„Investițiile pe care le-am făcut în tehnologie, în eficiență operațională, în diversificarea portofoliului și în intrarea pe noi piețe ne-au ajutat să valorificăm și mai bine creșterea pe care a înregistrat-o piața aluminiului în primele șase luni ale acestui an, cu efect direct asupra rezultatului final. Accentul pus de noi pe diversificarea portofoliului, pe produsele cu valoare adăugată mare și foarte mare, s-a tradus într-o creștere record de aproape 60% a producției de produse plate din aluminiu, în primul semestru al acestui an, comparativ cu perioada similară din 2023, întreaga producție de aluminiu procesat având o creștere cu 31% în perioada analizată”, a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație al ALRO.
La începutul anului 2024, cotațiile aluminiului erau de aproximativ 2.200 USD/tonă, atingând un nivel maxim de 2.741 USD/tonă la sfârșitul lunii mai și stabilindu-se peste 2.500 USD/tonă în iunie, când contractele LME cu vânzare la trei luni au atins prețul de 2.548 USD/tonă. Cotațiile au fost determinate de cererea mai puternică la nivel mondial, atât pentru segmentul primar, cât și pentru cel procesat. La nivel european, piețele concentrate pe produse plate din aluminiu (segmentul prelucrat) au rămas puternice, înregistrând o tendință ascendentă față de primele șase luni din 2023.
Investițiile în modernizarea unităților de producție au dat roade
Într-un comunicat de presă, reprezentanții ALRO explică faptul că, printre altele, compania s-a axat pe îmbunătățirea eficienței operațiunilor sale și reducerea consumului de energie. „Vânzările consolidate ale Grupului în S1 2024 au crescut la 1,697 miliarde RON, cu 9% mai mari față de cele înregistrate în S1 2023, fiind determinate în principal de cererea de aluminiu îmbunătățită la nivel mondial. În S1 2024, vânzările de produse din aluminiu au înregistrat creșteri semnificative față de aceeași perioadă din 2023. Produsele din aluminiu prelucrat au înregistrat o creștere de 31% a volumului vânzărilor, în timp ce majorarea vânzărilor de produse din aluminiu primar a fost de 16%, în primele șase luni de la anul acesta, comparativ cu S1 2023. Acest lucru a condus la un profit net de 8,4 milioane RON, în S1 2024, comparativ cu o pierdere netă de 164 milioane RON, în S1 2023.
În timp ce rezultatele financiare s-au îmbunătățit în prima jumătate a acestui an, până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru piața internațională a aluminiului a înregistrat o ușoară scădere a cotațiilor. Mai mult, multiplele crize care au avut loc în ultimii ani continuă să-și manifeste efectele asupra operațiunilor zilnice, afectând, în continuare, piața energiei și ducând la distorsiuni de preț.
În acest context, Grupul și-a continuat investițiile în diversificarea portofoliului de produse și apropierea și mai mult de cererea clienților săi, dar și în îmbunătățirea eficienței operațiunilor sale și reducerea consumului de energie. Astfel, ALRO a continuat să modernizeze cuvele de electroliză cu tehnologia AP12LE, dând în funcțiune alte 21 astfel de cuve în prima jumătate a anului 2024 și a pus în funcțiune o linie de prelucrare a plăcilor de aluminiu personalizate cut-to-size, procesate conform specificațiilor exacte ale clienților“, se arată în comunicatul de presă.