CFR Călători pusese în circulație un regulament care aducea modificări importante în gestionarea călătoriilor, publicat și în Monitorul Oficial. Era și timpul să se implementeze un astfel de îndreptar diriguitor în contextul european al îmbunătățirii condițiilor de călătorie, a căror dinamică e în continuă creștere. Ai crede că una din primele măsuri ne vizează pe noi ca țară în care trenurile se deplasează dacă nu cu viteza melcului, sigur cu a biciclistului. Dacă îi explici unui străin că de la Mangalia la Oradea ai făcut 12 ore cu acceleratul, nu va avea decât să se mire: „Ce țară mare!…” Îți scuipi în sân și mulțumești proniei cerești: bine că n-a luat foc locomotiva. În privința altor condiții civilizate, recomandabil ar fi să evitați pe cât posibil toaleta vagonului. Ca și zăpușeala când aerul condiționat nu funcționează, ca și frigul pe timp de iarnă când căldura nu funcționează. Dar, gata, avem regulamentul care te ajută să alegi trenul în detrimentul mașinii, când pe șosele circulă tot mai mulți șoferi băuți sau drogați sau și una și alta. Special am lăsat la urmă ineditul situației ca atare, în sensul că gestionarea călătoriilor privește pasagerii cu boli infecțioase. Conform celor scrise, pasagerii cu simptome de gripă sau de alte boli contagioase vor fi debarcați la prima stație. Iar acolo vor primi îngrijiri medicale. Aiurea, îi va duce salvarea la urgențe și acolo, ce-o fi o fi. Kafka, Orwell, Ilf și Petrov, ce avem aici? Te-ai suit în tren la Craiova pentru București, dar ești coborât la Videle, să nu le dai și altora tusea. Dacă se întâmplă ca un pasager să se îmbolnăvească în tren, nu se elimină cauza, ci pasagerul devenit pacient. Nu te iluziona că în gările din România, multe arătând ca după bombardament, umblă câinii cu crucea roșie în coadă, când spitalele duc lipsă de medici. Vom avea în trenuri controlori cu termometrul în mapa profesională? Se prea poate. Și asta n-ar fi nimic dacă ne gândim că bolile contagioase trebuie „citite” și dermatologic, ideal pentru un profesor de la SNSPA dacă e să îmbrățișeze (sic!) și altceva. Cum omul în general e suspicios și temător, cu sechele după pandemia de Covid, iar noul regulament elaborat de CFR Călători îl inspiră, să ne așteptăm la scandaluri și ciorovăieli cât e bou-vagonul de lung. Dar stați, că madam Popescu nu mai dă divorț! În urma criticilor venite dinspre societatea civilă, joi, 1 august (vezi adevărul.ro), CFR Călători a făcut franjuri Monitorul Oficial și a retras regulamentul bombă. Ordinea ar fi fost să supui discuției proiectul de lege, să vezi ce spune lumea și abia apoi să decizi dacă îi dai drumul ori ba. Nu pui căruța înaintea cailor. Trenurile „aseptice” rămân o nebuloasă conceptuală și o inserție în mersul trenurilor de cel mai răsunător absurd.