Anunțul depunerii la Birourile Camerei Deputaților și Senatului României a unui Proiect de lege privind revizuirea Constituției, proiect semnat ca inițiator de chiar liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a stârnit o serie de reacții în spațiul public. Cea mai virulentă dintre ele este aceea că PSD-ALDE copiază inițiativa Fără Penali a celor de la USR.
„Dacă nu ai bască de ce nu ai bască, iar dacă ai bască de ce ai bască?!”- pare a fi comportamentul celor ”intrigați” de demersul Coaliției de guvernare.
Acest demers apare acum tocmai din dorința ca el să devină realitate prin votul majorității parlamentare, în deplin respect și față de votul dat de români la referendumul din 26 mai.
Nu este însă prima oară când liderul ALDE vorbește de nevoia de modificare a Constituţiei. Cei interesați pot studia declarațiile politice pe această temă ale lui Călin Popescu Tăriceanu, făcute din 2016 încoace. Chiar cu o lună înaintea alegerilor europarlamentare, Președintele ALDE reafirma nevoia de modificare a Constituției. Prin urmare, acest proiect este o consecință firească a unor poziționări mai vechi (cel puțin din partea ALDE) pe această temă.
Dincolo de cârcoteli, importantă este dorința noastră de a tranșa odată pentru totdeauna chestiunile care au creat atâta tensiune pe scena politică.
Astfel, prin acest proiect de lege se urmăreşte implementarea în Legea Fundamentală, în primul rând a trei reglementări unitare, clare:
Prima, din perspectiva drepturilor electorale, proiectul PSD-ALDE de modificare a Constituţiei precizează limpede că :„Nu pot fi aleși în organele administrației publice locale și centrale, în Camera Deputaților, în Senat și în funcția de Președinte al României, cetățenii condamnați definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării”.
A doua, în privința atribuțiilor Preşedintelui privind graţierea se stipulează fără echivoc că: „Președintele României (…) nu poate acorda grațiere pentru infracțiuni de corupție.”
A treia, în chestiunea domeniilor de incidență ale OUG, proiectul propus de noi precizează că:„Ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale, nu pot reglementa în domeniul infracțiunilor, pedepselor și regimului executării acestora, precum și al organizării judiciare și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.”
Prin toate modificările propuse, proiectul nostru de lege privind modificarea Constituţiei corespunde așteptărilor publice. Important acum este ca votul în Parlament să consfinţească această revizuire iar orgoliile privind paternități legislative să lase loc voinței politice de reformă.

Deputatul Ion Cupă – preşedintele ALDE Dolj