Grămătic la nici opt ani

0

Ministerul doamnei Anisie a dat publicităţii rezultatele la nivel naţional ale Evaluării elevilor de clasa a II-a, iar rezultatele zice-se că sunt îngrijorătoare. În ce constă îngrijorarea referitor la copilaşii unii de nici opt ani care se uzmesc dimineţile cu rucsacurile lor de alpinişti? Doar 60 la sută dintre ei reuşesc să scrie corect un text care li se dictează şi să pună la locul cuvenit semnele de punctuaţie, restul suferă în tăcere de ceea ce numim analfabetism funcţional. Care înseamnă mai mult decât atât, atunci când şcolerul se screme să citească un text, dar nu pricepe o iotă, nu poate „povesti” nimic din ce a înţeles, dacă a înţeles. Ehei, câţi dintre oamenii mari se pricep să povestească în scurt un film sau o cărţulie citită întâmplător? Au prioritate banii, averile licite şi ilicite, maşinile de lux, traficul exotic pe lângă cel rutier. Îmi reţine atenţia mai mult decât jumătatea plină a paharului în care se toarnă cu pâlnia rezultatele Evaluării şi, spre deosebire de alarmişti, eu sunt mai concesiv. Din clasa a II-a până într-a XII-a, vor fi încă zece ani de studiu şi reevaluări pe acelaşi temei al însuşirii limbii române corecte. Timp suficient pentru ca restul de 40 la sută al „analfabeţilor funcţional”, cum sunt categorisiţi aceştia, să-şi însuşească scrierea. Asta, şi dacă pe parcurs, din cauze ştiute (abandonul şcolar, plecarea la muncă în străinătate etc.), nu se rupe filmul. De aceeaşi părere, pe lângă a celor mai multe dintre cadrele didactice, este şi preşedintele organizaţiei Bucureşti a Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi (FNAP), Eugen Ilea. Nu ştiam că în sistem există o asemenea federaţie care monitorizează în felul ei tot ce mişcă în învăţământ. Bunăoară, bilanţul unor evaluări la elevii de clasa a II-a „atente” la cum scriu aceştia româneşte, ceea ce, în viaţă, se va repercuta ca atare. Şi nu e puţin lucru avuţia lingvistică a unui popor. „Cu cititul şi scrisul la clasa a II-a – spune preşedintele Ilea – , haideţi să fim serioşi, nu putem să le cerem, sunt anumite competenţe cu care rămân copiii după clasa pregătitoare şi clasa I”. Cum ar zice doamna Monica Anisie, ministrul educaţiei, „trebuie să pilotăm”, fără să precizeze ce anume pilotăm: un IAR 316, de antrenament, sau un F-16 MLU, de luptă. Un eventual verdict PISA la respectivele evaluări, posibil un verdict neliniştitor, are menirea lui şi nu o minimalizăm. Scriem şi vorbim prost româneşte. Cu simbriaşi recidivişti în stâlcirea cuvintelor, în dezacorduri crase, habarnişti în semantică. Luni seară, o voce din off de la A1 dădea de ştire că în China procentul îmbolnăvirilor de coronavirus a început să scadă DRAMATIC. Iar pe burtierele canalelor TV se relua cu obstinaţie că, potrivit ministrului sănătăţii, există ŞANSA ca acelaşi coronavirus să apară şi în România.