Investițiile în infrastructura rutieră a Olteniei prind contur
Craiova, la răscruce de drumuri. De mare viteză! 

Ignorată cu desăvârșire vreme de două decenii la capitolul infrastructură rutieră, Oltenia pare că se află acum pe drumul cel bun când vine vorba despre investiții în legături de mare viteză spre regiunile învecinate. Astfel, în vreme ce toată lumea așteaptă finalizarea ultimelor două tronsoane ale drumului expres Craiova – Pitești, de departe cea mai importantă realizare din domeniul infrastructurii rutiere realizată în zona de Sud a țării, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregătesc terenul pentru următoarele două legături: Craiova – Târgu Jiu și Craiova – Lugoj. Ba mai mult, se fac deja planuri pentru o autostradă între Craiova și Calafat, dar și o legătură spre Râmnicu Vâlcea.

0

În urmă cu doar câțiva ani, în timp ce mii de șoferi se târau cu viteza melcului încercând să străbată drumul dintre Craiova și Pitești, puțini erau cei care și-ar fi imaginat că, în 2024, coloanele de mașini din Balș ori Slatina vor fi doar o amintire, iar cei aproape 120 de kilometri până la A1 vor fi parcurși într-un timp foarte scurt. Chiar și nefinalizat în întregime, drumul expres Craiova – Pitești a schimbat deja radical situația în Oltenia, oferind o mare gură de oxigen transportului rutier din regiune. „Faptul că reușim să inaugurăm, anul acesta, Drumul Expres Pitești-Craiova cred că este, pentru noi, cea mai bună veste pe care a primit-o în ultimii ani orașul Craiova, pentru că asta înseamnă dezvoltarea noastră, iar dezvoltarea se va continua inclusiv cu legăturile pe care le vom avea cu întreaga regiune Oltenia, cu Vestul țării, cu granița de Vest, pentru că, în sfârșit, producătorii din Oltenia vor putea să-și ducă marfa către granițe“, afirma, recent, primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu.

Craiova – Pitești a fost doar primul pas

Vestea cea bună pentru Oltenia este că, privind atent la planurile Ministerului Transporturilor și ale CNAIR, drumul expres Craiova – Pitești pare să fi fost doar primul pas din eforturile ultimelor guvernări de a scoate această zonă a țării din izolare. Mai exact, cerută cu insistență de mediul de afaceri din Oltenia, legătura Craiovei cu Lugojul, acolo unde se termină în prezent autostrada care asigură accesul către Vestul Europei, începe să devină la rându-i o realitate.

Astfel, în momentul de față, au fost semnate contracte pentru studiile de fezabilitate pentru toate cele patru loturi ale drumului expres Lugoj – Filiași, respectiv Lugoj – Caransebeș (50 km), Caransebeș – Domaşnea (45 km), Domaşnea – Severin (65 km) și Severin – Lugoj (70 km). Cel mai probabil, anul viitor vom vedea și prima licitație pentru proiectarea și execuția unuia sau chiar a mai multora dintre cele patru tronsoane. Și am văzut cu toții că atunci când licitația este câștigată de un constructor serios și cu experiență, lucrările pot avansa foarte rapid. Ba chiar, lucrările pot fi gata chiar și înainte de termen. O demonstrează din plin compania lui Dorinel Umbrărescu, constructorul de pe Autostrada Moldovei.

Filiași devine punct important pe harta rutieră a Olteniei

Însă, așa cum spuneam, pe lista de investiții a CNAIR nu este doar legătura dintre Craiova și Lugoj, ci și conexiunea dintre capitala Olteniei și un alt municipiu important al regiunii, respectiv Tg. Jiu. Nu mai departe de acum câteva zile, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, preciza că CNAIR a scos deja la licitație primele trei loturi din autostrada care va lega Craiova de Filiași,  parte integrantă din legătura Băniei cu Lugojul, dar și cu Gorjul. „În ultimele două săptămâni am lansat în licitație și cele trei loturi de la Craiova la Filiași, pentru că e important pentru Craiova să se lege la autostradă și pe zona Severin-Caransebeș-Lugoj. Iar primele trei loturi, așa cum probabil ați văzut, au fost lansate în licitație în aceste ultimele 10 zile, de la Craiova la Filiași, urmând să parcurgem Filiași – Severin, Severin-Domaşnea, Domaşnea – Caransebeș, Caransebeș – Lugoj. Este o lucrare importantă“, a precizat ministrul transporturilor.

Iată că, după nicio săptămână, Sorin Grindeanu anunță scoaterea la licitație a unui alt tronson din drumul expres către Tg. Jiu. „Construcția celui de al patrulea lot al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu intră în linie dreaptă! CNAIR a transmis astăzi (marți – 13 august, n.red.), la ANAP, documentația pentru licitația necesară construcției lotului 4, în lungime de 22,92 km. Acest lot face translația dintre profilul de autostradă (51 km, între Craiova și Filiași) și cel de drum expres (59 km, între Filiași şi Târgu Jiu). Lotul 4 va fi compus din 5,10 km la profil de autostradă și 17,82 km la profil de drum expres, iar pe traseul lui vor fi construite inclusiv: 23 de poduri, pasaje și podețe, două spații de servicii tip S3 și două parcări de scurtă durată (toate cu stații de încărcare pentru autoturismele electrice), precum și un nod rutier la Țânțăreni, care va asigura conexiunea cu DN66. Lotul 4 trebuie realizat în 34 de luni (10 luni proiectare şi 24 de luni execuție). Construcția drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu (110 km) este finanțată prin PT 2021-2027, iar proiectul este împărțit în 6 loturi. Pentru 4 dintre acestea documentațiile au fost transmise deja la ANAP spre validare“, a anunțat ministrul transporturilor.

Din munți până-n port

Recent, șeful de la transporturi a recunoscut că CNAIR are în vedere și o legătură între Dolj și Vâlcea, care va face practic legătura dintre Oltenia și Transilvania odată cu finalizarea tronsonului dintre Pitești și Sibiu. Mai exact, Sorin Grindeanu a afirmat că se lucrează la studiul de fezabilitate pentru un drum expres între Găneasa și Râmnicu Vâlcea.

Totodată, autoritățile locale doljene fac demersuri pentru realizarea unei alte legături extrem de așteptate de către companiile din județ, respectiv Craiova – Calafat și portul de la malul Dunării. „Prioritatea zero pe care o avem și pe care o discutăm de anul trecut este Craiova – Calafat. Pentru noi e deja etapa următoare. Și etapa următoare pentru dezvoltarea acestei regiuni trebuie să fie Craiova – Calafat, care va face din Craiova un hub regional, un pol regional, inclusiv pentru legăturile pe care le va avea cu Serbia și cu Bulgaria“, a declarat Olguța Vasilescu.
Așadar, chiar și cu 20 de ani întârziere, actualii guvernanți par să fi înțeles că nu mai pot ține Oltenia ruptă de restul țării, iar investițiile în infrastructura de transport sunt esențiale pentru a scoate această regiune din sărăcie. Sperăm doar să nu uite acest lucru și după alegerile din toamnă, iar viitorii locatari de la Palatul Victoria, oricare ar fi ei, vor continua să finanțeze aceste proiecte. 

Facebook Comments