să fie produse mai multe modele 100% electrice, precum Transit Courier, Tourneo Courier, dar și E-Puma, cel mai bine vândut model al Ford în ultimii ani. Deși planul de „electrificare“ al fabricii de la Craiova merge înainte, contextul actual pare să se fi schimbat radical în ultimii doi, iar „visul electric“ s-a transformat într-un coșmar pentru mulți producători auto europeni. Acest lucru l-a făcut pe șeful Ford Europa, Gunnar Herrmann, să declare, nu mai departe de acum două luni, într-un interviu din presa germană, că pentru a mai exista pe piață Ford trebuie să se întoarcă la motoarele termice deoarece cele electrice sunt o pierdere pentru companie.

0

Ford Otosan Craiova a marcat, la finalul săptămânii trecute, inaugurarea unei noi linii de asamblare a bateriilor, destinată să sprijine producția viitoare de vehicule electrice ce vor fi produse aici. După cum a fost anunțat anterior, Ford Otosan Craiova va începe chiar din acest an producția versiunilor electrice ale modelelor Ford Transit Courier, Ford Tourneo Courier, precum și Puma Gen-E, ca parte a investiției de 490 milioane de euro anunțate în 2022, când Ford Otosan a preluat uzina din Craiova. „Ford Otosan Craiova este una dintre cele mai moderne și automatizate unități de producție auto din Europa și suntem mândri să fim primul producător din România care fabrică vehicule electrice în inima Olteniei. Primele livrări sunt așteptate în primăvara anului 2025, iar modelele electrice pe care uzina noastră le va produce în curând vor completa gama actuală de modele Ford, jucând un rol esențial în strategia de electrificare a companiei la nivel european”, a declarat Fırat Elhüseyni, președintele Ford Otosan România.
Conform reprezentanților companiei, la uzina Ford Otosan Craiova se vor asambla bateriile care vor echipa modelele E-Transit Courier, E-Tourneo Courier și Puma Gen-E, model ce urmează a fi prezentat de Ford în Europa în luna decembrie. Bateriile vor fi asamblate în secția de motoare și apoi transportate în secția de asamblare finală a vehiculelor printr-un conveior aerian. Noua linie de producție pentru vehicule electrice include o serie de stații automatizate, operate de roboți și coboți, precum și stații manuale, operate de personal uman. Suprafața totală a noii zone de asamblare a bateriilor este de peste 4000 mp, incluzând și zonele logistice aferente, fiind complet integrată în procesele de fabricație existente.

Șeful Ford Europa vrea mai multe modele cu motoare termice

Totuși, optimismul conducerii Ford România nu este aproape deloc împărtășit de către președintele Ford Europa, Gunnar Herrmann, care, într-un interviu acordat presei  germane în urmă cu nici două luni, avertiza faptul că, pentru a mai exista pe piață, „Ford trebuie să se întoarcă la motoarele termice pentru că cele electrice sunt o pierdere pentru companie“. El dădea ca exemplu modernizarea fabricii din Koln, care a costat Ford peste două miliarde de euro, spunând că mașinile Ford electrice produse acolo aduc pierderi de până la 44.000 de euro pe fiecare unitate comercializată. Gunnar Herrmann susține că Ford Europa trebuie să readucă în prim-plan mașinile mai ieftine hybrid, care merg pe benzină.
Declarațiile șefului Ford Europa sunt susținute de cifre, compania americană înregistrând vânzări foarte bune ale modelelor cu motoare termice și hybride, atât în anul 2023, cât și în acest an.

Nori negri peste piața auto din Europa

Însă nu doar declarațiile șefului Ford Europa ar trebui să-i îngrijoreze pe turcii de la Otosan, ci și situația de ansamblu a pieței auto europene, acolo unde mai mulți producători fac un pas când vine vorba despre trecerea la electric. Unul dintre ele ar fi cel al Volvo, care a revenit asupra termenului la care urma să renunțe la motoarele termice în favoarea celor cu încărcare la priză, ducându-l până dincolo de 2030. De departe însă, cel mai recent exemplu este al gigantului german Volkswagen, care trece printr-o criză nemaiîntâlnită, provocată, spun mulți, de vânzările extrem de mici ale modelelor electrice, pe care compania pariase masiv. Conform Politico, în 2023, vehiculele electrice au reprezentat doar 8,3 % din vânzările VW, procent care ar putea fi chiar mai mic în acest an. Din acest motiv, gigantul german a anunțat că renunță la jumătate din angajații din Germania care produceau modelele electrice ID. Scenariul s-ar putea repeta însă și în cazul altor producători europeni, care nu reușesc să concureze pe acest segment cu modelele ieftine propuse de companiile chineze, care încep să acapareze, încet dar sigur, toate piețele de pe glob.

Dacă nu e stricată, n-o repara

Interesant este că, în ultimii doi ani, Ford a înregistrat cifre foarte bune, atât în ceea ce privește producția de la Craiova, cât și vânzările modelelor produse aici. Pentru cine nu știe, la uzina din Bănie se produc, în prezent, versiunile cu motoare pe combustie ale modelelor Ford Transit Courier, Tourneo Courier și Puma, acesta din urmă fiind unul dintre cel mai bine vândute modele Ford în Europa. Tot aici este fabricat și renumitul motor 1.0l EcoBoost, recunoscut pe plan mondial. Vânzările foarte bune au făcut ca uzina din Craiova să opereze în trei schimburi, atât în zona de producție vehicule, cât și în zona de producție de motoare. Conform jurnaliștilor de la Profit.ro, doar în primele șapte luni ale anului, Ford a produs la Craiova 99.479 unități ale SUV-ului Puma și 48.588 unități Courier (Transit și Tourneo), ceea ce ridică totalul de vehicule produse la 148.067 unități, cel mai ridicat nivel atins de uzina craioveană.

Așadar, este evident că apetitul românilor, dar și al europenilor, pentru mașinile cu motoare termice rămâne extrem de ridicat, în vreme ce înmatriculările vehiculelor electrice a prezentat un recul, provocat în special de decizia unor țări importante, în frunte cu Germania, de a micșora ori chiar de a elimina subvențiile pentru achiziția de modele fără emisii. Ori, în acest context, nu putem să nu ne întrebăm dacă nu ar fi mai înțelept pentru viitorul uzinei de la Craiova, dar și a celor peste 6.500 de angajați, dacă Ford Otosan ar regândi pe ici-pe colo, prin părțile esențiale, planul de a renunța la producția modelelor actuale în favoarea celor electrice… 

Facebook Comments